Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 9 mnd og har nettopp oppdaget at jeg er gravid igjen. Det var IKKE planlagt. Men tenker å beholde babyen. Kan noen dele erfaringer om to under to? Regner jo med at barna får stor glede av hverandre og kanskje det blir mindre misunnelse og sjalusi enn om eldstemann hadde vært eldre?

Anonymkode: c36da...527

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt 2 under 2 i 8 måneder nå, ble gravid når første var 6 mnd. Det har gått over all forventning, synes det er mye lettere enn det jeg hadde sett for meg. Jeg var hjemme med begge to i 5 måneder og det gikk også fint. Jeg beholdt rutinene til eldstemann og babyen tilpasset seg rutinene der, når eldste skulle sove så ble babyen med og eldste ble fort vant til at babyen var med på det meste. 

Nå kan det hende at jeg synes det var lett fordi eldste sov natta gjennom når baby kom og baby har siden den var 1. måned også sovet natta gjennom. 
Så sånn sett har jeg vært heldig med begge barna, hadde jeg f.eks hatt kolikkbaby så hadde det nok vært betydelig verre. 

Nå er baby 8 mnd og eldste 23 mnd. Nå har de smått begynt å leke litt med hverandre, regner med at det blir mer lek når yngste blir enda mer mobil. 

Før yngste kom var det mange som sa vi kommer til å slite og det vil tære på ekteskapet osv, kan helt ærlig si at vi ikke har merket noe til dette enda. Og vi har aldri barnevakt og all familie/slekt bor på andre siden av landet. Både jeg og mannen er i 100% jobb, og det er klart det er litt logistikk som må til men alt i alt går det veldig fint. 

Anonymkode: ddc24...682

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er 15 måneder mellom mine.

Med siste fikk jeg en fødselsdepresjon, så de første månedene var mørkere enn det kanskje er for andre med to tette.

Likevel tror jeg de første månedene er hektiske for de fleste. Man går fra å være to foreldre om dette ene barnet, til å plutselig måtte dele seg fordi barna trenger dere på forskjellige måter samtidig. For meg føltes det litt sånn hvert fall, at vi var "aleneforeldre" til hvert vårt barn store deler av tiden, så jeg passet på å sette av uforstyrret alenetid med eldste.

Yngste er 8 måneder nå, og de har hatt stor glede av hverandre lenge allerede. Eldste viser så mye omsorg, og skal vise ting og prøver å få minste til å le. Babyen synes storesøster er veldig spennende, og lyser opp hver gang hun kommer hjem. De underholder hverandre litt, så det føles på mange måter lettere ut nå. Noen ganger er det kaos hvis begge har det fælt, men stort sett er de blide og fornøyde.

Eldste er veldig pappajente, og kan da vise litt sjalusi hvis hun er i litt dårlig humør, og pappa allerede holder babyen. Da ber hun om at vi skal flytte babyen. "Baby der, baby til mamma"😅 Ellers er det lite.

Jeg hadde absolutt valgt det igjen.

Anonymkode: 8a5cb...5ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har hatt 2 under 2 i 8 måneder nå, ble gravid når første var 6 mnd. Det har gått over all forventning, synes det er mye lettere enn det jeg hadde sett for meg. Jeg var hjemme med begge to i 5 måneder og det gikk også fint. Jeg beholdt rutinene til eldstemann og babyen tilpasset seg rutinene der, når eldste skulle sove så ble babyen med og eldste ble fort vant til at babyen var med på det meste. 

Nå kan det hende at jeg synes det var lett fordi eldste sov natta gjennom når baby kom og baby har siden den var 1. måned også sovet natta gjennom. 
Så sånn sett har jeg vært heldig med begge barna, hadde jeg f.eks hatt kolikkbaby så hadde det nok vært betydelig verre. 

Nå er baby 8 mnd og eldste 23 mnd. Nå har de smått begynt å leke litt med hverandre, regner med at det blir mer lek når yngste blir enda mer mobil. 

Før yngste kom var det mange som sa vi kommer til å slite og det vil tære på ekteskapet osv, kan helt ærlig si at vi ikke har merket noe til dette enda. Og vi har aldri barnevakt og all familie/slekt bor på andre siden av landet. Både jeg og mannen er i 100% jobb, og det er klart det er litt logistikk som må til men alt i alt går det veldig fint. 

Anonymkode: ddc24...682

Wow, lik alder på begge våre barn.

Tenker du har rett i at det gikk over all forventning, og at det var lettere enn man skulle tro.

Vår nummer to hadde veldig mye kveldsuro og litt problemer med nakken, så starten føltes voldsom ut, men da det roet seg etter uke 11-12 så var det overraskende lett å ha to små.

Skrevet

Hvordan har dere taklet første barnet? Noe dere skal være sikre på, er at det blir 10 ganger tyngre med 2 små enn det var med 1. 

Selvfølgelig vil ungene ha stor glede av hverandre etterhvert, men dere som foreldre vil komme til å være ekstremt slitne, kjærestetid får dere nok ikke mye av lengre. Våkennetter blir værre med to. Ja, alt blir mye vanskeligere med to

Anonymkode: 294a4...5e2

• Nyttig 1
Skrevet

TS du spør i feil forum. Her i Graviditets-forumet får du bare svar fra de som har ennå veldig små barn. De har overlevd første måneder med barnet nummer 2 og er bare fornøyde med å få sove noen timer. "Allle" kan klare noen måneder med slit og dårlig søvn. Men spør de igjen når barna er 3 og 4, 6 og 7, to tenåringer.. Det er da det tærer på, mange år med slit og ingen privatliv, år og år og år. Da er de sikkert skilt for lengst men merkelig nok, sier alle "men det var av andre grunner". Ja, andre grunner er jo at folk ikke viser seg fra sin beste side etter mange år med stress.

PS, håper mannen ikke jobber på sjøen og du har foreldre i nærheten som kan stille opp og hjelpe til. Tilkall hjelp tidlig, selv om ennå når du har nyfødt og føler du klarer deg greit. Gi deg selv litt pusterom selv om, før du begynner å merke at du er utslitt. Det kan gjøre alt forskjell. 

Anonymkode: e5292...257

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

TS du spør i feil forum. Her i Graviditets-forumet får du bare svar fra de som har ennå veldig små barn. De har overlevd første måneder med barnet nummer 2 og er bare fornøyde med å få sove noen timer. "Allle" kan klare noen måneder med slit og dårlig søvn. Men spør de igjen når barna er 3 og 4, 6 og 7, to tenåringer.. Det er da det tærer på, mange år med slit og ingen privatliv, år og år og år. Da er de sikkert skilt for lengst men merkelig nok, sier alle "men det var av andre grunner". Ja, andre grunner er jo at folk ikke viser seg fra sin beste side etter mange år med stress.

PS, håper mannen ikke jobber på sjøen og du har foreldre i nærheten som kan stille opp og hjelpe til. Tilkall hjelp tidlig, selv om ennå når du har nyfødt og føler du klarer deg greit. Gi deg selv litt pusterom selv om, før du begynner å merke at du er utslitt. Det kan gjøre alt forskjell. 

Det blir enda flere år og år og år med slit og lite privatliv hvis man venter 3-4 år med nummer to da, siden det er sånn vi skal se på det.

• Liker 1
Skrevet

15 mnd mellom mine. Hadde eldste hjemme til minste var stor nok til barnehage. Var tungt til tider med svært lite søvn, men merket det mest da jeg begynte på jobb igjen. Da var det beintøft de første 6 mnd. Pga lite søvn og komme i inn i nye rutiner. 
barna er nå 4 og 5 år. 

vi trivdes så pass godt med det at vi går i gang med runde nr 2 med to tette til.

det positive veide opp for det negative hos oss

Anonymkode: b75fb...009

Skrevet

17,5 mnd mellom mine. De er blitt 5 og 7 nå. De er så nære hverandre. Det er så gøy å se. Det har vært tøft, det er helt sikkert. Men to tette har mange fordeler. Vi hadde babyrutinene inne, og bleieperioden blir rimelig kort. Barna liker det samme, så ferie og fritid blir enkelt.

Så får man selvfølgelig ikke nok hender med to så små, feks når spedbarnet akkurat har fått puppen og du lukter bæsj. Avbryte amming eller risikere rød rumpe? 

Nr 1 var high need og hadde roet seg da nr 2 kom. Nr 2 var den sovebabyen, alltid fornøyd. Jeg skjønner at jeg kanskje var litt heldig med rekkefølgen 🤭

Anonymkode: dc62c...afe

• Nyttig 1
Skrevet

Haha glemte noe viktig ts! Mange år med rabatt i barnehage og sfo, det er gull verdt😁

Anonymkode: dc62c...afe

Skrevet

Hadde to under to. De er tenåringer nå. Det var selvsagt hektisk en periode, jeg var glad vi var to voksne og ikke hadde turnusjobb. Spesielt husker jeg de dagene jeg var alene med begge, og begge sov dupper på dagtid. Til ulik tid, selvfølgelig, og den ene måtte trilles i søvn ute og ingen av dem ville sove.

Nå er det jo bare fryd og gammen. To selvstendige tenåringer. De har alltid vært veldig ulike, så de er ikke sjelevenner, men har jo hatt glede av hverandre i ferier osv. Utrolig lite krangling. Det har vært veldig praktisk at de har vært i samme "fase" samtidig. F.eks. var Legoland stas for begge to samtidig. De kunne gå like langt på tur, de kan se de samme filmene (blir ikke krangling der den ene vil se Peppa Gris på repeat og den andre må vente for å få se Harry Potter.)

Og leker/klær/ski/sykkel: Den yngste har arvet fra den eldste hele veien, og gjør det fortsatt. Veldig praktisk!

Det har jo blitt noen år med mye kjøring til fritidsaktiviteter, men det har jo løst seg selv med bare 1 bil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 12.21):

Dette gir jo absolutt null mening. Jo tettere barna er, jo fortere er man jo ferdig med de «krevende» årene.. Jeg mener at to tette gir mange flere fordeler enn ulemper. Go for it! 

Anonymkode: 2ac24...731

• Liker 2
Skrevet

Har 3 under 4 hvor nr. 2 og 3 har 20 mnd imellom.

Så tette er helt perfekt. Vi har hatt flere stadier samtidig og de har hatt mye glede av hverandre pga den tette alderen. Hadde gjort det på like kort tid igjen hvis jeg måtte velge på nyett.

Anonymkode: 51c59...bd6

Skrevet

Her er det 1 år og 7 måneder mellom de, og vi angrer ikke :) Var planlagt gravid med nr 3 som skulle kommet med samme mellomrom, men mistet i uke 8 dessverre. Håper det klaffer denne måneden, da vil det bli 1 år og 10 mnder mellom, og 1 skoleår. De to første er 1 og 2,5 nå. 

Er hektisk til tider, men de har så mye glede av hverandre🥰 Ikke så gøy når de gråt på skift da de var mindre, men etterhvert fant vi rytmen så de hadde en lur samtidig på dagen, det var gull. Vi la de samtidig på kvelden fra ganske tidlig, selv om minste våknet etter et par timer er det fint at de har samme leggetid nå :)

Eldste begynte i barnehage 2 måneder før minste ble født, så hun fikk korte dager og den av oss som var i perm fikk slappet av på dagtid når minste sov. Så passet vi på å gi lik oppmerksomhet til begge. 

Anonymkode: 3ce0a...9c4

Skrevet

2 tette trenger ikke å ha mye glede av hverandre.  Jeg og mine søstre kranglet hele barndommen 

Anonymkode: 294a4...5e2

Skrevet

22 mnd. mellom mine og elsker det, håper vi får til samme avstand mellom nummer to og tre🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...