Gå til innhold

Kjørte 16 km over fartsgrense. Voldsom straff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

6500kr i bot, 6 dagers ubetinget fengsel , 2 prikker. K

automatisk trafikkontroll i tunnel angiveligvis, hvor jeg har kjørt i 96km/t, hvor fartsgrensen er 80 km/t? Kan dette virkelig stemme? Synes det er helt vilt, og er i sjokk - jeg er som regel sinkeren i trafikKen, aldri hatt så mye som brev eller samtale med politi før. 

Jeg prøver også finne disse avsnittene, kan noen hjelpe meg?

Vegtrafikkloven § 31, jf. § 6, 2.ledd eller § 5, jf. skiltreglene § 8, jf. trafikkskilt 362 "Fartsgrense«

Anonymkode: 74171...55e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Boten skal nok stemme utifra lovverket, men fengsel stusser jeg veldig på

• Liker 6
Skrevet

Har du flere overtredelser? Tviler på fengselsdelen, men beløpet er nok riktig.

Anonymkode: 1b374...ae1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ingen flere overtredelser fra før, hvertfall?:(

Jeg fant dette.. altså, overtredelse på 15km/t over og min er 16 km/t og gir meg samme straff?  Bare 1 km under, så hadde jeg unngått?

IMG_2809.jpeg

Skrevet
Ytdhd skrev (9 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

oi, jeg måtte Google subsidiær fengselsstraff.. altså hvis ikke jeg betaler boten. Det hjalp hvertfall bittelitt. Men fremdeles 6500 og 2 prikker.. 

Skrevet

Sosialistene som styrer nå 

• Liker 1
Skrevet

Altså hallo:( 1 km sagtere så hadde jeg fått 4500kr i bot og ingen prikker? Er dette noe vits i å gå videre med? Skikkelig kjipt med en så stor utgift, rett før jul også:(  1 km som utgjør denne forskjellen, jeg har ingenting på meg fra før. 

IMG_2812.jpeg

IMG_2813.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Altså hallo:( 1 km sagtere så hadde jeg fått 4500kr i bot og ingen prikker? Er dette noe vits i å gå videre med? Skikkelig kjipt med en så stor utgift, rett før jul også:(  1 km som utgjør denne forskjellen, jeg har ingenting på meg fra før. 

IMG_2812.jpeg

IMG_2813.jpeg

Hvis du ble tatt i 95km/t så kjørte du ikke i 95, men sannsynligvis 99-100. Med opptil 105km/t på speedometeret.

Så slutt å syntes synd på deg selv.

Anonymkode: d2f11...fa5

• Liker 14
Skrevet

Subsidiert 6 dager fengselsstraff regner jeg med det står? Altså om du ikke betaler.

Du kan også søke nedbetaling, 500 kr i mnd rentefritt fra statens innkrevingssentral.

Som man reder, ligger man. Ingen andre enn du som har kjørt for fort.

Nei, det er ikke noe å gå videre med, for er man målt til for høy fart, så slår man av 4-6 km/t, så farten din har vært høyere enn det som står.

Men om det hjelper på humøret, så fikk jeg for noen år siden 10 k i bot og 3 prikker.

• Liker 3
Skrevet
strawberry88 skrev (3 minutter siden):

Subsidiert 6 dager fengselsstraff regner jeg med det står? Altså om du ikke betaler.

Du kan også søke nedbetaling, 500 kr i mnd rentefritt fra statens innkrevingssentral.

Som man reder, ligger man. Ingen andre enn du som har kjørt for fort.

Nei, det er ikke noe å gå videre med, for er man målt til for høy fart, så slår man av 4-6 km/t, så farten din har vært høyere enn det som står.

Men om det hjelper på humøret, så fikk jeg for noen år siden 10 k i bot og 3 prikker.

Så jeg har kjørt i 100km/t? Det har jeg faktisk vansker for å tro..  I en forbifart, ja, men jeg ligger stort sett i 90km/t på motorveier med 100km/t. 

uff, hva gjorde du?? Ja, det hjalp faktisk litt.. haha

Skrevet
Ytdhd skrev (54 minutter siden):

Fengsel er jo dersom man ikke betaler boten..men det er jo dyrere for den norske stat å ha noen innsatt i fengsel for små lovbrudd enn å la personen betale boten. Så man kan ikke velge å sone i stedet for å betale boten. Da blir det heller tvangstrekk i lønna via Statens innkrevingssentral hvis man nekter å betale.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

6500kr i bot, 6 dagers ubetinget fengsel , 2 prikker. K

automatisk trafikkontroll i tunnel angiveligvis, hvor jeg har kjørt i 96km/t, hvor fartsgrensen er 80 km/t? Kan dette virkelig stemme? Synes det er helt vilt, og er i sjokk - jeg er som regel sinkeren i trafikKen, aldri hatt så mye som brev eller samtale med politi før. 

Jeg prøver også finne disse avsnittene, kan noen hjelpe meg?

Vegtrafikkloven § 31, jf. § 6, 2.ledd eller § 5, jf. skiltreglene § 8, jf. trafikkskilt 362 "Fartsgrense«

Ja. Sånn er det. Det er ikke noe å protestere på. Det er bare å betale boten og bli ferdig med det. Sjøl fikk jeg en fartsbot i Granfosstunellen i Oslo for noen år tilbake. 90 km/t i 70-sonen. 5000 kroner i bot og 3 prikker. Selve boten kom i et brev fra Oslo politikammer dagen jeg kom hjem fra biltur på Vestlandet. Det var sur avslutning på sommerferien, det.

Endret av Serafin
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så jeg har kjørt i 100km/t? Det har jeg faktisk vansker for å tro..  I en forbifart, ja, men jeg ligger stort sett i 90km/t på motorveier med 100km/t. 

uff, hva gjorde du?? Ja, det hjalp faktisk litt.. haha

Litt sent ute, tok en forbikjøring og fulgte ikke med på speedometeret. Så ble vinket inn av "onkel politi".

Søkte nedbetaling via statens innkrevingssentral, og betalte 500 kr i mnd i nesten 2 år 😅. Hadde ikke råd til 10k i en smell like før jul.

Prikkene forsvinner etter 3 år, og fikk aldri flere i etterkant, så vært prikkefri ei stund nå 🙂👌

• Liker 2
Skrevet
Serafin skrev (32 minutter siden):

Ja. Sånn er det. Det er ikke noe å protestere på. Det er bare å betale boten og bli ferdig med det. Sjøl fikk jeg en fartsbot i Granfosstunellen i Oslo for noen år tilbake. 90 km/t i 70-sonen. 5000 kroner i bot og 3 prikker. Selve boten kom i et brev fra Oslo politikammer dagen jeg kom hjem fra biltur på Vestlandet. Det var sur avslutning på sommerferien, det.

strawberry88 skrev (19 minutter siden):

Litt sent ute, tok en forbikjøring og fulgte ikke med på speedometeret. Så ble vinket inn av "onkel politi".

Søkte nedbetaling via statens innkrevingssentral, og betalte 500 kr i mnd i nesten 2 år 😅. Hadde ikke råd til 10k i en smell like før jul.

Prikkene forsvinner etter 3 år, og fikk aldri flere i etterkant, så vært prikkefri ei stund nå 🙂👌

Okei, det var litt godt å ikke stå i denne alene.  Glad de forsvinner.. sikkert dumt spørsmål, men hvor mange prikker kan man ha før man mister førerkortet?

Skrevet

Her må du bare betale. Skjønner ikke hvorfor du tenker du kan motsi deg boten når du er målt til å ha kjørt for fort? Tror grensen er 8 prikker.

Anonymkode: 582b8...2f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Okei, det var litt godt å ikke stå i denne alene.  Glad de forsvinner.. sikkert dumt spørsmål, men hvor mange prikker kan man ha før man mister førerkortet?

Så fort du får 8 prikker eller mer, så mister du førerkortet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvis du ikke klarer finne ut av dette på egenhånd bør du revurdere å sette deg bak rattet igjen. 

Og ingen tror på deg når du sier at du pleier ligge i 90 på motorveier når du får en fartsbot for 96km/t i 80-sonen. Reell fart har nok vært et sted mellom 100-105… 

Betal boren, ta lærdom og gå videre i livet. 

Anonymkode: d0c6e...9ae

Skrevet

Det er Jo bare 5 km i hvert trinn, 1 km over er jo innpå trinnet. De kan jo ikke skrive «over 95km, bortsett fra hvis det er 96km. Da kunne de jo bare skrevet over 96 km😉

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Du kommer ingen vei med å klage, så det er bare å betale eller ordne en nedbetalingsplan. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...