AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #1 Skrevet 22. november 2023 Hei! Jeg har en liten familie der vår datter på 6 måneder fungerer kjempe bra i møte med andre mennesker sosialt og oss foreldre. Vi opplever å ha God tilknytning med henne da hun søker oss og smiler og ler. Hun er aktiv og får være med andre babyer. Noen ganger er jeg alene med henne hjemme en dag eller to for å slappe av etter hektiske dager. Mannen min er med på kontrollene hos HS. I starten dro jeg alene siden jeg følte jeg ble bombadert med rare spørsmål og ble lagt ord i munnen min. Derfor begynte mannen min å bli med. Etterhvert syntes vi det bare var fint at han også engasjerte seg med i kontrollene. Jeg er tidligere barnevernsbarn og møter ofte mennesker i helsevesenet som stempler meg som lite kompetent med engang. Men når de finner ut at jeg har høyere utdannelse, jobber, er gift med en oppegående mann fra en oppegående familie, med god inntekt og gode relasjoner og venner rundt oss da endrer de synet sitt på meg. Men jeg føler meg ofte mistenkeliggjort, og det er slitsomt. Derfor er det noen ganger vanskelig å se hva som er helt vanlige spørsmål eller litt rare spørsmål? Senest i dag på 5 mnd kontroll spurte helsesykepleier om jeg klarer å være alene med babyen min? Jeg opplever at hun stiller spørsmål til min evne om å være alene med henne. Mannen min er jo med på kontrollene men det burde da vel være lov og fint at han er engasjert i barnet sitt også? Føler jeg må forklare til punkt å prikke hva jeg gjør med babyen min når mannen er på jobb. Jeg syns det er rart og ukomfortabelt. Vi får jo bare tilbakemeldinger på at hun alltid er frik og fin og alltid viser gode økninger på kurvene i forhold til vekst. Motorisk gjør hun også bra. Sosialt samspill er bra. Men er det seriøst normalt å få spørsmål om jeg klarer å være alene med henne? Anonymkode: e2369...9ab 1 14
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #2 Skrevet 22. november 2023 Ja, de spør om mye rart for å teste. Jeg har vokst opp i en god og stor familie, godt nettverk. Jeg også har blitt spurt om mye rart på sykehus, hs osv. jeg bryr meg ikke og bare svarer normalt/sant. Barnet er nå 4 og aldri fått noe bekymring på meg eller noe. De tester gjerne foreldre noen steder for å se hvordan foreldre reagerer! Tror de må, for å avdekke eventuell omsorgssvikt. Det er jo bra ☺️ Anonymkode: 475d6...bd7 15 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #3 Skrevet 22. november 2023 Nei, vil ikke si det er et vanlig spørsmål å få. Men nå skal det sies at det er en del overivrige helsesykepleiere rundt om, så forsøk å ikke bry deg om det. Bare vær deg selv, vær trygg i rollen din som mamma. Anonymkode: f0dd3...87c 12 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Skrevet 22. november 2023 Husker ikke helt om jeg har fått akkurat det spørsmålet, men syns ofte det kommer "dumme" spørsmål som jeg tar som en selvfølge. Har stort sett bare svart selv om spørsmålene virker litt rare, men tenker på at de møter jo så mange så de har sikkert sine ting å spørre om som virker litt rare eller selvfølgelige. De kan jo ikke vite hvordan jeg er. Anonymkode: ade2f...626 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #5 Skrevet 22. november 2023 Hei. Kan du prøve å snu tankegangen litt? Det er en del som ikke har omsorgsevne men som likevel får barn. Dette vet helsestasjonen, og det er deres jobb å snuse frem disse. At de er så pågående på deg, betyr at de er det samme med andre, som trenger mer oppfølging av deg. Dette vil redde noen av de barna som trenger det. Du er en god mor, og det vil helsestasjonen etterhvert innse. Men frem til da er det en liten ulempe for deg, men et system som er for å finne de som trenger hjelp og kanskje ikke innser/inrømmer det. Anonymkode: bceb9...280 11 13
