Gå til innhold

Kan selger trekke seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia. Hadde ett salg ute på finn hvor ei uttrykte interesse, sa det var greit og spurte litt om hvor den sku sendes osv. Så spør ho en del spm. Det tar lang tid før noe svar oppnås og tolker så ho ikke er interessert mer. Når jeg da sier noen andre er interessert for hva den ble lagt ut og at jeg vil unngå sende grunnet lang reisevei osv, så forteller hun at jeg må følge avtale. Leser meg opp og ser det i utgangspunktet stemmer, uten helt forstå. Kan noen fortelle meg litt mer om denne situasjon. Varen lå ute for noe rundt 1000,- hun krever at hun skal kjøpe en lik og jeg skal betale mellomlegg. 😕 Veldig kjipt.. 

Anonymkode: a06ac...cf3

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva dere avtalte?

Har hun bekreftet at hun vil kjøpe og du godtatt det så har kjøper her egentlig rett. 

Har hun kun stilt spørsmål om varen men ikke skrevet klart at varen vil kjøpes så kan du selge til første som sier de kjøper, 

Anonymkode: 6253b...0b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

- hun krever at hun skal kjøpe en lik og jeg skal betale mellomlegg. 😕 Veldig kjipt.. 

Tenker hun skal jobbe hardt for at du skal være bundet til å erstatte en brukt gjenstand med en ny en til samme pris som den brukte, når du er privatperson å selger en unik brukt gjenstand i den tilstanden den er i. 

Anonymkode: 0e7b2...5cc

• Liker 1
Skrevet

Hun uttrykte interesse og du sa det var greit? Kan du gjenfortelle med de konkrete ordene som ble brukt mellom dere? 

Anonymkode: 15882...daf

Skrevet

Hun skrev «vil kjøpe denne» så skreiv jeg «greit hvor skal sendes til» så begynte hun stille spm, så besvarte jeg disse og hun sa hun kunne vippse men stilte enda spm så svarte hun ikke mer på en stund! Er vel slikt at det i utgangspunktet er hun som har rett sikkert, men synes det er vanskelig situasjon da det tolkes som at hun stiller spm enda.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun skrev «vil kjøpe denne» så skreiv jeg «greit hvor skal sendes til» så begynte hun stille spm, så besvarte jeg disse og hun sa hun kunne vippse men stilte enda spm så svarte hun ikke mer på en stund! Er vel slikt at det i utgangspunktet er hun som har rett sikkert, men synes det er vanskelig situasjon da det tolkes som at hun stiller spm enda.

Hun har kanskje rett, men samtidig må man jo kunne forvente at det er flytende kommunikasjon. Hører man ikke mer, er det begrensa hvor lenge man kan vente.

Hvor lang tid tok det før du hørte fra henne igjen?

Anonymkode: bbe5e...6ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At man svarer "greit, hvor skal det sendes til" vil normalt tolkes som en aksept fra selgers side, så kjøper har jo rett her mener jeg. Men dersom det har gått urimelgi lang tid til betaling for eksempel, vil kjøper kunne fravike, men det dreier seg om en god stund, ikke bare at kjøper ikke svarer på en dag eller tre for eksempel. 

Anonymkode: fa8ff...dbf

• Liker 1
Skrevet

Ts; Altså, skjønner ikke hvorfor noen skal gå videre med noe slikt. Så spørsmålet er da, kan hun gjøre noe med dette videre og vil det få konsekvenser?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun har kanskje rett, men samtidig må man jo kunne forvente at det er flytende kommunikasjon. Hører man ikke mer, er det begrensa hvor lenge man kan vente.

Hvor lang tid tok det før du hørte fra henne igjen?

Anonymkode: bbe5e...6ed

Tok noen timer! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Heia. Hadde ett salg ute på finn hvor ei uttrykte interesse, sa det var greit og spurte litt om hvor den sku sendes osv. Så spør ho en del spm. Det tar lang tid før noe svar oppnås og tolker så ho ikke er interessert mer. Når jeg da sier noen andre er interessert for hva den ble lagt ut og at jeg vil unngå sende grunnet lang reisevei osv, så forteller hun at jeg må følge avtale. Leser meg opp og ser det i utgangspunktet stemmer, uten helt forstå. Kan noen fortelle meg litt mer om denne situasjon. Varen lå ute for noe rundt 1000,- hun krever at hun skal kjøpe en lik og jeg skal betale mellomlegg. 😕 Veldig kjipt.. 

Neineinei.....hvordan i alle dager skal hun kreve deg for det beløpet??? Bare la det ligge og ta det med ro,hun kommer ingen vei med det der.

Anonymkode: f429b...b1d

Skrevet

Hadde bare blokka dama 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tok noen timer! 

Noen timer bør du faktisk forvente på kommunikasjon på Finn. Hadde vært snakk om et døgn eller mer kunne jeg forstått deg. Jeg hadde også blitt skuffet om vi var enige om et salg og du trekker deg fordi jeg ikke fikk svart mens jeg var på jobb, 

Anonymkode: 6253b...0b3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tok noen timer! 

Noen timer er da lite i denne sammenheng, folk er jo gjerne opptatte med andre ting. Så her bør du selge henne tingen gitt at du får betaling selvsagt, og klart svar på hvor den skal sendes. 

Anonymkode: fa8ff...dbf

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Du bandt deg i det du sa greit hvor skal det sendes. Til neste gang, du kan ikke forvente at folk skal svare på sekundet.

Anonymkode: 65401...88d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I utgangspunktet har hun nok rett, men jeg ville bare blokkert og gått videre i livet. Det skjer ingenting. Ta det som lærdom, ikke gjør det igjen. 

Anonymkode: 919dd...785

• Liker 1
Skrevet

Til neste gang skriver du førstemann som betaler får varen. Og du skal selvsagt ikke betale noe mellomlegg. 

På finn må man nesten selge til den som har penga klar. Nok av sosehoder som bare kaster bort tida ens

Anonymkode: e326c...878

Skrevet

Når du skriver at det tar lang tid før noe svar oppnås og tolker så ho ikke er interessert mer, høres det ut som om det gikk dagevis. Noen timer er ikke lang tid i denne sammenhengen og kjøper har her rett.

Men hun kan ikke kreve at du dekker mellomlegget mellom en ny ting og det du solgte din brukt for. Hun kan derimot kreve mellomlegget hun må ut med for å få en tilsvarende brukt ting. Går hun til forliksrådet vil hun vinne. 

Det du burde ha gjort er å svare nr. 2 at du har en som vil kjøpe, men skal si ifra hvis det ikke blir noe av. Så skriver du til nr.1 at du har flere interessenter og at hun må vipse og sende deg adressen i løpet av dagen hvis hun fremdeles vil ha tingen. Du kan ikke bare tippe at hun ikke skal ha allikevel, du må sjekke.

Anonymkode: 2c129...411

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Her hadde jeg tatt en grei sjanse på at hun bare har det "i kjeften" - eller i fingra da, som jo er enda enklere.

Ignorer og gå videre :) Hun kommer neppe til å faktisk gjøre noe som du MÅ bry deg om!

Anonymkode: 16fe8...fe2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...