ThereGoesBob Skrevet 22. november 2023 #1 Del Skrevet 22. november 2023 I Norge pleier trafikken å vike for fotgjengere som skal over gangfelt som ikke er lysregulert. Er dette normen i andre land også? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #2 Del Skrevet 22. november 2023 De fleste europeiske land har samme trafikkregel. Anonymkode: b2880...cd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #3 Del Skrevet 22. november 2023 Regelen er vel den samme, men praktiseres i mindre grad. Har kjørt en god del bil i Frankrike, og når man stanser for kryssende fotgjengere, ser de først litt skeptiske ut (som om dette er noe lureri, og at jeg kommer til å gasse opp i det de begynner å krysse 😂) og deretter kommer vinking og takking når de innser de kan krysse veien trygt. Anonymkode: aee7e...4d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Del Skrevet 22. november 2023 ThereGoesBob skrev (5 timer siden): I Norge pleier trafikken å vike for fotgjengere som skal over gangfelt som ikke er lysregulert. Er dette normen i andre land også? Ikke regn med det. Tross alt er du når du er gående den myke trafikanten og du vil uansett ikke ta sjansen. Anonymkode: 47aa1...add 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #5 Del Skrevet 22. november 2023 Jeg har bodd lenge i Asia. Der måtte det skiltes dersom fotgjengerne hadde prioritet. Men selv da var det ingen som brydde seg. Man kan ikke stå på fortauet og vente, da stopper ingen og du kommer aldri over. Du må bare begynne å gå og følge godt med. Ingen stopper før du er ute i deres veibane. Å få blikkontakt med sjåførene pleier å hjelpe. Anonymkode: 00887...fc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #6 Del Skrevet 22. november 2023 Er ofte litt sånn i mange land at folk ikke stopper før du faktisk går ut i gata. Dersom du står og venter stopper ingen. Nå varierer det veldig hvor utbredt dette er da. Der jeg bor har aldri sett en eneste fotgjengerovergang lik de vi har i Norge. Alt er lysregulert. Anonymkode: b79fd...56a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #7 Del Skrevet 22. november 2023 Av erfaring, nei. De stopper ikke med mindre du begynner å gå over, så vær veldig forsiktig og søk blikkontakt med sjåførene. Anonymkode: 33119...c79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #8 Del Skrevet 22. november 2023 ThereGoesBob skrev (5 timer siden): I Norge pleier trafikken å vike for fotgjengere som skal over gangfelt som ikke er lysregulert. Er dette normen i andre land også? Du må observere og følge hva enn lokale gjør. I sørlige Italia var regelen at biler kun stopper om du målbevisst strener ut i gaten. Nøler du så kjører de. I Polen observerte jeg det samme som i Norge: de stoppet pent opp om du var i nærheten av fotgjengerfeltet, og stoppet ekstra opp for eldre og barn. I Frankrike, England etc var ting ordnet og greit, tilsvarende Norge. Men selv i Norge er ikke normen alle steder at «biler stopper». Loven er at biler stopper. I en liten bygd nær meg må du som fotgjenger stoppe, se deg til begge sider, vente til de to første bilene bare kjører selv om du står der, og så kun krysse gata om det enten ikke er biler i sikte eller alle biler er stoppet. For du kan jo ha loven på din side alt du makter - du blir likevel påkjørt når bilister velger å ikke stoppe. At det i andre land er bygder eller byer som er like dysfunksjonelle som denne lille norske bygda? Veldig sannsynlig. Anonymkode: 0ec82...426 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Del Skrevet 28. november 2023 On 11/22/2023 at 11:03 AM, AnonymBruker said: Er ofte litt sånn i mange land at folk ikke stopper før du faktisk går ut i gata. Dersom du står og venter stopper ingen. Nå varierer det veldig hvor utbredt dette er da. Der jeg bor har aldri sett en eneste fotgjengerovergang lik de vi har i Norge. Alt er lysregulert. Anonymkode: b79fd...56a Egentlig er det slik i Norge også. Ingen stopper når du venter. Bilister gir blaffen i skilting. Anonymkode: 4a7a1...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå