Gå til innhold

Nintendo switch, problemer med drifting. Spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mange kanskje vet er det problemer med "drifting" med joyconkontrollene på Nintendo switch. For de som ikke skjønner hva jeg mener betyr dette at kontrollen på en måte beveger seg noen få millimeter av seg selv. Veldig irriterende og plagsomt når man spiller.

Her er en link om hva jeg mener 

https://itavisen.no/2023/04/05/nintendo-med-gratis-reparasjoner-i-norge/

Er det noen som vet om dette problemet også finnes på Nintendo switch lite som jo er en nyere utgave av Nintendo switch?

Anonymkode: db0d8...245

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette problemet gjelder kun joy con-kontrollene. Aldri hatt eller hørt om noen som har problemer mer Switch Lite. Den er ikke bygget på samme måte.

Skrevet

Det gjelder omtrent alle kontrollere, men Switch Joy-Cons har vært spesielt hardt rammet. Har et par PS3-kontrollere som sliter med det selv, og har sett det på PS4, Xbox 360, Xbox One og Switch Lite, og det er helt sikkert tilfeller av det med DualSense og den nyeste Xbox-kontrolleren og. Det skyldes rett og slett at delene slites ned over tid, på samme måte som gummimembranene på kontrollere på 90-tallet ble dårligere og dårligere etterhver som man brukte dem.

En del nyere maskiner og kontrollere har det man kaller hall effect-stikker, som bruker magneter til å registrere inputs. Enn så lenge har ingen av de store produsentene begynt med dette, men du finner det blant annet på 8bitdo Ultimate Bluetooth og Retroid Pocket 3+. Vi får se hva Nintendo finner på når de lanserer Super Switch U.

Skrevet

Problemet er jo kontrollere. Og løsningen er å kjøpe en annen kontroller, en slik "vanlig" som likner på ps/xbox sine. Det er også bedre å spille med, blir ikke så sliten i hendene.

Anonymkode: 58eac...841

Skrevet
Okapi skrev (På 22.11.2023 den 11.40):

Det gjelder omtrent alle kontrollere, men Switch Joy-Cons har vært spesielt hardt rammet. Har et par PS3-kontrollere som sliter med det selv, og har sett det på PS4, Xbox 360, Xbox One og Switch Lite, og det er helt sikkert tilfeller av det med DualSense og den nyeste Xbox-kontrolleren og. Det skyldes rett og slett at delene slites ned over tid, på samme måte som gummimembranene på kontrollere på 90-tallet ble dårligere og dårligere etterhver som man brukte dem.

En del nyere maskiner og kontrollere har det man kaller hall effect-stikker, som bruker magneter til å registrere inputs. Enn så lenge har ingen av de store produsentene begynt med dette, men du finner det blant annet på 8bitdo Ultimate Bluetooth og Retroid Pocket 3+. Vi får se hva Nintendo finner på når de lanserer Super Switch U.

Ikke pro kontroller, hatt min siden switch kom ut og den har aldri sviktet!

Anonymkode: 6b00b...526

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke pro kontroller, hatt min siden switch kom ut og den har aldri sviktet!

Joda, det gjelder dem og. Det er hauger av tråder på Reddit der folk klager over og prøver å fikse stick drift på Pro Controller. Som sagt, problemet er teknologien, som har vært ca. den samme siden N64. Noen kontrollere er mer sårbare enn andre (jfr. Joy-Cons) men ingen er immune. Da må man over på hall sensors, og verken Nintendo, Sony eller Microsoft har tatt det i bruk ennå.

Skrevet
Okapi skrev (1 minutt siden):

Joda, det gjelder dem og. Det er hauger av tråder på Reddit der folk klager over og prøver å fikse stick drift på Pro Controller. Som sagt, problemet er teknologien, som har vært ca. den samme siden N64. Noen kontrollere er mer sårbare enn andre (jfr. Joy-Cons) men ingen er immune. Da må man over på hall sensors, og verken Nintendo, Sony eller Microsoft har tatt det i bruk ennå.

Da har jeg vært veldig heldig da i så fall antar jeg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har jeg vært veldig heldig da i så fall antar jeg

Det er ikke sånn at de fleste svikter da. Tipper heller at stick drift egentlig er ganske sjelden, også på Joy-Cons. Ingen jeg kjenner har slitt med det. Poenget er at det kan skje med ca. alle kontrollere med analogstikker, og ikke er et unikt Nintendo-problem.

Skrevet
Okapi skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sånn at de fleste svikter da. Tipper heller at stick drift egentlig er ganske sjelden, også på Joy-Cons. Ingen jeg kjenner har slitt med det. Poenget er at det kan skje med ca. alle kontrollere med analogstikker, og ikke er et unikt Nintendo-problem.

Jeg opplevde det på ps5 og måtte bytte inn til ny kontroll

Skrevet
Okapi skrev (6 minutter siden):

Det er jo et slitasjeproblem i stor grad, så jeg vil tro det skjer mer eller mindre alle.
Vi opplever at de fleste joy-con-sett sliter med det på den ene kontrolleren etter hyppig bruk i mange måneder. Det er oftest "den røde" som går, så det handler nok mye om hvilken som brukes mest. 

Vi har regnet med at de fleste kontrollere må byttes etter 2-3 år. Men det lever vi fint med. Så dyre er de jo heller ikke. De koster bare litt mer enn et spill. 

Anonymkode: abf8f...161

Skrevet

TS her. Tusen takk for alle svarene. Da ble jeg litt klokere :)

Anonymkode: db0d8...245

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...