Gå til innhold

Bruke av bufferen til å kjøpe elbil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må begynne å kjøre egen bil til jobb, det er ca 1 mil hver vei, og en bom på vei til. Det er ikke plass til firmabilen her lengre pga anleggsarbeid. Buss er himla tungvint og innbefatter bytte og en del gange, med sykkel må man snirkle seg rundt gamleveien og tar 45 min. 
Har i dag en 10 år gammel bensinbil, vurderer å bytte den inn pluss mellomlegg på 60-70.000 i en tre år gammel elbil. Jeg kan lade i borettslaget. 

Så stiger renten enda mer og husleia i borettslaget går opp med en 500-lapp til i måneden. Bufferen er på 120.000. 

Nå er jeg så i tvil om jeg skal svi av disse pengene for å redusere bilutgiftene, betale ekstra inn på boliglånet eller hva? Leiligheten er belånt med under 50% 

Anonymkode: f00ba...0d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle verden skal du bytte ut en 10 år gammel bil? Har du lån på den? 

Bil er noe av det dummeste å bruke penger på. Jeg ville beholdt bufferen, evt nedbetalt mer på huslånet så du får mindre i renter. Men med "bare" 120.000 ville jeg ikke gjort noe. 

Anonymkode: c6ce5...73f

Skrevet

Jeg ville valgt elbilen. 

Anonymkode: 5228f...007

• Liker 1
Skrevet

Tja, spørs jo litt på bilen du har og bilen du vil bytte til. 
Men generelt så er jo elbil vesentlig billigere i drift. 

Si du bruker 70 k til å betale ned på lånet. Estimerer 5 % rente. Da vil du spare 3500 kr i året på å gjøre det. 
Tror man sparer mer enn det årlig i drivstoff-forbruk på bytte fra fossil til el. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg må begynne å kjøre egen bil til jobb, det er ca 1 mil hver vei, og en bom på vei til. Det er ikke plass til firmabilen her lengre pga anleggsarbeid. Buss er himla tungvint og innbefatter bytte og en del gange, med sykkel må man snirkle seg rundt gamleveien og tar 45 min. 
Har i dag en 10 år gammel bensinbil, vurderer å bytte den inn pluss mellomlegg på 60-70.000 i en tre år gammel elbil. Jeg kan lade i borettslaget. 

Så stiger renten enda mer og husleia i borettslaget går opp med en 500-lapp til i måneden. Bufferen er på 120.000. 

Nå er jeg så i tvil om jeg skal svi av disse pengene for å redusere bilutgiftene, betale ekstra inn på boliglånet eller hva? Leiligheten er belånt med under 50% 

Du får regne ut da, hvor mange år kan du kjøre for de 70k før det lønner seg med el-bilen?

• Liker 1
Skrevet

Kjører en bil fra 2002. Den skal få ny eksos snart. Bilen er nedbetalt og vedlikeholdet koster mindre enn å finansiere en ny elbil.

Billig bilhold så lenge det varer. Nå presses prisen ned for hvert kilometer den gir meg bruksverdi. Frem til EU kontrollen skiller oss 🥰

Og så hadde jeg ALDRI i livet risikert buffer for kjøp av bil. 

Jeg hadde beholdt bensinbilen om den er komfortabel og ikke minst sikker.

:skya:

Anonymkode: 7fc70...811

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke brukt bufferen på bil. Jeg ville beholdt den gamle, spart til ny bil på si, så har du penger til en ny bil når den nåværende bilen tar kvelden.

Skrevet

Du må nesten vurdere driften av en elbil vs bensin bil (som sikkert er betydelig billigere) om dette er nok til å bruke penger på en nyere bil.

De fleste biler kommer til en punkt der de ikke går ned i verdi lengre, men når det mekaniske driften av en bensin bil blir såpass dyr og/eller såpass mye nedetid så må man jo skifte.

Det er nok bom og vedlikehold du vil spare mest på men det kommer jo på hvor mye du kjører utenom jobben. 

Skrevet

Bilen er nedbetalt for lenge siden, men siste mnd har den vært på service, byttet en brukket fjær for å få den gjennom EU, og måtte fikse en gåen ABS-sensor til den nette sum av 10.000 som gjorde at alt av sikkerhetssystemer og servo kuttet ut, så den har kostet meg 20.000 pluss ordinære driftsutgifter. 

Nå må jeg nok øke kjørelengden på forsikringen, bompengeregningen vil fly i været i tillegg til økte kostnader til bensin. 

Skrevet
c_buk skrev (3 timer siden):

Ville ikke brukt bufferen på bil. Jeg ville beholdt den gamle, spart til ny bil på si, så har du penger til en ny bil når den nåværende bilen tar kvelden.

Høyere rente og alt det styret gjør at det ikke går å spare noe særlig lengre, og med økte utgifter på å komme seg til og fra jobb blir det ikke MER til overs i slutten av måneden…

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Høyere rente og alt det styret gjør at det ikke går å spare noe særlig lengre, og med økte utgifter på å komme seg til og fra jobb blir det ikke MER til overs i slutten av måneden…

Men derfor er jo bufferen ekstra viktig nå.

Anonymkode: c6ce5...73f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da har du ikke råd til ny bil da. Ikke helt sikker på hva poenget ditt med dette svaret var? 

Skrevet
c_buk skrev (1 minutt siden):

Men da har du ikke råd til ny bil da. Ikke helt sikker på hva poenget ditt med dette svaret var? 

Jeg har penger på konto og vil redusere de løpende utgiftene til transport om man holder kjøpesum og verditap utenfor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har penger på konto og vil redusere de løpende utgiftene til transport om man holder kjøpesum og verditap utenfor. 

Hvis hverdagsøkonomien er såpass marginal, så hadde jeg ikke kjøpt ny bil. 

Bufferen er viktigere da. Så ville jeg også sett på muligheten til å enten øke inntektene litt eller senke utgiftene så det ikke var så marginalt hver måned.

Skrevet
NakenPanda skrev (4 timer siden):

Du må nesten vurdere driften av en elbil vs bensin bil (som sikkert er betydelig billigere) om dette er nok til å bruke penger på en nyere bil.

De fleste biler kommer til en punkt der de ikke går ned i verdi lengre, men når det mekaniske driften av en bensin bil blir såpass dyr og/eller såpass mye nedetid så må man jo skifte.

Det er nok bom og vedlikehold du vil spare mest på men det kommer jo på hvor mye du kjører utenom jobben. 

Dersom man kjører 1500 mil i året, vil en spare ca kr 15000 på drivstoff om en primært lader hjemme.

• Liker 1
Skrevet

1 mil til jobb? Kjøp en eldre Leaf til 50 000,-.

Skrevet
Hensatt skrev (10 minutter siden):

1 mil til jobb? Kjøp en eldre Leaf til 50 000,-.

Da tar jeg heller bussen! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da tar jeg heller bussen! 

Da har du jo løsningen. Selv bilen, ta bussen mens du sparer til en ny el bil. Problem løst.

Skrevet
c_buk skrev (31 minutter siden):

Du sa spar til ny bil. Jeg har spart i flere år, men dyttet mye ekstra inn på boliglånet istedet for å bytte ut bilen. Nå er det ikke rom for å spare noe særlig, og bilen begynner å koste meg i både drift og økt vedlikehold/reparasjon pga alder. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du sa spar til ny bil. Jeg har spart i flere år, men dyttet mye ekstra inn på boliglånet istedet for å bytte ut bilen. Nå er det ikke rom for å spare noe særlig, og bilen begynner å koste meg i både drift og økt vedlikehold/reparasjon pga alder. 

Ift til nesten ny bil kan du ihvertfall bruke 2000,- pr mnd i vedlikehold og fremdeles spare penger.

Anonymkode: 2cd84...ba7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...