Gå til innhold

Dårlig råd, bør man anskaffe hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Screenshot2023-11-22at11-50-24Omplasseringellernedbetaling.thumb.png.4f6d06ddb0399aa06cf48aae433338bb.png

Anonymkode: 37a10...51a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med 8 dyr i hus allerede burde man kanskje ikke det nei.

Men hva er poenget med å legge det ut her? Tror du personene bak annonsen vil se lyset om de skulle få med seg tråden? 

Anonymkode: de118...95b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Åtte dyr allerede og de vil ha en til fordi sønnen vil ha en "venn"? Kan han ikke være venn med den hunden de allerede har da?

Dette var en merkelig annonse. SJU katter... fri og bevare. De må koste en formue i vaksiner (får de noen?) og veterinær i året, samt mat til alle.

• Liker 6
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Åtte dyr allerede og de vil ha en til fordi sønnen vil ha en "venn"? Kan han ikke være venn med den hunden de allerede har da?

Dette var en merkelig annonse. SJU katter... fri og bevare. De må koste en formue i vaksiner (får de noen?) og veterinær i året, samt mat til alle.

Jeg tolket det som at gutten er den hunden de allerede har? 

Anonymkode: e8435...888

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tolket det som at gutten er den hunden de allerede har? 

Anonymkode: e8435...888

Haha, det stemmer! Åh, jeg hater at folk kaller dyra sine for "jenta vår" og "gutten vår"!

Jaja. De har altså en hannhund de vil ha en venn til på nedbetaling. Høres ikke ut som de bør ha noen flere dyr uansett.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hva er poenget med å legge det ut her? Tror du personene bak annonsen vil se lyset om de skulle få med seg tråden? 

Kanskje, annonsen var et eksempel. Tittelen på emnet er "Dårlig råd, bør man anskaffe hund?".

Bør man anskaffe katt om man ikke har råd til å sterilisere?
Bør man anskaffe hund om man ikke har råd til tannbehandling?

Anonymkode: 37a10...51a

Skrevet

Nei! Ikke hvis man skal ha et forsvarlig hundehold som f eks betyr å ha råd til forsikring og dyrlegebesøk. 

Anonymkode: eb06f...6e3

• Liker 1
Skrevet

Man bør egentlig ha ganske god råd for å skaffe seg hund. Det er synd, fordi egentlig skulle jo alle som vil kunne hatt en hund, men det er nå en gang sånn at man faktisk må ha litt romslig økonomi om man skal kunne ta seg skikkelig av en hund, og andre dyr.
Hvis hunden for eksempel får en adferdsendring som man ikke helt kan forklare så skal man ta en tur til veterinær, siden det ofte skyldes noe fysisk. Dette dekker ikke forsikringen, men er noe en ansvarlig hundeeier bør gjøre. Det er også vaksiner, mat med bra kvalitet, tannrens hvis hunden trenger det og så videre. Kan bli mange tusen i året, i tillegg til de tingene man vanligvis tenker på som løpende kostnader til en hund sånn som forsikring. Ofte har jo hunden allergi eller dårlige tenner eller noe som også krever ekstra hensyn og kan koste mer. Samme med de som har pels som må til hundefrisør med. 

Og så bør man ha råd til skikkelig utsyr på noen områder. Leker kan være billige eller hjemmelaget, men or sikkerheten til både hund og fører bør man ha et skikkelig bilbur, som fort koster noen tusen. Og en ordentlig sele ør man absolutt koste på seg. Det koster jo ikke mye fordelt over hundens levetid, men det er jo litt ved første gangs innkjøp uansett. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Haha, jeg så denne på Finn og måtte se to ganger på den tittelen. Og SJU katter, men bare ha en hund til, fordi hunden vil ha en venn! Men ikke har man råd da, egentlig.

Føles litt ut som en "hoarding"-situasjon av dyr syns jeg...  Om man ikke har råd til å skaffe seg hunden, så har man mest sannsynlig ikke råd til å ta seg av den. At en hund skal koste 20-30 000 syns jeg blir i overkant mye, men kan man ikke skaffe seg noen av disse fine hundene for 5-10 000 så burde man nok vente. Nedbetaling av et dyr har jeg aldri hørt om før, bare WOW

Anonymkode: 2dd23...3dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...