Gå til innhold

Aksjehandel/"trading" og uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen grenser for hvor mange handler/handelsvolum en kan gjøre før eventuelle fortjenester fra aksjehandel teller som "næringsvirksomhet" så uføretrygd avkortes ? 

Gjerne del noen kilder om dere har også, siden en ikke alltid kan stole på svar fra KG brukere ;)

Anonymkode: 83997...057

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet ikke. Avkastningen regnes som kapitalinntekt, ikke pensjonsgivende inntekt. Samtidig kan det være det blir trøblete om du jobber så mye med det og gjør så mange handler at det begynner å ligne på en fulltidsjobb. Jussen er ikke helt klar på dette, så du vil neppe vite det før NAV og Skatteetaten tar kontakt.

Anonymkode: b9283...96e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet ikke. Avkastningen regnes som kapitalinntekt, ikke pensjonsgivende inntekt. Samtidig kan det være det blir trøblete om du jobber så mye med det og gjør så mange handler at det begynner å ligne på en fulltidsjobb. Jussen er ikke helt klar på dette, så du vil neppe vite det før NAV og Skatteetaten tar kontakt.

Anonymkode: b9283...96e

Ok, hva tror du om dette eksempelet da: (ikke faktiske tall.. illustrasjon)

Startet 1.januar med å sette 250000 inn på ASK. Gjorde 50 handler hver handel med snittverdi på 30000. 31.desember er verdien på ASK 500000. alle pengene står på ASK ingenting tatt ut så ingen skatt i 2023 på dette.

Høres det ut som trøbbel, eller går det fint ? Er ikke brukt mye tid men om en ser på % fortjeneste er jo den høy men det er jo pga flaks da og kunne like gjerne gått motsatt vei og 250000 blitt til 0 (veldig høyrisiko aksjer).

Anonymkode: 83997...057

• Liker 1
Skrevet

Går helt fint, her gjøres det titalls handler i døgnet. Ikke av meg personlig, en crawler gjør jobben ut fra parametrene jeg har gitt den.

Jeg selv gjør omtrent ingenting.

Anonymkode: f8c54...329

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...