Gå til innhold

Droppe julegaver til de voksne - søster har fire barn mens jeg har ingen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min søster ønsker at vi dropper julegaver til oss voksne i år. Det syns jeg selvfølgelig er fornuftig, sett i dagens økonomiske situasjon. Nå er hun gift med ny mann, og de har fire barn(to hver fra tidligere). Det vil si at jeg har pleid å kjøpe gaver til fire barn og to voksne på ca 500 til hver, mens jeg får én gave fra dem på rundt 500. I år blir det altså at jeg kjøper gaver til barna, mens jeg ikke får noen gaver fra dem. Det er er koselig å kjøpe gaver til barna altså, og det er uaktuelt for meg å droppe dem, og det er jo mest barna jula handler om synes jeg.
Men er det ikke litt gnient av min søster overfor meg å foreslå dette, når hun vet at jeg allikevel vil bruke mange penger på hennes og mannens barn? Har lyst til å si noe, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det frem uten å virke kjip…

Anonymkode: e094e...b99

• Liker 4
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min familie så gir ikke vi søsken til hverandre når det er barn, jeg gir til min niese og nevø og de gir til min sønn. Min barnløse bror gir gave til min sønn og jeg gir gave til ham. Får ham barn så vil vi slutte å gi til ham, men gi til barnet.

Blir jo utrolig skjevt slik din søster vil gjøre det...??

Anonymkode: a7932...bab

• Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare sagt det rett ut, btw. Det er jo helt åpenbart en grep som ganger dem og ikke deg. Det må vel være lov å påpeke?

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir gaver til barn og til de som ikke har barn, i både min og mannens søskenflokk. Det synes vi alle er mest rettferdig.

Anonymkode: dd350...c41

• Liker 14
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir til barn og til barnløse søsken, nettopp for å unngå at de barnløse går kraftig i minus. 

I ditt tilfelle ville jeg kuttet betraktelig ned på prisen per gave til barna. Max 200 kr. Jeg ville gitt beskjed til søster på forhånd, gjerne de ikke har tenkt helt gjennom hvor urettferdig det blir i deres favør?

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I min familie så gir ikke vi søsken til hverandre når det er barn, jeg gir til min niese og nevø og de gir til min sønn. Min barnløse bror gir gave til min sønn og jeg gir gave til ham. Får ham barn så vil vi slutte å gi til ham, men gi til barnet.

Blir jo utrolig skjevt slik din søster vil gjøre det...??

Slik gjør vi det også. De barnløse får gave, og barna får gave. 

Anonymkode: 81010...48a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handler ikke julegaver om å tjene på gavegivningen, og bør heller ikke være et nullsumsspill. Jeg synes forslaget var godt jeg.

Voksne trenger ikke gaver. Det holder at barna får gaver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gave til min barnløse bror og samboer, men har sagt nei til å få som voksen. De gir til våre barn.

Anonymkode: 94c52...d6f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barn gave, eller par/enslige uten barn gave. Blir veldig urettferdig hvis kun barn får og man ikke har barn. Jeg ville ha snakket med dem om det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper ikke til noen tantebarn, kun til våre egne barn og våre foreldre. Til søsken trekker vi slik at vi kun kjøper en gave til ett søsken. Da slipper vi «problemet» ditt. Kan anbefale å gjøre det sånn! 

Anonymkode: f59f2...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (5 minutter siden):

Nå handler ikke julegaver om å tjene på gavegivningen, og bør heller ikke være et nullsumsspill. Jeg synes forslaget var godt jeg.

Voksne trenger ikke gaver. Det holder at barna får gaver.

Jeg er voksen, og setter stor pris på gaver. Vi skriver ønskelister, så jeg få alltid ting jeg ønsker meg. Jula er slett ikke bare for barna, med mindre alle i familien har samme oppfatning. Hos oss feirer vi jul for både små og store, og gavene er nesten like viktige som julemiddagen.

Anonymkode: dd350...c41

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir til våre søsken uten barn. Våre søsken som har barn får ikke, da gir vi tip nieser og nevøer. Sier til min egen søster hvert eneste år at jeg ikke vil ha gave til meg og mannen, det holder med barna, men hun gir oss likevel. Så jeg prøver i alle fall 😝

Anonymkode: dbc45...61a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Min søster ønsker at vi dropper julegaver til oss voksne i år. Det syns jeg selvfølgelig er fornuftig, sett i dagens økonomiske situasjon. Nå er hun gift med ny mann, og de har fire barn(to hver fra tidligere). Det vil si at jeg har pleid å kjøpe gaver til fire barn og to voksne på ca 500 til hver, mens jeg får én gave fra dem på rundt 500. I år blir det altså at jeg kjøper gaver til barna, mens jeg ikke får noen gaver fra dem. Det er er koselig å kjøpe gaver til barna altså, og det er uaktuelt for meg å droppe dem, og det er jo mest barna jula handler om synes jeg.
Men er det ikke litt gnient av min søster overfor meg å foreslå dette, når hun vet at jeg allikevel vil bruke mange penger på hennes og mannens barn? Har lyst til å si noe, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det frem uten å virke kjip…

Du sparer 1000 kr på ordningen og de sparer 500. Jeg tenker det er helt innafor. 

Anonymkode: b488e...440

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ned prisen til max 200kr, eller kjøp en fellesgave til alle fire til 5-600kr

Anonymkode: bbf5b...af3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Min søster ønsker at vi dropper julegaver til oss voksne i år. 

Si til henne at det er kjipt av dem å ikke ville gi deg gave.

Anonymkode: a3812...435

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer jo på dette sammenlignet med før. Du får 500 mindre, men kjøper også 500x2 mindre. Altså har du spart 500kr ift før. 

Når det er sagt syns jeg forslaget til søsteren din burde bare vært at du ikke trenger å kjøpe til dem (voksne), men de fortsetter å kjøpe til deg. Fordi det blir fremdeles veldig skjevt. Men det var altså enda verre før. 

Anonymkode: 54563...022

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva dette lander på, så syns jeg 500kr per hode er veldig mye penger. Det hadde ikke jeg forventet til mine barn av noen som helst, annet enn besteforeldre som jeg vet har problemer med at pengene hoper seg opp. 

Anonymkode: dbc45...61a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i min søskenflokk på et tidspunkt også kuttet ut gaver til de voksne, og gått over til å gi til bare barna. Med et unntak; en barnløs bror og hans samboer, som han har vært sammen med i mange år. De fikk gaver selv om de var voksne, så de ikke skulle sitte og bare gi selv, og ikke få noe tilbake. 

Anonymkode: 824c0...aff

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...