AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #41 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette handler ofte om at barnehagen forsøker å spare penger på bekostning av helsen til de ansatte og til barna 💔 Takk og lov for at det finnes sånne som deg, TS. Dersom folk ikke tar opp kampen og kjemper for rettigheter og at loven skal følges, så blir det stygt fremover. Har du vurdert å kontakte en avis? Der kan du være anonym, men offentlig debatt får ofte fart på sakene. Anonymkode: eaf1c...bab Jeg er utslitt men jeg skal kreve et møte med hovedverneombud på mandag, kalle det hastemøte og legge kortene på bordet. Gjør styrer livet mitt surt og begynner å ta igjen på andre måter fordi jeg kobler inn hvo blir jeg sykemeldt. Jeg gjør det først og fremst for barna. Anonymkode: a7c89...55a 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #42 Skrevet 25. november 2023 Brunello skrev (På 22.11.2023 den 9.48): Jeg klarer ikke å se problemet. Fullt bemannet fra 0830-16.00 hver dag (hvorfor har dere så kort arbeidstid forresten), og hjelp fra andre avdelinger før og etter. Ut fra det jeg har lest på kvinneguiden er det jo bare en brøkdel av barna som er i barnehagen da også. Du må lese HI en gang til og har tydeligvis ikke peiling.... når to av fire ansatte er borte mellom 08:30 og 16:00 så er de ekstremt underbemannet når alle barna er i barnehagen. Under møter og pauser er det 1 voksen på 18 barn. Den ekstra ressursen de har på et barn kan ikke brukes på resten av gruppa. Mest sannsynlig er den ekstra ressursen og dette barnet ikke på avdelingen engang. Når andre avdelinger hjelper til på yttervaktene når det er færre barn går det ut over de andre avdelingene igjen som da tilpasser vaktene til TS sin avdeling og er færre folk tidlige og senere på dagen på sin avdeling. Men det går også ut over barna på TS sin avdeling som ikke blir møtt av sine kjente og trygge voksne. Anonymkode: 51b73...833
Fighter83 Skrevet 25. november 2023 #43 Skrevet 25. november 2023 (endret) Selvfølgelig har man lov til å sende avvik. Det er faktisk lovpålagt at alle ansatte har tilgang og fått opplæring i avvikssystemet. Husk at avvik er også et system der man skal kunne komme med behov om forbedringer ved et arbeidssted selv om man ikke har en løsning selv. Send inn avvik på HMS, bemanning. Man trenger ikke å skrive så mye. Det viktigste er at avvikene blir sendt inn + et avvik til der det står at dere er for få ansatte til å kunne følge pedagogiskplan noe som gjør at avdelingen pr nå kun fungerer som oppbevaring for barna. Husk at det er en pedagognorm og en bemanningsnorm. Bemanningsnormen for barnehager stiller krav om at barnehagen har en bemanning som tilsvarer minimum en ansatt pr 3 barn under 3 år og 1 ansatt per 6 barn over 3 år. Denne normen er et absoluttkrav for hver enkelt avdeling. Pedagognormen krever at barnehagen skal ha minst én pedagogisk leder per sju barn under tre år og én pedagogisk leder per fjorten barn over tre år. Pedagogiske ledere må ha utdanning som barnehagelærer eller annen treårig pedagogisk utdanning med videreutdanning i barnehagepedagogikk. Denne normen er et absoluttkrav for institusjonen som en helhet. Om man ikke kan tilfredsstille normkravet så skal institusjonen ha en utarbeidet beredskapsplan der de kan stenge avdelinger eller hele barnehagen pga sviktende bemanning. Dette er ikke populært men det er viktig at barnas og de ansattes HMS er ivaretatt. https://www.udir.no/tall-og-forskning/publikasjoner/utdanningsspeilet/utdanningsspeilet-2022/barnehage/status-for-bemanningsnorm-og-pedagognorm-i-barnehagene/ Endret 25. november 2023 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #44 Skrevet 25. november 2023 Fighter83 skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig har man lov til å sende avvik. Det er faktisk lovpålagt at alle ansatte har tilgang og fått opplæring i avvikssystemet. Husk at avvik er også et system der man skal kunne komme med behov om forbedringer ved et arbeidssted selv om man ikke har en løsning selv. Send inn avvik på HMS, bemanning. Man trenger ikke å skrive så mye. Det viktigste er at avvikene blir sendt inn + et avvik til der det står at dere er for få ansatte til å kunne følge pedagogiskplan noe som gjør at avdelingen pr nå kun fungerer som oppbevaring for barna. Husk at det er en pedagognorm og en bemanningsnorm. Bemanningsnormen for barnehager stiller krav om at barnehagen har en bemanning som tilsvarer minimum en ansatt pr 3 barn under 3 år og 1 ansatt per 6 barn over 3 år. Denne normen er et absoluttkrav for hver enkelt avdeling. Pedagognormen krever at barnehagen skal ha minst én pedagogisk leder per sju barn under tre år og én pedagogisk leder per fjorten barn over tre år. Pedagogiske ledere må ha utdanning som barnehagelærer eller annen treårig pedagogisk utdanning med videreutdanning i barnehagepedagogikk. Denne normen er et absoluttkrav for institusjonen som en helhet. Om man ikke kan tilfredsstille normkravet så skal institusjonen ha en utarbeidet beredskapsplan der de kan stenge avdelinger eller hele barnehagen pga sviktende bemanning. Dette er ikke populært men det er viktig at barnas og de ansattes HMS er ivaretatt. https://www.udir.no/tall-og-forskning/publikasjoner/utdanningsspeilet/utdanningsspeilet-2022/barnehage/status-for-bemanningsnorm-og-pedagognorm-i-barnehagene/ De bryr seg ikke. Anonymkode: 2d574...e98
Fighter83 Skrevet 25. november 2023 #45 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De bryr seg ikke. Anonymkode: 2d574...e98 Om man fortsetter med ei slik holdning selv også så tyder det på at man burde se seg om etter en ny jobb og en arbeidsgiver som faktisk bryr seg 💓 Har selv vært borti arbeidsgiver som ikke bryr seg og der det smitter over på oss ansatte. Helt jævlig å jobbe sånn, ikke bra for deg eller de andre som jobber der.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #46 Skrevet 25. november 2023 Fighter83 skrev (14 minutter siden): Om man fortsetter med ei slik holdning selv også så tyder det på at man burde se seg om etter en ny jobb og en arbeidsgiver som faktisk bryr seg 💓 Har selv vært borti arbeidsgiver som ikke bryr seg og der det smitter over på oss ansatte. Helt jævlig å jobbe sånn, ikke bra for deg eller de andre som jobber der. Det har gått veldig mange år, vi blir jo ikke hørt. Færre vil jobbe som vikarer, avdelinger blir stengt, redusere åpningstider. Selv føler jeg jobben stiller store krav til fysisk og psykisk helse, jeg løper mye på en dag i barnehage, som på et treningsenter. Anonymkode: 2d574...e98 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #47 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, jeg skrev 3 voksne og 1 ekstra for barn med spesielle behov normalt når alle er på jobb på avdelingen. Nå har vi i lang tid over 2 uker vært bare 2 fra kl 08.30- kl 16.00, det er da de aller fleste barna er der. Å få hjelp kl 16.-17. når over 60 % av barna har gått hjem er ikke særlig hjelp. Dessuten er ikke jeg og min kollega der da, hva hjelper det oss 2. Samme gjelder 07.30-08.30. Styrer har fortsatt ikke klart å skaffe hjelp, sparing sparing uten at hun tør si det. Ikke får vi sende avvik. Jeg er utbrent og orker ikke å stå i det. Dette er ikke forsvarlig. Hjelper heller ikke å si at vi er mange på huset bare å rope på noen når det kniper som verst. Vel, det gjør det jo hele tiden. 18 barn og 2 voksne er ikke forsvarlig. Ulovlig vil jeg si at det er over så lang tid. Merkelige unnskyldninger er det også, «ingen vikar å oppdrive», «ååå har det ikke dukket opp noen jeg bestilte da en i går som skulle komme i dag»…. Anonymkode: a7c89...55a Ja, det var leseforståelsen min som sviktet litt der, du skrev jo inkludert ikke pluss 1 til. Beklager det. Når jeg leser innleggene dine her så tenker jeg bare på hva FRP med Carl I. Hagen ville den gangen for mange år siden; videoovervåkning i bhg og færre ansatte. Så nå ble det vel som han ville, minus videoovervåkningen. Jeg håper du får snakket med noen over styrer i bhg så det blir ordnings på vikarsituasjonen deres, det går ikke an for barnas sikkerhet å ha to overarbeidede voksne i bhg, i tillegg til at det ikke gå lenge for dere heller. Anonymkode: 1599d...862
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #48 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan du gi et hint om hvor barnehagen er lokalisert? Privat? Kommunal? Blir jo livredd for at det er mitt barn som går der. Anonymkode: 675c0...55b Dette er jo ikke noe unikt tilfelle Anonymkode: 075a1...64b
Andro Skrevet 25. november 2023 #49 Skrevet 25. november 2023 Du skal melde avvik hver gang det ikke kommer inn vikar. Dersom avviket ikke tettes, altså det kritikkverdige forholdet ikke rettes opp; da skal du varsle saken til lederens leder eller barnehagens eier. Ta det gjerne via tillitsvalgt og verneombud. Dette går ut over arbeidsmiljøet og det gir ungene et dårligere tilbud.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå