Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 barn , 6 tantebarn (4 av dem er voksne) , to barn av tantebarna,  min mor og far å kjøpe gaver til i år. Jeg har 3 søsken. Dette blir for mange for min økonomi.  Jeg strever med å få økonomien til. Jeg har sagt ifra om det, men det var ikke godt mottatt for å si det sånn. Familien min synes det var unødvendig å opplyse om dette. Jeg vurderer å kjøpe gaver for maks 50 kr per person. Det er kun mine barn som kommer til å få litt mer. Noen som har råd om hva jeg kan kjøpe? Jeg har ikke kontakt med de fleste av dem. Kun i familiebesøk. 

Anonymkode: c7dd6...45e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bak småkaker eller lag julegodis (karameller, brente mandler el.) og fyll i rimelige glass/krukker. Knytt på et pent bånd. Flott gave, synes jeg!

• Nyttig 1
Skrevet
18 minutter siden, Momma said:

Bak småkaker eller lag julegodis (karameller, brente mandler el.) og fyll i rimelige glass/krukker. Knytt på et pent bånd. Flott gave, synes jeg!

Det er ikke noe familien min vil like . Desverre. De liker aldri å få slikt hjemmelaget. 🥲. Jeg er heller ikke flink i å lage slikt heller. 

Skrevet
20 minutter siden, Momma said:

Men det var en god ide. Men dessverre de vil nok ikke like det...

Skrevet (endret)

får kjøpe de et par flaxlodd 😅

Endret av Ænema
  • Nyttig 3
Skrevet

evt sjokolade og et flaxlodd.. en gave er en gave. blir de mugne så si det er det du har råd til

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
6 minutter siden, Ænema said:

evt sjokolade og et flaxlodd.. en gave er en gave. blir de mugne så si det er det du har råd til

Enig. Jeg burde kuttet helt å gi til de voksne. Men de har god økonomi og virker ikke til å forstå min situasjon. De får kun en billig sjokolade og et flaxlodd dersom de får noe av meg. Jeg prioriterer først og fremst de som jeg har kontakt med. Det er mine barn og foreldre. 

Dersom noen blir sure så er der deres problem. Jeg må tenke på min økonomi. :) ❤️

Jeg pleide å ta julegavene på avbetaling år etter år. Jeg gjør ikke det i år. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har 2 barn , 6 tantebarn (4 av dem er voksne) , to barn av tantebarna,  min mor og far å kjøpe gaver til i år. Jeg har 3 søsken. Dette blir for mange for min økonomi.  Jeg strever med å få økonomien til. Jeg har sagt ifra om det, men det var ikke godt mottatt for å si det sånn. Familien min synes det var unødvendig å opplyse om dette. Jeg vurderer å kjøpe gaver for maks 50 kr per person. Det er kun mine barn som kommer til å få litt mer. Noen som har råd om hva jeg kan kjøpe? Jeg har ikke kontakt med de fleste av dem. Kun i familiebesøk. 

Da ville jeg kuttet gaver med god samvittighet og fokusert på dine nærmeste 😊 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man bør kunne være åpen til nærmeste familie om at økonomi ikke tillater dyre gaver. Eller rett og slett få respekt for at msn velger å kutte ned på gavebudsjettet. 

Men når det er sagt, så ville det nok vært enklere å finne noe om du økte summen til ca 100 kr. Stearinlys, sokker, servietter, bodylotion, hansker, øredobber fra Glitter, en god såpe, en neglelakk.....

Anonymkode: 55793...90e

• Liker 2
Skrevet

Skal du feire julaften med noen av de?

Tenker at til søsken og de voksne tantebarna så kan gaver droppes. Barn ellers kommer an på alder, er de små så en liten ting kanskje. Men er det ingen kontakt kan det droppes.

Til dine foreldre, kino gavekort, flaske vin, bøker (gjerne noen tilbud nå).

Anonymkode: 93089...386

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skal du feire julaften med noen av de?

Tenker at til søsken og de voksne tantebarna så kan gaver droppes. Barn ellers kommer an på alder, er de små så en liten ting kanskje. Men er det ingen kontakt kan det droppes.

Til dine foreldre, kino gavekort, flaske vin, bøker (gjerne noen tilbud nå).

Anonymkode: 93089...386

Enig i dette! Kutt ut gave til voksne tantebarn og søsken 😊 Da har du bare barna og foreldrene dine igjen, pluss de yngste tantebarna. Barn av tantebarn kutter du også ut. 

Anonymkode: 1e171...9e8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man bør kunne være åpen til nærmeste familie om at økonomi ikke tillater dyre gaver. Eller rett og slett få respekt for at msn velger å kutte ned på gavebudsjettet. 

Men når det er sagt, så ville det nok vært enklere å finne noe om du økte summen til ca 100 kr. Stearinlys, sokker, servietter, bodylotion, hansker, øredobber fra Glitter, en god såpe, en neglelakk.....

Alt dette som alle har MER enn nok av fra før..

Anonymkode: 3a74c...7f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, jeg elsker sånne gaver. Er jo forbruksvarer. Heller det enn nips eller julepynt 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor kjøpe gaver til voksne tantebarn og deres barn igjen ? Det blir for perifer familie , fokuser på foreldre, søsken og barn . 

Anonymkode: 3d3c7...584

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det er fine gaver. :jepp:

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes faktisk også det er rart å utlevere din privatøkonomi til folk du ikke har kontakt med. 

Det sagt, jeg ville kutte gaver til alle andre enn egne barn og foreldre. Bare gi resten beskjed om at du stopper med julegaver i år. 

Anonymkode: fc5ff...0bb

Skrevet

Vi slutta å gi til en del da de fylte 18. Synes det er helt greit. Jeg gir til barn av kusiner og fettere. Noen av dem er enebarn, og da har de ikke tanter og onkler, så da er det koselig å gi noe fra «filletante». For å gjøre utgiftene litt mindre har vi kjøpt noe felles. Noen har f.eks felles hytte, og da har vi kjøpt noe til hytta (hyttebok, nytt grillutstyr osv). eller felles til søsken. Så i stedet for å kjøpe en liten til hver, har vi kjøpt et spill på deling f.eks. Har også god erfaring med å kjøpe spiselige ting og pakke pent inn. F.eks en spekepølse, hjemmelaget eplemost eller noe annet godt fra den lokale gårdsbutikken. 😊 Opplever at det blir godt mottatt uten at det koster så mye.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor kjøpe gaver til voksne tantebarn og deres barn igjen ? Det blir for perifer familie , fokuser på foreldre, søsken og barn . 

Anonymkode: 3d3c7...584

Problemet er at mine søsken gir til mine voksne barn. De vil gjøre det selv om jeg slutter å gi, sier de. Men jeg burde slutte med å gi pga økonomien min. Hadde vært best å kun fokusere på mine barn og foreldre. 

Skrevet

Du skriver en melding om at du iår ikke har økonomosk anledning til julegaver, og at du da selvfølgelig ikke forventer julegave til deg og dine fra dem.

Anonymkode: c8e32...ec3

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Problemet er at mine søsken gir til mine voksne barn. De vil gjøre det selv om jeg slutter å gi, sier de.  

Dette er en sak mellom dine søsken og voksne barn. 

Og igjen, man kan altså ikke bare gi gave og forlange å få noe retur. Å utveksle gaver er noe to parter blir enige om. Hvis man ikke vil, så vil man ikke. 

Anonymkode: fc5ff...0bb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...