Gå til innhold

Bittesmå insekter på julestjerne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en blomsteroppsatt med blant annet hvit julestjerne. Når jeg kikker på den har den bittesmå insekter som beveger seg på bladene 😩

Jeg har mange grønne planter og er redd for trips! 

Frista til å sette hele greia ut i kuldegrader nå.. 

Anonymkode: 3ffc1...390

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PS, hvor fort kan disse jævlene hoppe til ny plante? Den har stått nokså nærme en monstera i ett døgn ca. 

Den er isolert på badet nå

Anonymkode: 3ffc1...390

Skrevet

Bilde av insektene ? Hvor små er de ? 

Skrevet

Usj! Jeg har akkurat hatt meg en heftig runde med trips selv :bond:

Hvordan ser de ut? Farge, størrelse, oppførsel? Er det synlig skade på bladene? Kanskje du kan høre med stedet du skaffet den, de er neppe bare på din. Følg nøye med på monsteraen! Dusj den gjerne litt med vann, trips liker ikke fukt.

Anonymkode: 8e6b0...e76

Skrevet (endret)

De er bittesmå, på størrelse med et støvkorn. Hadde den ikke vært enkel å se bevege seg på hvit blomst hadde jeg neppe sett den. 

Den er på nederste blad. Eller den så i hvert fall lik ut

Og jeg som vanligvis er så forsiktig! Nå bare plasserte jeg den på bordet 🤦

IMG_20231122_154004.jpg

Endret av venus*
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Usj! Jeg har akkurat hatt meg en heftig runde med trips selv :bond:

Hvordan ser de ut? Farge, størrelse, oppførsel? Er det synlig skade på bladene? Kanskje du kan høre med stedet du skaffet den, de er neppe bare på din. Følg nøye med på monsteraen! Dusj den gjerne litt med vann, trips liker ikke fukt.

Ble du kvitt trips?

Skrevet
venus* skrev (Akkurat nå):

Ble du kvitt trips?

Har lyst å si ja, men føler meg ennå ikke helt trygg. Løsningen for min del var (dessverre) å  kaste de skadde plantene, og så var jeg bare heldig med at de ikke hadde spredd seg til alle.

Jeg har ikke funnet noe mer på flere måneder. Studerer plantene mine hver eneste dag, og sprayer regelmessig med vann. Har fått helt noia 🫣

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har lyst å si ja, men føler meg ennå ikke helt trygg. Løsningen for min del var (dessverre) å  kaste de skadde plantene, og så var jeg bare heldig med at de ikke hadde spredd seg til alle.

Jeg har ikke funnet noe mer på flere måneder. Studerer plantene mine hver eneste dag, og sprayer regelmessig med vann. Har fått helt noia 🫣

Krysser fingrene for din del. 

Har akkurat vasket og sprayet monstera her. Mannen min sier jeg er hysterisk. Han har ikke feil 😄

Skrevet
venus* skrev (2 minutter siden):

Krysser fingrene for din del. 

Har akkurat vasket og sprayet monstera her. Mannen min sier jeg er hysterisk. Han har ikke feil 😄

Ja, de sier så. Mannen klager mye på plantene mine, men var med meg å kjøpe nye når han så hvor lei jeg meg ble etter trips-hendelsen. Betalte for dem til og med 😉

Får håpe det ikke er trips, men hvis det er det så er det iallefall bra du oppdaget det. Bare å rengjøre skikkelig og følge nøye med fremover. Det er jo uansett lurt. Jeg har egentlig lært mye av dette og er myye nøyere på alt nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...