AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Skrevet 21. november 2023 Hei! Jeg er i mammaperm og skal i utgangspunktet tilbake i jobb i april 2024. Jeg er inne på tanken om å ta 3-4 mnd. ulønnet permisjon og har noen spørsmål rundt det. Hvordan er det med rettigheter rundt sykemelding/egenmelding når man er i permisjon? Er det slik at hvis jeg skulle bli alvorlig syk etter 2 mnd. i ulønnet permisjon så har jeg ikke krav på noe fra NAV? Hvilke ting er lurt å tenke på angående ulønnet permisjon? Vurderer også å høre med arbeidsgiver om og jobbe gradert en stund. Er det noe man har rett på? Vet man har rett på ulønnet inntil 12 mnd. så lenge man tar den rett etter permisjon, men har man rett til å jobbe gradert? Hvordan er det med ammefri når man jobber gradert? Anonymkode: 78ca4...4ba
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #2 Skrevet 21. november 2023 Som hovedregel vil retten til sykepenger reduseres ved ulønnet permisjon over 14 dager. Etter fire uker mister arbeidstakeren alle rettigheter til å motta sykepenger fra NAV. Anonymkode: 7cd1e...e59
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #3 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som hovedregel vil retten til sykepenger reduseres ved ulønnet permisjon over 14 dager. Etter fire uker mister arbeidstakeren alle rettigheter til å motta sykepenger fra NAV. Anonymkode: 7cd1e...e59 Som hovedregel ja, men det gjelder ikke i dette tilfellet. Dumt å svare i en tråd når du ikke har kunnskap om saken. Hvis du tar ulønnet permisjon rett etter betalt foreldrepermisjon kan du ha rett på sykepenger. Men det blir 65%. Jeg synes denne artikkelen oppsummerer det greit hvilke vilkår som gjelder: https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/ For øvrig har det kommet chat på nav.no så veldig greit å stille spørsmål der. Anonymkode: 79c78...fc0 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Skrevet 22. november 2023 Får å få støtte må du ha mistet inntekt. Når du går i ulønnet perm har du jo ikke inntekt, så selvfølgelig får du ikke noe fra NAV hvis du blir syk. Anonymkode: 47a66...184
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #5 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Får å få støtte må du ha mistet inntekt. Når du går i ulønnet perm har du jo ikke inntekt, så selvfølgelig får du ikke noe fra NAV hvis du blir syk. Anonymkode: 47a66...184 Les svaret og artikkelen over. Det finnes unntak. Anonymkode: 05b8b...2ea 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #6 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Får å få støtte må du ha mistet inntekt. Når du går i ulønnet perm har du jo ikke inntekt, så selvfølgelig får du ikke noe fra NAV hvis du blir syk. Anonymkode: 47a66...184 Vits å svare sånn eller? 50% av mødre tar ulønnet permisjon fordi de føler de må det for sin egen og barnets beste. Synd å miste sykepengerettigheter fordi du tar vare på ungen din. Man kan få sykemelding etter permisjonen, men bare hvis man er syk. De fleste er ikke syke, men de føler seg ikke mentalt klare for å jobbe. Eller de klarer det ikke fordi de er våken 8 ganger på natten for å amme. Men man er fortsatt ikke syk. Så synes ikke det er noe selvfølgelig med at 50% av kvinner skal miste hele sikkerhetsnettet sitt fordi hun og en mann har fått barn sammen. Det er en kvinnefientlig politikk som det er lov å håpe at politikerne forandrer snart. Anonymkode: 1319e...bb8 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #7 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 12.45): Vits å svare sånn eller? 50% av mødre tar ulønnet permisjon fordi de føler de må det for sin egen og barnets beste. Synd å miste sykepengerettigheter fordi du tar vare på ungen din. Man kan få sykemelding etter permisjonen, men bare hvis man er syk. De fleste er ikke syke, men de føler seg ikke mentalt klare for å jobbe. Eller de klarer det ikke fordi de er våken 8 ganger på natten for å amme. Men man er fortsatt ikke syk. Så synes ikke det er noe selvfølgelig med at 50% av kvinner skal miste hele sikkerhetsnettet sitt fordi hun og en mann har fått barn sammen. Det er en kvinnefientlig politikk som det er lov å håpe at politikerne forandrer snart. Anonymkode: 1319e...bb8 Dette☝🏼 Anonymkode: d402d...489
endo Skrevet 23. november 2023 #8 Skrevet 23. november 2023 On 11/21/2023 at 11:57 PM, AnonymBruker said: Hei! Jeg er i mammaperm og skal i utgangspunktet tilbake i jobb i april 2024. Jeg er inne på tanken om å ta 3-4 mnd. ulønnet permisjon og har noen spørsmål rundt det. Hvordan er det med rettigheter rundt sykemelding/egenmelding når man er i permisjon? Er det slik at hvis jeg skulle bli alvorlig syk etter 2 mnd. i ulønnet permisjon så har jeg ikke krav på noe fra NAV? Hvilke ting er lurt å tenke på angående ulønnet permisjon? Vurderer også å høre med arbeidsgiver om og jobbe gradert en stund. Er det noe man har rett på? Vet man har rett på ulønnet inntil 12 mnd. så lenge man tar den rett etter permisjon, men har man rett til å jobbe gradert? Hvordan er det med ammefri når man jobber gradert? Anonymkode: 78ca4...4ba Strengt tatt nei(med forbehold), du har ikke rett på sykepenger. 1 du kunne fått sykepenger etter 14dager(arb periode) men må da kunne dokumentere at formålet med permisjonen ikke er til stedet. Så det er ikke umulig men vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #9 Skrevet 24. november 2023 endo skrev (8 timer siden): Strengt tatt nei(med forbehold), du har ikke rett på sykepenger. 1 du kunne fått sykepenger etter 14dager(arb periode) men må da kunne dokumentere at formålet med permisjonen ikke er til stedet. Så det er ikke umulig men vanskelig. Det var da svært så mange som følte for å svare på en tråd de ikke har kunnskap om. Les svaret mitt lenger opp. Jo, hvis du har lovfestet ulønnet foreldrepermisjon direkte etter lønnet foreldrepermisjon så er det gode sjanser for sykepenger. Dette havner i en annen kategori en vanlig ulønnet permisjon. Slutt å svar på ting dere ikke kan.. Anonymkode: 79c78...fc0
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Skrevet 24. november 2023 Jeg delte opp permisjonen de siste månedene. 2 uker permisjon, 2 uker ulønnet, 2 uker permisjon… På den måten fikk jeg bakt inn 3 måneder ulønnet uten å miste rettigheter 😊 Anbefaler deg også å sjekke forsikringer, jeg hadde mistet uføre/livsforsikringen jeg har gjennom jobb hvis jeg ikke hadde gjort det på den måten. Anonymkode: debf9...21f
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Det var da svært så mange som følte for å svare på en tråd de ikke har kunnskap om. Les svaret mitt lenger opp. Jo, hvis du har lovfestet ulønnet foreldrepermisjon direkte etter lønnet foreldrepermisjon så er det gode sjanser for sykepenger. Dette havner i en annen kategori en vanlig ulønnet permisjon. Slutt å svar på ting dere ikke kan.. Anonymkode: 79c78...fc0 Jepp du har helt rett... vennligst slutt svare Anonymkode: 55b03...c29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå