AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #1 Skrevet 22. november 2023 Kjøpte nylig en klespakke fra finn, og angret i det øyeblikket jeg skar hull på pakken. Kommer aldri til å forstå at det finnes mennesker som faktisk bruker parfymert tøymykner på klærne sine. Hvordan i alle dager kan jeg få bort lukta? Har forsøkt å vaske klærne gjentatte ganger med forskjellige typer vaskemiddel, og har også prøvd eddik. Det stinker like forbanna tøymykner i hele huset hver gang klærne kommer ut av vaskemaskinen. Lukta hang igjen i fingrene i 2 timer etter at jeg hadde hengt opp klærne. Antar at noe lukt kanskje villa ha forsvunnet i tørketrommel, men ingen av klærne tåler dessverre tromling. Finnes det noe mer man kan prøve? Henge alle klærne ut? Eller er det bare å kvitte seg med alt? Takler i alle fall ikke å gå rundt og lukte Comfort. Anonymkode: 6d991...833 2
gatelykt Skrevet 22. november 2023 #2 Skrevet 22. november 2023 Heng dem ut! Det funker ekstra bra nå i den kalde årstiden! Alternativt kan du legge dem i fryseren over natta, løst innpakket i plast for å unngå å bytte ut tøymyknerlukt med fryserlukt.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #3 Skrevet 22. november 2023 gatelykt skrev (Akkurat nå): Heng dem ut! Det funker ekstra bra nå i den kalde årstiden! Alternativt kan du legge dem i fryseren over natta, løst innpakket i plast for å unngå å bytte ut tøymyknerlukt med fryserlukt. Å fryse plagg som lukter parfyme løser da ingenting. Å fjerne lukt med frysing gjelder jo bare der lukten kommer av bakterier som må drepes pga de skaper dårlig lukt. Parfyme lar seg ikke "drepe" med kulde. Lufting over tid kan gå an. Heng klærne ut på et luftig sted men under tak, og vent en uke. Anonymkode: 12ad9...544 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Å fryse plagg som lukter parfyme løser da ingenting. Å fjerne lukt med frysing gjelder jo bare der lukten kommer av bakterier som må drepes pga de skaper dårlig lukt. Parfyme lar seg ikke "drepe" med kulde. Lufting over tid kan gå an. Heng klærne ut på et luftig sted men under tak, og vent en uke. Anonymkode: 12ad9...544 kanskje det funker med x-it spray? jeg fikk ut kjellerlukt fra store gulvtepper med den, så skulle tro den tar tøymykner. Forøvrig 100 prosent enig med ts i at tøymykner er noe svineri. Anonymkode: b8d2b...9fd
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #5 Skrevet 22. november 2023 Tusen takk for tips! Da gir jeg ikke opp helt enda, skal prøve både x-it spray og å henge klærne ut til lufting 😄 Anonymkode: 6d991...833
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #6 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for tips! Da gir jeg ikke opp helt enda, skal prøve både x-it spray og å henge klærne ut til lufting 😄 Anonymkode: 6d991...833 Legg de i bløt i eddikvann, det tar selv kattepiss lukt, bruk godt med eddik, bruk badekar om du har eller bare ei bøtte og la det ligge en god times tid før du vasker som normalt. Ha eddik i skyllekammeret i maskina og Anonymkode: 39bd9...272
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #7 Skrevet 22. november 2023 Har du bedt noen andre lukte på klærne? Det kan hende at du har fått "hekt" på lukten og at du forbinder klærne med lukten og derfor alltid kommer til å kjenne den, selv om andre ikke gjør det. Dette er ikke tull, men faktisk sant. Var en dame som kjøpte en brukt kåpe. Den luktet og hun sendte den på rens. Den luktet like mye og uansett hva hun gjorde, kjente hun lukten av den hver gang hun brukte den. Hun tok den med på en radiosending hvor flere fikk lukte på jakken. Gikk også ut på gaten og spurte tilfeldige folk. INGEN kjente noen lukt av jakken. Da var det en psykolog/ekspert i studio som sa at dette var helt normalt. Nå forbant hun den jakken med den lukten, og slik kom det kanskje til å være for alltid. Verdt å teste, men du har vel kanskje allerede gjort det. Anonymkode: 3fd83...c69 1 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #8 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du bedt noen andre lukte på klærne? Det kan hende at du har fått "hekt" på lukten og at du forbinder klærne med lukten og derfor alltid kommer til å kjenne den, selv om andre ikke gjør det. Dette er ikke tull, men faktisk sant. Var en dame som kjøpte en brukt kåpe. Den luktet og hun sendte den på rens. Den luktet like mye og uansett hva hun gjorde, kjente hun lukten av den hver gang hun brukte den. Hun tok den med på en radiosending hvor flere fikk lukte på jakken. Gikk også ut på gaten og spurte tilfeldige folk. INGEN kjente noen lukt av jakken. Da var det en psykolog/ekspert i studio som sa at dette var helt normalt. Nå forbant hun den jakken med den lukten, og slik kom det kanskje til å være for alltid. Verdt å teste, men du har vel kanskje allerede gjort det. Anonymkode: 3fd83...c69 Kanskje hun hadde hyperosmi? At andre ikke kjenner lukten beviser jo ingenting. Jeg kan kjenne lukten av kald mat plassert i en plastboks i en sekk i naborommet, liksom. Jeg er forøvrig enig med TS, parfymert tøymykner stinker død og fordervelse. Anonymkode: 68adb...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #9 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har du bedt noen andre lukte på klærne? Det kan hende at du har fått "hekt" på lukten og at du forbinder klærne med lukten og derfor alltid kommer til å kjenne den, selv om andre ikke gjør det. Dette er ikke tull, men faktisk sant. Var en dame som kjøpte en brukt kåpe. Den luktet og hun sendte den på rens. Den luktet like mye og uansett hva hun gjorde, kjente hun lukten av den hver gang hun brukte den. Hun tok den med på en radiosending hvor flere fikk lukte på jakken. Gikk også ut på gaten og spurte tilfeldige folk. INGEN kjente noen lukt av jakken. Da var det en psykolog/ekspert i studio som sa at dette var helt normalt. Nå forbant hun den jakken med den lukten, og slik kom det kanskje til å være for alltid. Verdt å teste, men du har vel kanskje allerede gjort det. Anonymkode: 3fd83...c69 Det er dessverre ikke tilfelle her. Både jeg og samboer kjenner at det lukter i hele underetasjen når vi går ut av soverommet vårt, og det er ingen tvil om at lukta blir sterkere og sterkere når vi går mot vaskerommet (der klærne har hengt til tørk x-antall ganger de siste dagene). Det lukter ekstremt kraftig, omtrent som noen som har dusjet seg i parfyme. Folk har dessverre en tendens til å bli immun mot lukter de blir eksponert for. En liten digresjon som også går på dette med lukt - i forrige uke gikk jeg tur langs en vei, og gikk da forbi en innkjørsel der det sto en kvinne i ro. Hun var ca. 5 meter unna veien. Det var et strekk på ca. 20 meter nedfor henne langs veien der det STINKET parfyme, og så avtok det gradvis etter hvert som jeg gikk lengre unna. Helt forferdelig, men sannsynligvis lukter hun det ikke selv i det hele tatt. Det er jo ingen som har lyst til å gå rundt og lukte så vondt at folk blir kvalm av det. Samme følelse får jeg hver gang jeg får besøk på kontoret av en kollega som bruker tøymykner med parfyme. Lukta blir hengende igjen i rommet, og det er grusomt. Anonymkode: 6d991...833 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #10 Skrevet 22. november 2023 Jeg er sensitiv på lukt, spesielt parfymert tøymykner, men har ikke opplevd at lukten ikke forsvinner ved vask med eddik og god lufting. Har ingen andre tips enn å å forsøke å henge ut klærne en stund, også vaske de med eddik igjen etter det. Anonymkode: 5e135...df4
Gjest Albbas Skrevet 22. november 2023 #11 Skrevet 22. november 2023 Dette problemet har jeg også hatt, er fascinerende hvor godt lukta sitter! Men min erfaring er at lukta går bort etter flere vask og litt bruk (lufting?). Ville vasket på ny og hengt de på tørk ute.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #12 Skrevet 22. november 2023 Den lukta kan sitte i mange vask.. Ville hengt dem ut. Det pleier å smitte andre klær også. Så i perioder med nykjøpte klespakke lukter vi alle tøymykner Anonymkode: 1ea47...397
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #13 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er dessverre ikke tilfelle her. Både jeg og samboer kjenner at det lukter i hele underetasjen når vi går ut av soverommet vårt, og det er ingen tvil om at lukta blir sterkere og sterkere når vi går mot vaskerommet (der klærne har hengt til tørk x-antall ganger de siste dagene). Det lukter ekstremt kraftig, omtrent som noen som har dusjet seg i parfyme. Folk har dessverre en tendens til å bli immun mot lukter de blir eksponert for. En liten digresjon som også går på dette med lukt - i forrige uke gikk jeg tur langs en vei, og gikk da forbi en innkjørsel der det sto en kvinne i ro. Hun var ca. 5 meter unna veien. Det var et strekk på ca. 20 meter nedfor henne langs veien der det STINKET parfyme, og så avtok det gradvis etter hvert som jeg gikk lengre unna. Helt forferdelig, men sannsynligvis lukter hun det ikke selv i det hele tatt. Det er jo ingen som har lyst til å gå rundt og lukte så vondt at folk blir kvalm av det. Samme følelse får jeg hver gang jeg får besøk på kontoret av en kollega som bruker tøymykner med parfyme. Lukta blir hengende igjen i rommet, og det er grusomt. Anonymkode: 6d991...833 Jeg møter stadig folk som stinker parfyme på lang avstand utendørs. Er det mulig, tenker jeg. For ikke å snakke om når parfymelukt henger igjen i rom og heiser etter at synderen har forlatt åstedet. Anonymkode: aaf63...2e4 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #14 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg møter stadig folk som stinker parfyme på lang avstand utendørs. Er det mulig, tenker jeg. For ikke å snakke om når parfymelukt henger igjen i rom og heiser etter at synderen har forlatt åstedet. Anonymkode: aaf63...2e4 det skjer ikke så ofte lenger, og uansett er det jo vesentlig forskjell på kvaliteten til en parfyme og tøymykner. Moderne parfymer er relativt duftsvake etter de senere årenes EU-regulering av klassiske parfymeingredienser. Merkelig at ikke de samme reglene gjelder for tøymyknere, som virkelig er en parfymestinkeversting. Anonymkode: b8d2b...9fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå