AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Del Skrevet 21. november 2023 I lunsjen på jobb var det en som mente at Norge bør bosette ukrainske flyktninger på nedlagte gårder og småbruk, for å få en oppsving i jordbruket her til lands. Han sa at ukrainere flest har levd som fattige jordbrukere, så de er dyktige på å drive småbruk. Han mente at klimaet er ganske likt, slik at det ikke vil bli noen særlige utfordringer der. Jeg lurer på om hans påstander stemmer? Anonymkode: 67c13...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #2 Del Skrevet 21. november 2023 Smart kollega. Klimaet i Norge er antakelig mer forskjellig enn klimeforskjellene mellom sør-Norge og nord-Ukraina.. Tror han er der er staten som eier nedlagte småbruk..? Anonymkode: 6fcb1...698 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #3 Del Skrevet 21. november 2023 Nei, klimaet er ikke likt. Når hørte du sist Norge omtalt som Europas kornkammer? Staten eier heller ikke nedlagte småbruk, og nedlagte småbruk er oftest nedlagt fordi de ikke er driveverdige. Kollegaen din virker veldig uopplyst, kunnskapsløse om nåde klima, topografi og landbruk - samt et ganske rævva menneskesyn. Anonymkode: bfc26...5ce 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei, klimaet er ikke likt. Om du sammenligner med hele resten av verden, så er deler av Norge litt likt deler av Ukraina. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Når hørte du sist Norge omtalt som Europas kornkammer? Det er ikke kun klima som gjør det. Man kan dyrke korn i Norge. AnonymBruker skrev (14 timer siden): samt et ganske rævva menneskesyn. Hvorfor det? Anonymkode: 1ce80...9c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #5 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Om du sammenligner med hele resten av verden, så er deler av Norge litt likt deler av Ukraina. Det er ikke kun klima som gjør det. Man kan dyrke korn i Norge. Hvorfor det? Anonymkode: 1ce80...9c5 Bor du i en by?. Det eneste som er likt med klimaet i Norge og Ukraina er at begge land har kalde vintre men Ukraina har et mye varmere klima på sommeren og sesongen for å dyrke er mye lengre. Ja man kan dyrke korn i Norge også men det er kun på flate områder, Norge har som kjent en helt annen topografi enn Ukraina og det er ikke mulig å dyrke korn oppetter fjellskråningene i Norge. Jordsmonnet i Ukraina er også veldig bra matjord for dyrking, det er det ikke i Norge. Småbruk i Norge har ikke drevet med korndyrking i stor skala, det har hovedsakelig gått i dyrehold som f.eks. sau, geiter og storfe. Det som har blitt dyrket oppetter fjellskråningene er i hovedsak dyrefor som gress og høy. Anonymkode: d553f...92c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #6 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Bor du i en by?. Nei AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det eneste som er likt med klimaet i Norge og Ukraina er at begge land har kalde vintre men Ukraina har et mye varmere klima på sommeren og sesongen for å dyrke er mye lengre. Jeg tror du må lese det jeg skrev igjen. Jeg sa ikke at klimaet var identisk, kun at deler av Norge og deler av Ukraina (jeg sa ikke hvilke deler) har likt klima om vi ser på alle variasjoner klima har på kloden. Hverken Ukraina eller Norge har tropisk klima. Hovedsaklig (eller helt?) mangler begge også ørkenklima. Jeg vet at somrene vanligvis er lengre og varmere der. Ja, jeg er klar over at dette var i overkant kverulerende AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja man kan dyrke korn i Norge også men det er kun på flate områder, Norge har som kjent en helt annen topografi enn Ukraina og det er ikke mulig å dyrke korn oppetter fjellskråningene i Norge. Jordsmonnet i Ukraina er også veldig bra matjord for dyrking, det er det ikke i Norge. Akkurat topografi og jordsmonn jeg mente da jeg sa at klima ikke avgjør alt. (Og man kan da vel dyrke korn i fjellskråninger, det er bare vanskeligere, upraktisk og mindre lønnsomt) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Småbruk i Norge har ikke drevet med korndyrking i stor skala, det har hovedsakelig gått i dyrehold som f.eks. sau, geiter og storfe. Det som har blitt dyrket oppetter fjellskråningene er i hovedsak dyrefor som gress og høy. Sant. Men dette har de også i Ukraina, noe som høres ut som en bedre idé enn å dyrke korn Anonymkode: 1ce80...9c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #7 Del Skrevet 22. november 2023 I tillegg til annet klima er jordsmonnet i Ukraina helt annerledes, det er flere meter dypt og av en type som er godt egnet til rike avlinger. Anonymkode: 34f93...485 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #8 Del Skrevet 22. november 2023 Nei, det kan ikke sammenlignes. Men kan man å drive jordbruk, så lærer man fort å tilpasse seg de forholdene man bor i. Når det er sagt er det ingen god idé å sende ukrainere til nedlagte småbruk og få de til å drive disse. Det er en stor økonomisk utgift som de neppe har råd til med de inntektene de har fra NAV. Småbruk er ikke lønnsomt, dessverre. Hilsen agronom. Anonymkode: 9ac1e...0bd 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #9 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): I lunsjen på jobb var det en som mente at Norge bør bosette ukrainske flyktninger på nedlagte gårder og småbruk, for å få en oppsving i jordbruket her til lands. Anonymkode: 67c13...3d1 Er du kollega med Per Olaf Lundteigen? 🤣' Han må være like tett i nøtta. Anonymkode: e37d9...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #10 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): I tillegg til annet klima er jordsmonnet i Ukraina helt annerledes, det er flere meter dypt og av en type som er godt egnet til rike avlinger. Anonymkode: 34f93...485 Interessant kart. Takk! Kunne du ha lenket til det også? (Var så små bokstaver og vanskelig å lese) Anonymkode: f8786...c18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #11 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 23.15): Han sa at ukrainere flest har levd som fattige jordbrukere Det stemmer ikke, de har flere som arbeider og har arbeidet i jordbruket, men har en betydelig industrisektor og tjenestesektor som utgjør størsteparten av økonomien. Anonymkode: a14ca...940 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå