Gå til innhold

Hva er deres observasjon av Sørlendinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd. Jeg har kun vært i Kristiansand en gang. Da jeg var liten og skulle til Kristiansand dyrepark.... Husker ingenting av det. Så hvordan er egentlig Sørlendinger? Hva kjennetegner Sørlendinger? Er de ålreite å ha som kollega f.eks? Jeg spør fordi mannen har lyst til å flytte dit.  

Anonymkode: 27c6a...870

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplever sørlendinger som generelt ganske hyggelige folk, men ofte litt nærtagende / rask til å ta ting personlig. 

(Jeg er trønder selv bare så det er sagt.)

Anonymkode: 1bc7c...05e

• Nyttig 1
Skrevet

"Æ blei så sinn, så veldig sinna - at æ nesten sa noe..."
"Jauda, det går så greit..."
Konfliktskye, forsiktige, unngår sterkt å skille seg ut, ikke hastverk- alt går greit, uambisiøse

Anonymkode: 13f15...06a

• Liker 5
Skrevet

Vanskelige å komme innpå, hvis man ikke går i samme menighet.

Anonymkode: 870fd...852

• Liker 5
Skrevet

Veldig pripne og veldig overfladiske som personer. Mye botox og fillers. Misliker de sterkt. 

Anonymkode: 92a6d...f25

• Liker 2
Skrevet

Happy-clappy-kristne. Fordomsfulle, vanskelig å snakke med om du ikke også driver med tungetale og hirsesuppe. Flott natur med kjipe folk. 

Anonymkode: 387f3...960

• Liker 3
Skrevet

bor i byen, men er ikke herfra. De er hyggelige, snille og varme. En del mer kristne her. De er konfliktsky.

Anonymkode: 058ea...1be

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv fra Kristiansand og folk her er veldig opptatt av fasaden. Jeg har aldri vært sammen med en mann herfra av den grunn. 

Anonymkode: ac76c...e11

• Liker 6
Skrevet

Enten er de kristne, og fine folk. Eller de er veldig kinky og kåte. Noen er sikkert begge deler. Vet bare om de to typene.

Skrevet

Klikkete (bunner fra meninghetskultur..) utydelige - og kan lett tolke det som fiendtlighet og angrep dersom noen faktisk bare ytrer meningen sin/ og/ eller er uenig er mitt inntrykk.

Ellers lite engasjement og spørsmål , nysgjerrighet.. ting skurer og går, kan preges av lite utvikling . 

Mange kvinner jobber deltid , familier med idealer om å leve akkurat som når de selv eller besteforeldrene gjorde . 

Anonymkode: 5731c...7cb

• Liker 2
Skrevet

Har inntrykk av at de er veldig redde for å skille seg ut, og veldig baksnakkende mot de som ikke er fullstendig A4 og beige.

Anonymkode: 7f78a...159

• Liker 2
Skrevet

Har slekt på sørlandet:

-Veldig opptatt av utseendet (VELDIG!) for all del pene mennesker,men alt dreier seg om botox her og nese operasjon der) Når jeg har vært i Kristiansand,så er det forbausende mange striglete folk i gatene. Dyre merker,dyre sveiser,mye tan etc.

-Følsomme. Ikke si noe som kan oppfattes negativt på noe som helst måte. Spesielt om det kan tolkes om utssendet (f.eks vekt) Enten de har gått opp eller ned i kg.

-Godtroende og religiøse. Fremstår for meg som et folk som tilsynelatende er sympatiske mot andre (på avstand) altså,det kan være spleiser eller ting som gis bort på Finn. Føler de har lysst å hjelpe. Bare ikke på nærthold. Mye snakk om Gud og jesus og rettferdighet. (De kan dog leve totalt motsatt av dette)

-Glade og i møtekommende generelt sett. Fremstår glade for å se deg,mye energi. Men er du ukjent i byen kan jeg lett se det kan være vanskelig å finne en inngang hos folk. (Helt i tråd med Norges befolkning forøvrig)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 17.28):

"Æ blei så sinn, så veldig sinna - at æ nesten sa noe..."
"Jauda, det går så greit..."
Konfliktskye, forsiktige, unngår sterkt å skille seg ut, ikke hastverk- alt går greit, uambisiøse

Anonymkode: 13f15...06a

Jeg er sørlending i ny jobb med blant annet en del nordlendinger, og har fått beskjed om at jeg «bør øve meg på å bli mer streng og sint!», men «problemet» mitt er at jeg oppriktig ikke tar meg nær eller blir opprørt over ting på samme måte som kollegaene mine. Gjør noen en feil (uten vilje) som gjør at arbeidet mitt tar 5 minutter lenger enn original tid så tenker jeg oppriktig  «Det går greit, det var ikke med vilje, det ordner seg!», mens de andre kollegaene mine kjefter og smeller og bruker lunsjen på å snakke negativt om denne bagatellen og personen som det gjelder.  Nå skjønner jeg endelig hvor stereotypien kommer fra.

Anonymkode: d1629...bb2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Møter en del om sommeren da jeg jobber der det kommer myyye norske turister. 

Noen av de er veldig bibelfrelste virker det som. Få litt sånn mormoner-vibes nesten. Har hatt tilfeller der de nærmest skal frelse meg når jeg er på jobb, som er dritkleint.

Andre sørlendinger er veldig køddete syns jeg. Skal tøyse og vitse om alt, herme etter meg, svare ting på tull sånn at jeg må spørre tre tusen gang før jeg får svar.

For eks så spør jeg hvor mange øl de skal ha, så er der "hahaa femten..heheh neida, 3...neiida ni hohohoh. eller hehehe lettøl haha hadde tatt seg ut" osv så må jeg spørre og spørre mens andre venter i kø osv. 

Tror generelt, positivt sett, så er inntrykket mitt at de er veldig sosiale, blide, glad i livet osv.

Men skorter på sosiale antenner og slikt når det gjelder service/ekspedetering og generelt folk som ikke er fra sørlandet/østlandet.

Anonymkode: 0b9ac...38a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Happy-clappy-kristne. Fordomsfulle, vanskelig å snakke med om du ikke også driver med tungetale og hirsesuppe. Flott natur med kjipe folk. 

Anonymkode: 387f3...960

hirsesuppe 😂😂😂😂😂

Anonymkode: 0b9ac...38a

• Liker 1
Skrevet
On 11/22/2023 at 5:29 PM, AnonymBruker said:

Vanskelige å komme innpå, hvis man ikke går i samme menighet.

Anonymkode: 870fd...852

De aller fleste sørlendinger er ikke kristne, og mange av dem som er det går ikke jevnlig i kjerka.

Undersøkelser viser at på landsbasis er 20% av befolkningen kristne. Jeg tipper at på sørlandet er det kanskje rundt 25%. De fleste sørlendinger er ikke involvert i noen menighet.

Hilsen sørlending.

Anonymkode: 6f361...643

• Liker 3
Skrevet

Nordlending flyttet til Kristiansand. De er treige, kjedelige og eier ikke humor. Allergiske mot all bannskap som ikke er "sava". Tåler ikke en spøk. Tør aldri å si hvis noe er dumt eller irriterende. Alt er "greit", så man vet aldri hvor man har de.

Anonymkode: 5c7e1...649

• Liker 4
Skrevet

Så mange rare stereotyper dere har. Jeg har bodd 25 år på sørlandet, 8 år i Rogaland og 15 år på østlandet.

Har igrunn ikke merket noen forskjell i det hele tatt på hvordan folk oppfører seg. Det eneste må være at sørlendinger generelt er noe mer forsiktige i språket, men det er voldsomme variasjoner fra person til person som alle andre steder.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nordlending flyttet til Kristiansand. De er treige, kjedelige og eier ikke humor. Allergiske mot all bannskap som ikke er "sava". Tåler ikke en spøk. Tør aldri å si hvis noe er dumt eller irriterende. Alt er "greit", så man vet aldri hvor man har de.

Anonymkode: 5c7e1...649

Hva slags sørlendinger er det du har møtt? :laugh: Like mye humor og bannskap på sørlandet som i vest og øst (bortsett fra de 5-10% ekstra som er kristne i forhold til resten av landet).

Det siste stemmer litt da. Alt er "greit" og man uttrykker seg mindre direkte. Men dette stemmer ofte for nordmenn generelt også.

Skrevet

Det kan være vanskelig å komme inn i en vennegjeng på sørlandet, og mange finner seg venner som også er utenbys fra. Ellers er det mer vanlig enn andre steder at mor er hjemme med barn eller jobber deltid. 

Anonymkode: a5763...839

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...