AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Skrevet 21. november 2023 Jeg er sykemeldt 50% en periode. Det er utrolig mye å gjøre på jobben om dagen, og dette er ikke bare en jobb man kan gå fra når planlagt arbeidstid er over. Det resulterer i at det blir overtid nesten hver dag. Jeg er redd for at jeg skal bli anklaget for trygdesvindel eller noe. Erfaringer? Anonymkode: 83457...bcf
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #2 Skrevet 21. november 2023 Er du sykmeldt 50% skal du levere 50% av vanlig arbeid. Leverer du mer, skal selvsagt sykepengene reduseres. Du kan selvsagt ikke få overtidstillegg når du er sykmeldt. Anonymkode: 57d3e...940 9 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #3 Skrevet 22. november 2023 Det er ikke helt greit. Da må du enten gå ned på sykemeldingsgraden eller melde inn at du har jobbet mer når du leverer inn søknad om sykepenger. "Hovedregelen er at en ansatt skal ikke tjene på å sykemelde seg. Frivillig merarbeid er lov så lenge sykemeldingen nedjusteres i henhold til det den sykemeldte jobber mer. Pålagt overtidsarbeid er derimot noe man ikke kan pålegge sykemeldte ansatte." https://lp.tidsbanken.no/praktisk-info/sykemelding-og-overtidsarbeid?hsLang=no Anonymkode: 73e70...075 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Skrevet 22. november 2023 Du må oppgi hvor mye du faktisk har jobbet, og får sykepenger for resten. Du får ikke overtidsbetalt. Anonymkode: b360e...889 4
Millinea Skrevet 22. november 2023 #5 Skrevet 22. november 2023 Så lenge du fører opp hvor mye du har jobbet over 50%, når du sender inn søknad om sykepenger, så er det null problem. NAV blir bare glade for alt ekstra du jobber. Men at du jobber så mye kan jo resultere i lengre sykmelding... 6
Elle Melle Skrevet 22. november 2023 #6 Skrevet 22. november 2023 (endret) Men hva er poenget med å være sykemeldt? Å ha redusert arbeidstid fordi du er for syk til å jobbe fullt? Uten at du har redusert tid i praksis? Da må du vel ta noen grep. Om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge må du gjøre andre avtaler eller øke sykemeldingsprosenten. Å være sykemeldt og samtidig jobbe fullt spiser av sykepengetiden din uten at du får noe igjen for det, så det skjønner jeg ikke hvorfor du gjør. Endret 22. november 2023 av Elle Melle 2
Snublefot62 Skrevet 22. november 2023 #7 Skrevet 22. november 2023 Hvorfor er du sykemeldt 50% når du allikevel jobber mer? Kan du for eks redusere til 40% sykemelding og dermed være innafor, eller vil de ekstra 10% med jobb fortsatt bli spist opp av ekstraarbeid på toppen?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #8 Skrevet 22. november 2023 Når du søker om sykepenger så oppgir du hvor mye du har jobbet. Du skal få lønn for det du har jobbet, og sykepenger for resten. Så lenge dette er ryddig og korrekt så er det lov. Du bestemmer sånn sett selv hvor mye du klarer å jobbe, og når du er klar for 50%. Problemet her er vel heller at det er en grunn til at du er 50% sykemeldt, men den grunnen blir skjøvet bort fordi behovet på jobben er stort. Kanskje det går greit, og at du klarer deg med en mindre sykemelding, men husk å passe på deg selv også. Anonymkode: 00420...e1e 2
NiceOrNothing Skrevet 22. november 2023 #9 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er sykemeldt 50% en periode. Det er utrolig mye å gjøre på jobben om dagen, og dette er ikke bare en jobb man kan gå fra når planlagt arbeidstid er over. Det resulterer i at det blir overtid nesten hver dag. Jeg er redd for at jeg skal bli anklaget for trygdesvindel eller noe. Erfaringer? Anonymkode: 83457...bcf Da kan du jo bare forberede deg på å bli tatt i Navs kontroller . Bli tatt for svindel å miste trygderettigheter for en periode . Nav tar ofte stikkprøver hos arbeidsgiver , og etterspør dokumentasjon på dine arbeidstimer 1
Gjest takinova Skrevet 22. november 2023 #10 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er sykemeldt 50% en periode. Det er utrolig mye å gjøre på jobben om dagen, og dette er ikke bare en jobb man kan gå fra når planlagt arbeidstid er over. Det resulterer i at det blir overtid nesten hver dag. Jeg er redd for at jeg skal bli anklaget for trygdesvindel eller noe. Erfaringer? Anonymkode: 83457...bcf Det er ikke lov å jobbe overtid når du er delvis sykmeldt.