Rucula Skrevet 22. november 2023 #6 Skrevet 22. november 2023 Jeg har to barn, kan ikke huske et eneste rart eller mistenksomt spørsmål. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #7 Skrevet 22. november 2023 Jeg tror dette er spørsmål som egentlig er punkter til avklaring ved hvert møte med barn og familier de har på helsestasjoner. Mens flinke/erfarne helsesøstre klarer å avdekke dette uten å stille direkte spørsmål, men fletter det naturlig inn i samtalen. De stiller åpne spørsmål og får foreldrene til å fortelle. Anonymkode: 62dbc...f6a 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #8 Skrevet 22. november 2023 Dette høres ut som helt vanlige spørsmål, en litt dyktigere helsesøster hadde kanskje klart å kamuflere dem litt bedre (spurt "hvordan går det på dagtid, hva finner dere på" og sånne litt mer åpne spørsmål, men for å kunne gi hjelp til dem som trenger hjelp så må jo helsesøster vite litt om hjemmesituasjonen deres og spørre litt spørsmål som kan vise hvor skoen eventuelt trykker. Jeg har tilogmed blitt innkalt på ekstratime på sykehuset for å se på "samspill mellom mor og barn", fordi helsesøster syntes barnet kommuniserte for lite med meg den timen vi var der (barnet var 1 år), er jo bare kjekt å få dobbeltsjekket alt og få oppfølging så snart som mulig. (Barnet er forøvrig 4 år og har spesialpedagog fordi det henger etter språklig/sosialt, uten noen diagnose foreløpig, det er ikke noe jeg ville tenkt på å kreve, men helsesøster så det og det er vi selvfølgelig glade for.) Anonymkode: ad1c3...7e4 9
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #9 Skrevet 22. november 2023 Mindre erfarne/mindre flinke stiller spørsmål rett fra skjemaet sitt. To ulike tilnærmingsmåter altså: Klarer du å være alene med barnet ditt? Vs Beskriv en normal dag for familien deres. Anonymkode: 62dbc...f6a 15 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #10 Skrevet 22. november 2023 Ja, de spør så mange dumme spørsmål at man føler seg nesten dum. Bare svar etter beste evne 😊 Var nylig på 1.klassekontroll med ene barnet, da var det han som fikk alle dumme spørsmål fra samme helsesykepleier - er alle snille med deg da? Er det lov å slå? Er du sint? (Han var jo ikke sint, så det spørsmålet ga liksom ingen mening). Ser du mye på tv? Drikker dere mye brus? Hva liker du på brødskiva? osv 😅 Anonymkode: b457d...2fe 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #11 Skrevet 22. november 2023 Er en grunn (eller mange) til at jeg ikke gidder helsestasjonsbesøk ja. 🤣 Er på 4. barnet og er veldig ferdig med det fjaset der. Anonymkode: 11e48...8e3 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #12 Skrevet 22. november 2023 Nå er mine barn voksne men vi hra barnebarn og mamma`n fikk masse spørsmål kyttet til "hennes kultur" hos HS en gang, hun følte stort ubehag da hun riktignok har en mørkere hudfarde men er født og oppvokst i Norge og føler seg norsk og har "norsk kultur" som sitt fundament da hennes foreldre er svært godt integrert, ubehaget var i så stor grad at hun ringte meg helt stresset etter å ha kommet ut i bilen igjen.. Hun valgte etter at vi hadde snakket sammen å gå inn igjen og bestille en ny time hos samme helsesøster og var tydelig på at tema for møtet var akkurat dette spørsmålet om "hennes kultur" og ba om at leder også var tilstede. Så dro hun og mannen (min sønn) sammen på det møtet. Der beklaget helsestasjonen alt de kunne og forsøkte få det til at min svigerdatter hadde misforstått spørsmålet Noe som fikk min sønn til å svare helt krystallklart at samboer er født i norsge, har gått i norsk barnehage, skole osv snakker kun norsk og at det ikke er slik at ekelte spørsmål misforstås fordi man tilfedigvis har en annen hudfarge. Han var også tydelig på at helsesøster i denne situasjonen gjorde en slett jobb de ikke var komfortable med. Det skal sies at de har i ettertid hatt en god relasjon til helsesøster. så ja, det er mye rart der ute siden de "bare er mennesker" de også, men kanskje ekstra problematisk når man har en forhistorie som TS har å ufrivillig bli målt mot i tillegg. Anonymkode: 3421e...c6b 1 2
Gjest ti10 Skrevet 22. november 2023 #13 Skrevet 22. november 2023 Hvorfor tror du at folk i helsevesenet stempler deg som lite kompetent fordi du har vært barnevernsbarn? Tilfeldige personer i helsevesenet har vel ingen informasjon om din barnevernsbakgrunn hvis du er voksen?
