Gå til innhold

Funker pyrolyse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jaaaaa!!! Jeg skal ALDRI ha ovn uten pyrolyse igjen!

(bare husk at gassen er giftig, så ingen levende må være i rommet mens programmet er i gang. Men det er bare snakk om ett par timer, og VERDT DET!)

Anonymkode: 92675...8ff

Giftig gass? Hva slags gass mener du befinner seg i en pyrolyseovn? Og hvor kommer den fra?

Har aldri hørt at det er noe farlig ved å være i et rom hvor en ovn står og "pyroliserer" seg. 

Anonymkode: 8a252...2e4

• Liker 2
Skrevet

Pyrolyse er absolutt ikke verd det, den lille tiden en sparer ved rengjøringen veier ikke opp for de negative konsekvensene.
En lage giftig formaldehyd-gass, men i tillegg så produseres det enorme mengder ultra fine partikler som blir svevende i rommet i lang tid. 

Av forskere har det blitt sammenlignet med å fyre opp et bål innendørs som i tillegg produserer formaldehyd-gass.  

Skrevet

Min datter kjøpte ovn med pyrolyse. Første gang de skulle bruke det, så tok hun kun ut stekeplatene. Det hun ikke var klar ver, var at alt inne i ovnen måtte fjernes. Endte med en dyr utgift til nye "fester" som er på veggene i ovnen, de en setter stekeplatene i ved bruk.

Skrevet
41 minutter siden, Belima said:

Min datter kjøpte ovn med pyrolyse. Første gang de skulle bruke det, så tok hun kun ut stekeplatene. Det hun ikke var klar ver, var at alt inne i ovnen måtte fjernes. Endte med en dyr utgift til nye "fester" som er på veggene i ovnen, de en setter stekeplatene i ved bruk.

Ja, det er kjedelig. Min ovn (Siemens ekstraklasse) har spor i sideveggen istedetfor slike avtagbare stålskinner. Så eneste jeg må (bør) ta ut er rista. Den er i blank metall og blir misfarget om man pyrolyserer den. Stekebrett kan bli der inne.

Dobbeltsjekket både manualen og hjemmesiden til Siemens flere ganger før jeg lot stekebrettene bli der inne under pyrolyse. Dumt å ødelegge dem pga. en misforståelse

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Ja, det er kjedelig. Min ovn (Siemens ekstraklasse) har spor i sideveggen istedetfor slike avtagbare stålskinner. Så eneste jeg må (bør) ta ut er rista. Den er i blank metall og blir misfarget om man pyrolyserer den. Stekebrett kan bli der inne.

Dobbeltsjekket både manualen og hjemmesiden til Siemens flere ganger før jeg lot stekebrettene bli der inne under pyrolyse. Dumt å ødelegge dem pga. en misforståelse

Det måtte nevnes.

*flirer*

Anonymkode: 5abaf...be0

Skrevet
Gregarious skrev (20 timer siden):

Pyrolyse er absolutt ikke verd det, den lille tiden en sparer ved rengjøringen veier ikke opp for de negative konsekvensene.
En lage giftig formaldehyd-gass, men i tillegg så produseres det enorme mengder ultra fine partikler som blir svevende i rommet i lang tid. 

Av forskere har det blitt sammenlignet med å fyre opp et bål innendørs som i tillegg produserer formaldehyd-gass.  

err vel ingen som sitter og puster inn evt utslipp fra ovenen i de timene den står på denne funksjonen samt at de aller aller fleste har en vifte som også kan skrus på så denne forskningen regner jeg med kommer fra USA eller noe der man kan saksøye og tjene penger på alt mellom himmel og jord.. 

Anonymkode: 42513...0f5

• Liker 1
Skrevet
Belima skrev (2 timer siden):

Greit å være klar over, men det står også ganske tydelig i brukermanualen. 

Vi har passet godt på det der, for vi vil ikke ødelegge de nydelige "teleskophyllene" til å sette stekebrettene på. 

Om jeg måtte velge, hadde jeg prioritert teleskopstenger til stekebrettene over pyrolyse. Men begge deler er best, bare man husker å ta ut siderillene før man renser ovnen.

Anonymkode: e796e...a4e

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det måtte nevnes.

*flirer*

Sikter du til småligheten din, misunnelsen eller janteloven generelt? Tenkte det var lurt, for jeg tror ikke standardutgaven av Siemens-ovnene har pyrolysesikre stekebrett og skinner. Som var utgangspunktet for min kommentar til den posten jeg svarte på, som ødela deler av stekeovnen pga. pyrolyse. 

Endret av newman01
  • Nyttig 2
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Sikter du til småligheten din, misunnelsen eller janteloven generelt? Tenkte det var lurt, for jeg tror ikke standardutgaven av Siemens-ovnene har pyrolysesikre stekebrett og skinner. Som var utgangspunktet for min kommentar til den posten jeg svarte på, som ødela deler av stekeovnen pga. pyrolyse. 

Det måtte bare komme🙈 Ja, jeg er misunnelig på ovnen din😳🤣

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

err vel ingen som sitter og puster inn evt utslipp fra ovenen i de timene den står på denne funksjonen samt at de aller aller fleste har en vifte som også kan skrus på så denne forskningen regner jeg med kommer fra USA eller noe der man kan saksøye og tjene penger på alt mellom himmel og jord.. 

Anonymkode: 42513...0f5

Selv om en kan unngå gass så vil en uansett for enorme mengder partikler i luften. En kjøkken vifte er ikke godt nok til å fjerne dette.  Forskningen var gjort av Institutt for folkehelse ved Aarhus Universitet.

Endret av Gregarious
Skrevet

Funker på min ovn hvertfall, men det krever litt forarbeid som å ta ut de tingene som du henger rist/stekebrett på, tørke av overflødig fett på glasset så det ikke brenner seg fast etc. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 13.28):

Jeg må bytte stekeovn. Er det verdt å legge ekstra penger i pyrolyse? Eller er det en sånn greie som ikke fungerer så bra som produsenten påstår? 

Jeg er virkelig SÅ lei av å skrubbe ovn. 

Anonymkode: 4a594...21f

Ja, det funker veldig bra! Ville aldri kjøpt uten nå etter å ha hatt pyrolyse. Det blir bare aske i bunnen som du tørker ut med fuktig klut. Har det vært mye gris på glass må du vaske det utnom altså. Men inni stekeovn er den som ny etter pyrolyse 😍😍

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 14.14):

Supert! Jeg er overbevist. Hvor ofte må dere gjøre det? 

Ts

Anonymkode: 4a594...21f

Det kommer an på bruken og hvor mye som ramler ned i ovnen feks . Min ovn sier ifra når den synes tiden er inne 😊 kan velge å kjøre programmet før den sier ifra også, jeg gjør det et par ganger i halvåret bare . Er nøye med å bruke bakepapir og bruker ofte former med lokk eller stekepose , så ikke så ofte den blir veldig skitten 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...