Gå til innhold

Hvordan få barnet til å si R?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner på skole neste år. Forsøker å få barnet til å trykke tungespissen opp i ganen/bak de øvre fortennene men han får ikke til R-lyden. 

Har noen tips eller råd til å øve på R-lyden? (Har googlet men synes det er fint å lese andres erfaringer 😊).

Anonymkode: e6336...b07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her fikk vi beskjed om å ikke øve, mest sannsynlig kommer det på plass av seg selv sa de i bhg. Og det stemte, våren før skolestart kom plutselig r på plass av seg selv. Skulle det ikke skje så blir det tas tak i der, altså på skolen.

Anonymkode: c0028...8cd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg klarte ikke å si R før jeg var syv og et halvt. Mange voksne, inkludert en logoped, forsøkte å forklare meg det. Men det var kun min jevnaldrende kusine som klarte å forklare det på en måte som et barn kan forstå: 

Putt tungespissen bak fortennene og blås! 

Poenget er å kjenne hvordan det føles at tungen vibrerer. Og vips hadde jeg lært det på mindre enn en dag. 

Anonymkode: 88023...435

Skrevet

Min fikk logoped. Etter 8 år med øvelser og regelmessige logopedtimer sitter den fremdeles ikke. Så noen lærer det rett og slett aldri.

Anonymkode: e315b...f1f

Skrevet

Det hjelper å lære barnet å slappe av i leppene og lage lange vibrasjoner med leppene (håper det ga mening). Tips fra logoped som ble brukt på en elev, det funket! 

Anonymkode: 46290...dba

Skrevet

Vi søkte oss frem til munngymastikk etter tips fra barnehagen

øvelser finner du feks her https://xn--sprkhjerte-35a.no/hva-gjor-vi-nar-barnet-ikke-kan-si-r/

Sånn helt konkret lage vi en morsom setning med 6 DR ord som vi med jevne mellomrom ba barnet om å gjenta + at vi hadde leker med sugerør (løfte opp små papirlapper fra gulvet til en  beholder, blåse en lett ball over bordplata)

• Nyttig 1
Skrevet

Øv på rim og regler med R i 😊

Anonymkode: ecb61...5f8

Skrevet

Vi fikk en logoped som mente den rette måten var å øve på å si T-D kjempefort mange ganger, datteren min gjorde det i et halvt år uten å komme noen vei. Logopeden mente da at hun virket "umotivert" og siden hun bare manglet R-lyden og alt annet var ok, så ble logopedhjelpen avsluttet. Hun var 9 år. Så om alt annet av triks her feiler - vent med å kontakte logoped til barnet er moden og motivert for å lære, ellers er det helt bortkastet tid og ressurser. 

Anonymkode: b0adc...866

• Liker 1
Skrevet

Kjenner ett barn som hadde noen få timer hos logoped og fikk mange gode tips og råd. Foreldrene sa de ikke kom noen vei uansett hvor mye de øvde. Til slutt klarte barnet det selv en dag, sånn uten videre. Gikk da i femte klasse.

Anonymkode: 72b30...071

Skrevet

Jeg viste mitt barn med min munn og tunge, altså at barnet så inn i munnen min i stedet for at jeg forklarte. Lærte det med en gang, men tok lang tid før lyden ble implementert i språket hans. Han manglet mange lyder, kan nå alle men mange han ikke bruker aktivt i språket sitt pga vanen med å rett å slett ikke bruke de. 

Anonymkode: 40cbc...822

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...