Gå til innhold

Betaling med kort eller kontant i Europa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal en tur til Storbritannia snart og siden det er lenge siden sist nå, lurer jeg litt på hva som er lurt. Tidligere tok jeg ut pund i kontant, og betalte slik. Men syntes det er litt styrete å gå rundt med sedler og mynter. Men lurer litt på om det egentlig er noe forskjell på det, kontra å bruke VISA-kortet? Siden vi ikke får så mye igjen for krona nå, tipper jeg at jeg kommer til å bruke rundt 2000+ kroner på handel. 

hva tenker dere?

Anonymkode: 43a96...7b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du sparer litt i gebyr på å ikke ta ut kontanter. Bare husk på å alltid betale i pund. Mange tilbyr å betale i nok når man drar korter, med horrible kurser 

Anonymkode: 27156...13e

• Liker 2
Skrevet

Kan bruke kort overalt så og si, men aldri feil å ha litt kontant i bakhånd. 

• Liker 1
Skrevet

Alltid kort, alltid lokal valuta.

Anonymkode: f5927...5de

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du sparer litt i gebyr på å ikke ta ut kontanter. Bare husk på å alltid betale i pund. Mange tilbyr å betale i nok når man drar korter, med horrible kurser 

Takk for påminnelse! Dette må jeg jo nevne når jeg skal betale, ja. 

Hensatt skrev (2 minutter siden):

det er sant!

Anonymkode: 43a96...7b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aldri opplevd at de tilbyr norsk valuta andre steder enn på svenskegrensa.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ofte i England pga familie og har aldri med kontanter. Hender taxier later som de ikke har kortleser, men da jeg sa at jeg bestilte en Uber istedenfor kom han plutselig på at han likevel hadde en… jeg tok Uber.

Anonymkode: 9c294...65c

Skrevet
Hensatt skrev (10 minutter siden):

Jeg har opplevd det i hele europa at det kommer forslag om NOK eller EURO/Pund etc 

Anonymkode: e5ed2...d1c

• Liker 2
Skrevet
Hensatt skrev (14 minutter siden):

Seriøst?

Opplever nesten alltid at kortautomaten ønsker å vite om man vil betale i lokal valuta eller NOK.

Man skal da alltid velge lokal valuta som noen over sier :)

Jeg ville tatt ut noen pund som sånn kjekt å ha i lomma, men satset på kort. 

Anonymkode: 4ec59...253

Skrevet
Hensatt skrev (33 minutter siden):

Terminalen spør om du vil betale i NOK eller lokal valuta, velg lokal.

Anonymkode: fb90e...76b

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Terminalen spør om du vil betale i NOK eller lokal valuta, velg lokal.

Anonymkode: fb90e...76b

Det vet jeg, men har aldri opplevd dette andre steder.

Skrevet

Bruker alltid kredittkort i utlandet. De tar ofte lavere gebyrer enn vanlig debet-kort. Ville kanskje tatt ut 20 pund i kontanter (når du kommer frem) for å ha i bakhånd, men i Storbritannia får du betalt med kort like mange steder som i Norge

Anonymkode: 5b917...e78

• Liker 1
Skrevet

Hvis du må ta ut cash i Europa hold deg langt unna Euronet minibanker de er noen svin på vekslingskurs og gebyrer.

De er ofte veldig sentral plassert nær turistplasser, bruke lokale eller nasjonale banker i landet de flår deg minst

Skrevet

Ikke nødvendig med cash i UK, du kan bruke kort overalt. Men i enkelte andre land kan det være lurt å ha kontanter i bakhånd. 

Anonymkode: 081eb...29e

• Liker 1
Skrevet

Kort og telefon. ApplePay og GooglePay fungerer fint også

Skrevet

Anbefaler på det sterkeste å veksle inn alt til pund på forhånd! Betaling med kort i England kan være veldig problematisk. De ligger langt bak oss på den biten. Reisesjekk er heller ikke dumt å ha i bakhånd!

Skrevet

I Tyskland bør man alltid ha Euro på lur, overraskende mange steder som ikke tar kort.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Tobias001 said:

Anbefaler på det sterkeste å veksle inn alt til pund på forhånd! Betaling med kort i England kan være veldig problematisk. De ligger langt bak oss på den biten. Reisesjekk er heller ikke dumt å ha i bakhånd!

Reisesjekk faktisk? Det har jeg ikke sett siden jeg var i Tyrkia for over 25 år siden. 

Men du kan da ikke mene at det er utfordrende å forholde seg med kun kort i majoriteten av Europa? Hvilke steder er det som ikke tar kort? 

• Liker 1
Skrevet
Tobias001 skrev (1 time siden):

Har du vært i UK i det siste? Jeg har som sagt tidligere i tråden ikke hatt kontanter der på flere år.

Anonymkode: 9c294...65c

• Liker 1
Skrevet
Hensatt skrev (6 timer siden):

Det er faktisk overraskende mange velfungerende steder i Europa de ikke tar kort. Nå vet jeg ikke hvordan det står til i England, men i Tyskland har jeg flere ganger opplevd å måtte betale kontant fordi de ikke tok kort.

Og dette er i relativt store byer. Ble veldig overrasket.

Anonymkode: 34046...eac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...