Ny Bruker Skrevet 22. november 2023 #14 Skrevet 22. november 2023 Det er vanlige kartleggingsspørsmål mtp. å avdekke depresjon, behov om hjelp osv. Det er bare at din tidligere erfaring gjør at du blir skeptisk og kanskje leter etter noe som ikke er der. 4 3
juve5 Skrevet 22. november 2023 #15 Skrevet 22. november 2023 ti10 skrev (Akkurat nå): Hvorfor tror du at folk i helsevesenet stempler deg som lite kompetent fordi du har vært barnevernsbarn? Tilfeldige personer i helsevesenet har vel ingen informasjon om din barnevernsbakgrunn hvis du er voksen? Det er dessverre sånn informasjon som ligger i helse journalen min hos legen. Den journalen ser sykehuset når jeg føder etc. Helsesykepleier fikk greie på det siden en lege jeg hadde sendte noe av denne informasjonen til helsestasjon pga bekymring. de mente på at svært få barnevernsbarn får til livet når de vokser opp så det er veldig bekymringsverdig å få barn med den bakgrunnen. Det er nesten verre enn å drive på med rus. 2 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #16 Skrevet 22. november 2023 juve5 skrev (9 minutter siden): Det er dessverre sånn informasjon som ligger i helse journalen min hos legen. Den journalen ser sykehuset når jeg føder etc. Helsesykepleier fikk greie på det siden en lege jeg hadde sendte noe av denne informasjonen til helsestasjon pga bekymring. de mente på at svært få barnevernsbarn får til livet når de vokser opp så det er veldig bekymringsverdig å få barn med den bakgrunnen. Det er nesten verre enn å drive på med rus. Merkelig at de faktisk mener at de med den bakgrunnen ikke får til noe i livet. De må virkelig se innover i systemet om det hadde stemt. Tar de barna fra familier for å gi de en så dårlig oppvekst at barna ender opp håpløse? (Ikke mine ord åpenbart). Det at du har vært barnevernsbarn burde ikke ene og alene gi bekymring, om de mener dette må de gi barnevernsbarn bedre oppvekst enn det systemet gjør idag. Anonymkode: 475d6...bd7 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #17 Skrevet 22. november 2023 juve5 skrev (7 minutter siden): Det er dessverre sånn informasjon som ligger i helse journalen min hos legen. Den journalen ser sykehuset når jeg føder etc. Helsesykepleier fikk greie på det siden en lege jeg hadde sendte noe av denne informasjonen til helsestasjon pga bekymring. de mente på at svært få barnevernsbarn får til livet når de vokser opp så det er veldig bekymringsverdig å få barn med den bakgrunnen. Det er nesten verre enn å drive på med rus. Uff. Skjønner godt at det ikke er noe greit å bli forhåndsdømt. Er enig i at spørsmålene er rare. Har vel ikke noe annet råd enn at du må fortsette å være deg selv og vise at du er en god mor ved å svare på en ærlig måte som du jo gjør. Og ikke vise at du blir irritert/provosert av spørsmålene, hvis du skulle bli det. Det er nok ikke bare hva du svarer de er interessert i, men testing for å vise hvordan du takler spørsmål, tenker jeg. Anonymkode: 6f096...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #18 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg tror dette er spørsmål som egentlig er punkter til avklaring ved hvert møte med barn og familier de har på helsestasjoner. Mens flinke/erfarne helsesøstre klarer å avdekke dette uten å stille direkte spørsmål, men fletter det naturlig inn i samtalen. De stiller åpne spørsmål og får foreldrene til å fortelle. Anonymkode: 62dbc...f6a Dette er nok fasit. Har blitt spurt om alt mellom himmel og jord, og til og med direkte om jeg noen gang ble voldelig mot barnet. Dette var nye retningslinjer som kom rett før kontroll med et av barna, og helsesøster var tydelig ukomfortabel med å spørre. Neste gang jeg kom til kontroll (om det var det barnet eller ett annet), var helsesøster mer vant, og flettet det inn på en bedre måte. De skal kontrollere og avdekke hvordan barn har det, og forebygge at barn ikke har det bra. Det krever at de tar opp tøffe spørsmål og tema. Og de sjekker alle, uansett bakgrunn og ressursstyrke. I tillegg så bidrar de med verktøy og ressurser om man får et barn som trenger det. Anonymkode: fa0fd...e89 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #19 Skrevet 22. november 2023 juve5 skrev (13 minutter siden): Det er dessverre sånn informasjon som ligger i helse journalen min hos legen. Den journalen ser sykehuset når jeg føder etc. Helsesykepleier fikk greie på det siden en lege jeg hadde sendte noe av denne informasjonen til helsestasjon pga bekymring. de mente på at svært få barnevernsbarn får til livet når de vokser opp så det er veldig bekymringsverdig å få barn med den bakgrunnen. Det er nesten verre enn å drive på med rus. Og jeg forstår du tenker at de dømmer deg, men de spør faktisk alle. Noen fletter det bare mye bedre inn så foreldre ikke forstår at de fisker! Er du en god mamma har du ikke noe å bekymre deg for Anonymkode: 475d6...bd7 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #20 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er en grunn (eller mange) til at jeg ikke gidder helsestasjonsbesøk ja. 🤣 Er på 4. barnet og er veldig ferdig med det fjaset der. Anonymkode: 11e48...8e3 Da er det ve legen da som måler og veier babyen, og har oppfølging av utvikling og setter vaksiner. Anonymkode: ab639...55d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå