Gå til innhold

Er man bevisstløs under narkose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruer meg så til operasjon. Hvordan føles det i narkose, og er man bevisstløs?

Anonymkode: 8f4d1...ba0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja man er bevistløs. Du sovner på et rom og våkner opp på et annet noen timer senere. Alt i mellom er svart, helt bort. Husker du hvordan det var før du ble født? slik føles det ut. Som absolutt ingenting. 

Anonymkode: 34aab...897

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er på en måte poenget :)

Du får medisiner å sove på og smertestillende og så våkner du ganske groggy etterpå. 

Anonymkode: 4b22c...ca1

Skrevet

Narkose er fantastisk, den mest behagelige søvnen du kan få.

Du ligger på et sted, så blunker du, og i neste sekund så er du i et annet rom.

Anonymkode: 0ee64...dd4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du har narkose puster du ikke selv og da er du ikke ved bevissthet i det hele tatt nei. Og selv i operasjoner med sedasjon har du så dyp sedasjon at du sover så godt at du ikke får med deg noe som helst. 

Anonymkode: 96404...623

• Liker 1
Skrevet

Du føler ingenting. Det er som en ikke-eksistens. Personlig har jeg følt meg nokså ok ved oppvåkning de gangene jeg har vært i narkose. Litt dagen-derpå feeling, men ikke helt krise liksom.

Synes faktisk narkose er j*vli digg for å være helt ærlig. De ber deg telle ned fra 10, jeg har forsvunnet før 7 hver gang 😂 ingenting å grue for!

Anonymkode: 2466c...3d2

• Liker 4
Skrevet

Man snakker med sykepleier/kirurg, blir trøtt. Så våkner man. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, du er bevisstløs under narkose. Det blir litt som å sove. Hvordan man føler seg og reagerer når man våkner fra narkosen kan variere mye fra person til person. I en del tilfeller intuberer de (altså setter et plastrør nedover i luftrøret ditt for å sørge for frie luftveier og for at du får nok oksygentilførsel) og da kan man være sår i halsen når man våkner. Man kan også føle seg kvalm etterpå og brekke seg / føle man må kaste opp. Men de har kvalmestillende medikamenter som det er mulig å få.

Noen er veldig forvirret når de våkner, andre våkner i panikk og er redde. Noen kan være aggressive og rope eller slå rundt seg akkurat i det de våkner, mens andre våkner slik som de normalt ville ha våknet opp etter å bare ha sovet litt. Umulig å forutsi hvordan man reagerer selv egentlig før man er i det.

Anonymkode: df505...a3e

• Nyttig 1
Skrevet

Du er i ett rom. Blunker. Så er du ferdig og i et annet rom. Dette gjaldt både på en kort og lang narkose for min del.

Jeg ble så skuffet, fordi jeg ble bare kvalm og uggen, mens andre beskriver det som "en kjempegod søvn". Nei, det var som å blunke, og så bli kvalm (1/3 blir det, be om kvalmestillende så fort du eventuelt merker det).

Anonymkode: 81da7...6cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du føler ingenting. Det er som en ikke-eksistens. Personlig har jeg følt meg nokså ok ved oppvåkning de gangene jeg har vært i narkose. Litt dagen-derpå feeling, men ikke helt krise liksom.

Synes faktisk narkose er j*vli digg for å være helt ærlig. De ber deg telle ned fra 10, jeg har forsvunnet før 7 hver gang 😂 ingenting å grue for!

Anonymkode: 2466c...3d2

Helt enig! Operert mange ganger!

Anonymkode: 04964...cce

Skrevet

Jeg har hatt narkose 6-7 ganger. Man sovner på et øyeblikk, og våkner umiddelbart uten å ha noen formening om at det har gått noen tid. Jeg var aldri særlig sløv da jeg våknet, og gikk selv og kledde på meg bare noen minutter etter at jeg våknet. Dro hjem fra sykehuset så fort noen hadde kommet å sjekket blodtrykk og litt sånt. Tipper under 1 time.

Anonymkode: 4d9b6...a5e

• Nyttig 1
Skrevet

Har vært i narkose to ganger. Var ikke kvalm eller noe da jeg våknet. Bare veeeldig trøtt. Snudde meg over på sida og sov videre da jeg var kommet tilbake til rommet etter operasjon/oppvåkning. Deilig å sove, føltes som den beste søvnen noensinne! 

Ble skrevet ut tidlig på kvelden, kan meg da jeg kom hjem og steinsov hele natta. Skikkelig uthvilt og opplagt neste morgen. 

Som andre her sier, du sovner og føler du i neste øyeblikk våkner og husker ingenting av det imellom. 

• Nyttig 1
Skrevet

Du får muligens beskjed om å telle eller lignende når de sprøyter det inn. Du kommer ikke til ti engang. Du får muligens litt ringing i ørene og en litt rar smak i munn før du sovner.

Anonymkode: ff4f7...bcc

Skrevet

Skjønner du gruer deg til operasjon da, men du vil ikke kjenne noe til det og hvis du har smerter når du våkner så får du god smertelindring. For meg var narkose nesten litt for behagelig må jeg ærlig og ydmykt innrømme 😅

Anonymkode: ff4f7...bcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...