endo Skrevet 22. november 2023 #11 Skrevet 22. november 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er sykemeldt 50% en periode. Det er utrolig mye å gjøre på jobben om dagen, og dette er ikke bare en jobb man kan gå fra når planlagt arbeidstid er over. Det resulterer i at det blir overtid nesten hver dag. Jeg er redd for at jeg skal bli anklaget for trygdesvindel eller noe. Erfaringer? Anonymkode: 83457...bcf Jobber du over 8 timer dagen som 50% sykmeldt? Uansett ikke noe problem. Du bare melder fra om timene du jobber på sykmeldingen. Fullt lovlig å jobbe selv om man egentlig er sykmeldt 1
Maskinen Skrevet 22. november 2023 #12 Skrevet 22. november 2023 (endret) Nei nei, når du er sykemeldt er du bare sykemeldt 50% fra dine arbeidsoppgaver ikke arbeidstider. Så her kan du bare føre inn 50%. Du kan fint jobbe f.eks 7,5 timer selv om du er 50% sykemeldt det er bare forventet at du skal jobbe 50% så fort som vanlig Endret 22. november 2023 av Maskinen
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #13 Skrevet 22. november 2023 takinova skrev (11 timer siden): Det er ikke lov å jobbe overtid når du er delvis sykmeldt. Det er ikke lov å få overtidsbetaling. Dersom man er 50% sykmeldt så betyr ikke dette 3,5 time per dag med 15 minutters lunsj - for å sette det på spissen. Arbeidsgiver kan faktisk be deg være på arbeidsplassen fulltid, med at du får doblet tid på deadlines, halvert salsmengde eller andre tilrettelegginger som gjør at du er "halvt" på jobb. Leger sykmelder ikke antall minutter. Anonymkode: 659b9...bd4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #14 Skrevet 23. november 2023 On 11/22/2023 at 6:45 PM, Maskinen said: Nei nei, når du er sykemeldt er du bare sykemeldt 50% fra dine arbeidsoppgaver ikke arbeidstider. Så her kan du bare føre inn 50%. Du kan fint jobbe f.eks 7,5 timer selv om du er 50% sykemeldt det er bare forventet at du skal jobbe 50% så fort som vanlig Oi, det her er et skummelt råd, noe så inn i granskauen også. Du oppgir hvor mange timer du har jobbet, så er du på den sikre siden. Ikke hør på misvisende svar som du åpenbart selv sikkert skjønner skurrer. På sykepengesøknaden velger du time-muligheten og skriver inn antall timer. Anonymkode: e0266...931 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #15 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 23.32): Jeg er sykemeldt 50% en periode. Det er utrolig mye å gjøre på jobben om dagen, og dette er ikke bare en jobb man kan gå fra når planlagt arbeidstid er over. Det resulterer i at det blir overtid nesten hver dag. Jeg er redd for at jeg skal bli anklaget for trygdesvindel eller noe. Erfaringer? Anonymkode: 83457...bcf Når du skal føre inn den meldingen til nav.no hva du har jobbet så før på alt du har jobbet og da mener jeg ALT. Når det ikke lønner seg slutter de å utnytte deg. Hvordan i alle dager skal du bli frisk på den måten. Ring også til nav og hør og be om at nav inkaller til møte med arbeidsgiver. Anonymkode: a7300...ea0
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #16 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oi, det her er et skummelt råd, noe så inn i granskauen også. Du oppgir hvor mange timer du har jobbet, så er du på den sikre siden. Ikke hør på misvisende svar som du åpenbart selv sikkert skjønner skurrer. På sykepengesøknaden velger du time-muligheten og skriver inn antall timer. Anonymkode: e0266...931 Vi hadde folk som kom og holdt foredrag om dette til oss, jobber i kommunen de mente vi skulle utføre 50% av det vi vanligvis gjorde og hvis det tok oss dobbelt så lang tid å komme til 50% så var det bare å være på jobb den fast arbeidstiden men utføre halve mengden. 🤯 Anonymkode: a7300...ea0
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #17 Skrevet 23. november 2023 NiceOrNothing skrev (På 22.11.2023 den 9.39): Da kan du jo bare forberede deg på å bli tatt i Navs kontroller . Bli tatt for svindel å miste trygderettigheter for en periode . Nav tar ofte stikkprøver hos arbeidsgiver , og etterspør dokumentasjon på dine arbeidstimer Tull. TS skriver inn hvor mange timer hun har jobbet når hun sender inn krav om sykepenger på Navs hjemmesider. Deretter blir sykepenger redusert tilsvarende. Det er helt lov å jobbe mer når man er sykemeldt, det er også derfor man skal fylle ut dette. Anonymkode: d5e04...fd8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #18 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi hadde folk som kom og holdt foredrag om dette til oss, jobber i kommunen de mente vi skulle utføre 50% av det vi vanligvis gjorde og hvis det tok oss dobbelt så lang tid å komme til 50% så var det bare å være på jobb den fast arbeidstiden men utføre halve mengden. 🤯 Anonymkode: a7300...ea0 Det er faktisk helt riktig. Anonymkode: d5e04...fd8 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #19 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oi, det her er et skummelt råd, noe så inn i granskauen også. Du oppgir hvor mange timer du har jobbet, så er du på den sikre siden. Ikke hør på misvisende svar som du åpenbart selv sikkert skjønner skurrer. På sykepengesøknaden velger du time-muligheten og skriver inn antall timer. Anonymkode: e0266...931 På sykepengesøknaden som du levereretter sykemeldingsperioden er over kan man velge prosent eller timer. Det du skal gjøre er å være ærlig. Overfor NAV, overfor fastlege, overfor arbeidsgiver. Overfor NAV skriver du hvor mye du faktisk jobbet. Om du er sykemeldt 50% av legen, men jobbet 80%, så vil NAV justere til at du var 20% sykemeldt i perioden. Da har du ditt på det tørre. Overfor fastlege sier du at du er syk, men fikk ikke til å redusere på jobb. Så hvordan skal dere løse det? Overfor arbeidsgiver sier du at du er 50% sykemeldt, så da jobber du 50%. Det er arbeidsgivers ansvar, ikke ditt, å løse de 50% som mangler i ditt fravær. Det er derfor din leder har høyere lønn enn deg, det er betaling for mer ansvar. Så til sist er det først og fremst ditt ansvar å ivareta egen helse, og ta ut sykemeldingen din. Si fra til sjefen at det må løses, spør om hen vil helst du jobber første halve eller siste halve, eller helst, foreslå en løsning som fungerer for din helse om du helst vil jobbe hele dager/fri hele dager; eller jobbe hver dag halv dag. Ikke ta ansvar som ikke er ditt nå når du er syk. Anonymkode: 544b4...27b 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #20 Skrevet 23. november 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det er faktisk helt riktig. Anonymkode: d5e04...fd8 Det spørs helt på hva som er best mtp. sykdomsbildet. Da jeg var sykemeldt var det ikke aktuelt å ha det slik, pga. jeg blant annet trengte hvile i rolige omgivelser, noe jobben ikke kan gi. Dette er ikke en fasit, og det er nok ikke normalen heller, selv om en del har det slik. Anonymkode: e0266...931
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå