Gå til innhold

Hvordan få det bedre angående søvn og mat? Vi er helt utslitt - baby 10 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 10 mnd. Da han ble født var han undervektig, og vi måtte gi mme hver tredje time. Dette pågikk en måned, deretter måtte vi gi mat hver 6 time på natta. Helsestasjonen opplyste oss ikke om at vi kunne slutte med dette, så det holdt på i kanskje 2 måneder. 

Etter dette har vi hatt en baby som ikke sover. Han våkner etter 20 min på dagtid, prøver å trille vogna for at han skal sove mer men hjelper ikke, er våken flere ganger om natta og har alltid vært det. Vi legger han i vogn på dagtid, og bed side crib på natta. Han har aldri delt seng med oss. På dagtid er han ekstremt trøtt og grinete hele dagen, som sikkert er for han sover dårlig på natta. 

Nå vurderer vi å prøve å få han på eget rom for å se om det kan bedre søvnen (for oss alle). Jeg er tilbake i jobb og er totalt utslitt. Jeg tenkte å prøve i egen seng på dagtid, men han ligger bare å snur seg rundt, og når han kommer over på magen gråter han. Hva kan vi gjøre for å klare dette? I bed side criben roer han seg da han vet det betyr natta.

Han spiser også ekstremt mye på natta (kanskje 400-500ml melk), men lite på dagtid bortsett fra fast føde. Vi gir melk på dagtid som han nesten ikke drikker noe av. Vi gir frokost, lunsj, middag og kvelds. Har prøvd å kutte ut nattemating men det er umulig, han skriker og gråter til han skjelver og er tydelig sulten. Har prøvd å tilby vann. Har også prøvd å vanne ut melka, som gjør at han våkner igjen med engang da han antageligvis er mer sulten.

Har tatt det opp med helsestasjon, men opplever at de aldri har svar på noe og kun sier «høres bra ut det» eller «ja er jo forskjellig fra barn til barn». Eneste de har bedd oss om er å kutte ut nattemating, noe vi sliter skikkelig med. Det er ikke et alternativ å la han gråte seg i søvn 

Anonymkode: 6d800...3ee

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd at far tar seg av ammeslutt på natta, og du ikkje er i same rom? Dei har god luktesans..
Elles ville eg sjekka: refluks/ stille refluks. Har de prøvd å heva hovudenden på senga? 

Skrevet

Når og hvor mange lurer sover han? For oss ble det veldig mye bedre søvn på natt (sæelig i de helt tidlige morgentimer 3-5) da vi sakte skjøv den førte luren litt og litt senere, så barnet rakk å bli trøtt til den. Det tok litt tid, men var verdt det. Vi kuttet også en og en nattamming, men beholdt den som er rett før leggetiden for oss voksne, etter å ha erfart at det gir oss mest mulig sammenhengende søvn. 

Skrevet

Dere må samarbeide om å ta barnet annenhver natt slik at dere annen hver natt får dere ei god natt søvn

Anonymkode: d3854...f75

• Liker 2
Skrevet

Min sov heller ikke mer enn 20-30 minutter på dagtid i lange perioder, og det som hjalp absolutt mest var å slutte med å jage søvnen. Bare godta at slik var det. Barnet var fornøyd med å ikke bli tvangssovet, foreldre slapp stresset med at dagene bare dreide seg om søvn. 

På natta ble det veldig mye bedre etter at barnet kom på eget rom. 

Anonymkode: a8f87...7a4

• Nyttig 1
Skrevet

Gå over til en dupp på dagtid. Avslutt nattamming/flaske på natt. Ja de skriker, det er jævlig, stå i det. Baby er 10 mnd, dette er vilje og ønske og ikke reelt behov. For noen roer seg seg etter 3 dager, for de aller fleste går det fint etter 14 dager. Far tar barnet på natt,  han kan ha ørepropper med musikk/lydbok for å lette det mens han trøster og roer barnet feks.

Anonymkode: 37dd7...1a0

Skrevet

Min spiste på natta til hun var 14 mnd, og våkner fremdeles flere ganger hver natt nå som hun snart er 2 år.. Noen barn er bare sånn. Det er nok ikke fordi dere matet om natten at han våkner om natten, det er veldig vanlig at barn våkner og spiser om natten :) 

Jeg ville kanskje forsøkt å kutte ned antall måltider om natten først + jobbet med å øke hvor mye han spiser på dagtid. 

Anonymkode: 2dd3a...0c9

• Liker 1
Skrevet

Vår sluttet å våkne på natt når vi sluttet å mate på natt, da var hun også rundt 10 mnd. Det virket som at poenget med å våkne da bare forsvant. 
Nå er hun 2,5 og vi har selvsagt vært igjennom faser med oppvåkning på natt etter den tid - er blant annet i en sånn fase nå. 

Men å "stå i det" et par-tre dager med å ikke gi mat på natt løste det hele for oss. 

I tillegg hjalp det at jeg lærte meg å ikke sprette opp med en gang hun laget lyd på kveld/natt, men heller gi det er par minutter. Som regel var hun egentlig ikke særlig våken når de første lydene kom, og når jeg da løp inn for å "avverge" at hun våknet ordentlig, resulterte det egentlig bare i at jeg vekket henne. Når jeg begynte å vente litt før jeg gikk inn, fant hun som regel roen igjen selv etter noen klynk.
Startet riktignok med dette en del tidligere, men om dere er som jeg var, veldig kjapp på labben, så kan det være verdt et forsøk det også.  

Eget rom hjalp forresten også. Hun hadde en tendens til å våkne mer av at vi beveget oss når hun var i lett søvnfase, så når hun fikk mer ro på eget rom sov hun også bedre. 

Skrevet

Du må allikevel jobbe gradvis mot å kutte nattaminger men for det, må du øke kaloriinntaket på dagtid. Så det kommer ikke til å endre seg over natten, men det er allikevel noe du kan jobbe mot. Les deg opp på kaloririk mat som du kan gi babyen på 10 mnd. Husker ikke helt men er ikke det type avokado + havre + banan. Og godnatt-grøt fra Nestlé, hvis det er noe barnet spiser. Legge kl 6 på kvelden men våkne kl 11 og spise "kveldsmat". Men så ikke våkne/ikke få mat før kl 5-6. 

Anonymkode: aad1d...044

Skrevet

Dette er helt normalt.  Mine barn sov de første nettene gjennom etter de fylte 1,5 år.

Det er nå 4 og 6 år og våkner fortsatt ca. to ganger i uka hver av dem. Ikke for å spise da.

• Nyttig 1
Skrevet

Sitat: Han spiser også ekstremt mye på natta (kanskje 400-500ml melk)

Er dette totalt per natt? Det er da ikke mye. Det er nok til 2 måltider.

Er du bekymret for overspising, så tilby ham kun vann om nettene. Da pleier barna også å slutte å våkne hvis de vet de ikke får mat. Pluss det er bedre for tennene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...