Gå til innhold

er du og mannen uenige i hvor mye penger på julegaver til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er vi...jeg vil gjerne kjøpe flere pakker til hver av barna, ting de trenger da...men mannen min vil roe ned og kjøpe hver sin pakke ( 1000kr til hver) Hvis jeg fikk bestemme hadde det sikkert blitt dobbelt. Det handler ikke om økonomi, men at det er overflod i samfunnet og at de ikke skal skjemmes bort. Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: c6704...b85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er enige. Vi har stor familie, så barna får veldig mange (små) pakker. Derfor kjøper vi kun én skikkelig gave, noe de ønsker seg/trenger. Prøver å gjøre det likt i pris, men hvis den ene får mer nå, så får den andre mer neste gang eller til bursdag. 

Eldste får iPhone 13, yngste får Nintendo Switch med tilbehør. 

Anonymkode: 01b57...7c1

Skrevet

Jeg er nok litt enig med mannen din. Vi har god inntekt, og de første årene kjøpte vi alt mulig. Jeg har merket at det gjør at barna setter mindre pris på gavene. Etter hvert var det også egentlig ganske lite på ønskelista fordi de liksom hadde alt. Føler også at det blir så mange gaver at de leker dårligere med hver enkelt gave, men at mye havner i en skuff. Så i fjor ble vi i slekta enige om å kutte ned på gaver. Vi gikk f.eks. sammen om å kjøpe Nintendo, og da var den fra begge sett med besteforeldre og oss foreldre. Følte det var en veldig fin julaften som ikke ble stressende pga for mange gaver, og at det ble mer fokus på hver enkelt gave.

I år står det flere ting på ønskelista enn i fjor, men vi har sagt at det ikke er nødvendig med gaver fra flere, ikke kjøpe noe voldsomt, og selv kjøper vi kun én ting til 1000 kr som har vært lenge på ønskelista.

Dersom det er ting barna faktisk trenger og ønsker seg blir det en annen sak. Men jeg tror også det kan bli litt for masse pakker, så man kan gjøre en vurdering av om noen innkjøp rett og slett skal være utenom (f.eks om det er snakk om nye ski) dersom dette uansett er noe de måtte fått og trenger.

Ellers har jeg veldig troa på noen nyttige gaver også. Vi måtte jobbe veldig med å lære sønnen vår å takke pent for ullundertøy 😉 Nå får han alltid en nyttig gave under treet som vi «snakker opp». 

«Åh, for en fin og deilig ulltrøye, den var myk og god, det blir deilig å holde seg varm når vi skal i akebakken» 😄

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi er enige. Vi har stor familie, så barna får veldig mange (små) pakker. Derfor kjøper vi kun én skikkelig gave, noe de ønsker seg/trenger. Prøver å gjøre det likt i pris, men hvis den ene får mer nå, så får den andre mer neste gang eller til bursdag. 

Eldste får iPhone 13, yngste får Nintendo Switch med tilbehør. 

Anonymkode: 01b57...7c1

hva koster de store gavene da?

Skrevet

Får de gaver fra mange andre?

Synes det er fint med noen flere pakker under treet.

Anonymkode: 5315a...a5c

Skrevet

Det hender jeg lufter ideene mine for han og han er stort sett enig uansett hva jeg sier. Han bryr seg egentlig ikke veldig mye, men er opptatt av at ungene skal få noe de ønsker seg. Sum varierer stort fra år til år. Det er uansett jeg som styrer husholdningen og vet hva ungene trenger og hva vi har til disposisjon. 

Anonymkode: 9c437...3c2

Skrevet

Vi har alltid vært enige der.

Hvis barna dine får en del gaver fra andre er jeg mest enig med mannen din. Jeg synes julegavetrådene her på KG (forutsatt at folk snakker sant) viser at mange bruker skrekkelig mye penger på julegaver til barna sine og det setter en standard jeg ikke tror er bra for noen. 

Skrevet

Jeg støtter en moderat gave og evt øvrige beløp til sparekonto/fond

Skrevet

Vi er ekstremt uenige.

Han er gjerrig ovenfor ungene og vil gjerne holde seg til en liten gave. Til øvrig familie vil han gjerne vise seg litt og slå på stortromma. Jeg synes det er helt hårreisende at vi skal gi så mye mer til alle andre enn våre egne unger, så kjøper en del ekstra gaver fra oss i tillegg. Så hvert år sier han surt at iår skal vi kjøpe minimalt, hvert år kjøper jeg ekstra, hvert år er han fornøyd med totalen når alt pakkes opp, og hvert år sier han ingenting på det.

Ungene er ikke bortskjemte og får ikke mye gjennom resten av året. 

Anonymkode: 33f2d...5c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får de gaver fra mange andre?

Synes det er fint med noen flere pakker under treet.

Anonymkode: 5315a...a5c

får med fire til. ts

Skrevet

Vi er enige. Yngste er 8 mnd og får ikke gave fra oss, men storesøster skal få velge en liten leke eller et plagg å pakke inn til han. Største vet vi ikke helt hva vi skal kjøpe, men tipper at vi lander rundt 500-1000, kommer litt an på hva vi finner på. Hun er 4 år.  Prøver å kjøpe ting som hun liker, men som også har litt bruks/lekeverdi og ikke bare blir liggende. I fjor fikk hun en liten trillekoffert som hun bruker for overnattinger. Den elsker hun.

Synes barna har alt for mye leker og ræl og utstyr. Blir for mye. 

Anonymkode: 1ea95...734

Skrevet

Vi har alltid vært enige. Lå på 1000 pr barn i mange år. Nå er de voksne, vi har bedre råd, og de trenger gjerne noe nytt som nyetablerte i egne hus, så nå ligger vi ofte på 2000 pr barn.

Anonymkode: 27b99...85b

Skrevet

Tja jeg kjøper bare og han har aldri protestert på det. 

Anonymkode: 95943...385

Skrevet

Tja, vi har aldri vært uenige om BELØPET, men vi har diskutert antall gaver mange ganger, uten å bli enige.

Jeg liker å gi 5-10 gaver pr barn, en eller to litt større/finere og resten småting, gjerne noe de trenger. Mannen min synes at 1 stor og fin gave som de virkelig ønsker seg hadde vært det beste. 

Men problemet er at barna (4-10 år) får klær fra alle kanter, allerede har Playstation, har en PC de deler på, eldste har iPad fra skolen, de to eldste har smarttelefoner (arvet etter meg og faren sin) og de trenger OVERHODET IKKE mer eller nyere elektronikk. De har også hauger av leker og bøker allerede, og soverommene deres er oppusset med nye møbler i løpet av de siste årene (det første i 2018). Vinter/sportsutstyr har de også mer av enn de bruker.

Så da tenker jeg at å bruke en tusenlapp på 4-5 litt mindre leker og en bok eller to og kanskje en pakke truser eller sokker og et maleskrin er "fine gaver", mens mannen min synes det er "trist og smått" men ikke har noen bedre forslag... så i år blir det akkurat det ovenfor, pluss nye akebrett, nettopp kjøpt inn på Black Friday til 250,- stk. 

Anonymkode: 8db91...a35

Skrevet

Barna får en ting de ønsker ( innen rimelighetens grenser), ting de trenger kjøper jeg uansett når de trenger det. 

Jeg syns de har så mye, og får så mye at de trenger virkelig ikke å bruke hele julaften på gaver. 

Anonymkode: 102e9...1cd

Skrevet

Barna våre får en ting hver de ønsker seg. De får typiske dyre gaver til jul og noe vi ikke kjøper ellers i året. I år så får datteren vår tv på rommet som hun har ønsket seg. Da legger vi oss på rundt 5000. Tidligere år har de fått  tlf, dobbelt seng, AirPods,pc.

Anonymkode: 47671...a9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tja, vi har aldri vært uenige om BELØPET, men vi har diskutert antall gaver mange ganger, uten å bli enige.

Jeg liker å gi 5-10 gaver pr barn, en eller to litt større/finere og resten småting, gjerne noe de trenger. Mannen min synes at 1 stor og fin gave som de virkelig ønsker seg hadde vært det beste. 

Men problemet er at barna (4-10 år) får klær fra alle kanter, allerede har Playstation, har en PC de deler på, eldste har iPad fra skolen, de to eldste har smarttelefoner (arvet etter meg og faren sin) og de trenger OVERHODET IKKE mer eller nyere elektronikk. De har også hauger av leker og bøker allerede, og soverommene deres er oppusset med nye møbler i løpet av de siste årene (det første i 2018). Vinter/sportsutstyr har de også mer av enn de bruker.

Så da tenker jeg at å bruke en tusenlapp på 4-5 litt mindre leker og en bok eller to og kanskje en pakke truser eller sokker og et maleskrin er "fine gaver", mens mannen min synes det er "trist og smått" men ikke har noen bedre forslag... så i år blir det akkurat det ovenfor, pluss nye akebrett, nettopp kjøpt inn på Black Friday til 250,- stk. 

Anonymkode: 8db91...a35

Når vi er i en sånn situasjon at det ikke er noe barna trenger eller virkelig ønsker seg, så gir vi heller en opplevelse, fremfor å kjøpe noe som bare fyller opp i det de allerede har mer en nok av. 

Anonymkode: 9c437...3c2

Skrevet

Vi er enige.  Skriver navneliste over hvem det skal kjøpes gaver til og snakker om hva vi skal kjøpe.  Med unntak av gaver som bestilles på nett, handler vi alle gaver sammen også.  

Til barn og barnebarn kjøper vi èn dyrere gave til hver enkelt.  I tillegg lue, votter o.l. fra husmusa, hunden osv.  

Skrevet

Vi er samkjørte når det kommer til gaver, heldigvis. Skriver liste og går gjennom den sammen hvert år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...