AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Skrevet 21. november 2023 Hei. Er en jente i starten av 20-årene. Har hele livet hatt noen rare greier jeg holder på med og er usikker på om det er vanlig? i perioder er det værre og jeg gjør det hele tiden. Her er litt av det: - blunker hardt med øynene å himler - hoster eller harker -løfter øyenbrynene høyt opp - lager surfjes ved å presse øyenbrynene sammen - ser opp på skrå og løfter øyenbrynene -presser kjeven sammen - rikker på nakken Disse tingene gjør jeg hele tiden. Om det er mye folk rundt, da er det enda oftere.spesielt i situasjoner hvor det er forventet at man skal oppføre seg «normalt». Om jeg står stille i kø eller sitter på en stol under et foredrag, ja da kan jeg være sikker på at hodet mitt begynner å bevege seg til siden og jeg nå hoste. Det er som en kløe som kommer også skjer det, uten at jeg egentlig tenker på det. Er det vanlig å holde på slik? Anonymkode: 0c88d...d3d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #2 Skrevet 23. november 2023 Nei, det er ikke vanlig. Om det er en uvane, tvang eller faktisk Tourettes er vanskelig å si. Har du alltid gjort slike ting? Spør foreldrene dine om du har hatt slike ting i oppveksten. Kanskje svaret ligger der? Uansett så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med legen din. Dersom du har tvang eller Tourettes så vil du bruke enormt mye energi på dette og det vil påvirke deg i det daglige. Mitt barn har Tourettes og tvang og h*n blir enormt sliten av å holde tilbake i hverdagen. Alt du beskriver over er det litt barn har,men det betyr ikke at du har det samme, men at du burde undersøke hva dette kan være. Er det tvang så kan du med riktig hjelp få det bort. Er det Tourettes så kan du med riktig hjelp forstå deg selv bedre. Er det en uvane så kan du med riktig hjelp endre en uvane. Lykke til. Anonymkode: f61c4...cfb
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #3 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 22.58): Hei. Er en jente i starten av 20-årene. Har hele livet hatt noen rare greier jeg holder på med og er usikker på om det er vanlig? i perioder er det værre og jeg gjør det hele tiden. Her er litt av det: - blunker hardt med øynene å himler - hoster eller harker -løfter øyenbrynene høyt opp - lager surfjes ved å presse øyenbrynene sammen - ser opp på skrå og løfter øyenbrynene -presser kjeven sammen - rikker på nakken Disse tingene gjør jeg hele tiden. Om det er mye folk rundt, da er det enda oftere.spesielt i situasjoner hvor det er forventet at man skal oppføre seg «normalt». Om jeg står stille i kø eller sitter på en stol under et foredrag, ja da kan jeg være sikker på at hodet mitt begynner å bevege seg til siden og jeg nå hoste. Det er som en kløe som kommer også skjer det, uten at jeg egentlig tenker på det. Er det vanlig å holde på slik? Anonymkode: 0c88d...d3d Ikke normal,men får å få tourettres diagnosen må du ha både motoriske og verbale tics og ut i fra hi har du kun verbale. Anonymkode: 570fc...a1c
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #4 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, det er ikke vanlig. Om det er en uvane, tvang eller faktisk Tourettes er vanskelig å si. Har du alltid gjort slike ting? Spør foreldrene dine om du har hatt slike ting i oppveksten. Kanskje svaret ligger der? Uansett så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med legen din. Dersom du har tvang eller Tourettes så vil du bruke enormt mye energi på dette og det vil påvirke deg i det daglige. Mitt barn har Tourettes og tvang og h*n blir enormt sliten av å holde tilbake i hverdagen. Alt du beskriver over er det litt barn har,men det betyr ikke at du har det samme, men at du burde undersøke hva dette kan være. Er det tvang så kan du med riktig hjelp få det bort. Er det Tourettes så kan du med riktig hjelp forstå deg selv bedre. Er det en uvane så kan du med riktig hjelp endre en uvane. Lykke til. Anonymkode: f61c4...cfb Ja har alltid gjort det. Helt siden jeg var liten ☺️ Orker ikke dra til legen med det. Det hemmer meg på ingen måte i hverdagen, var bare interessert i å høre om det er normalt eller ikke 😅 Blir ikke sliten av det. Å de som får det med seg synes jeg er søt. Om de skulle synes noe annet, bryr det meg ikke nevneverdig. Hadde vært morsomt å vite hvorfor jeg gjør det da. Anonymkode: 0c88d...d3d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #5 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke normal,men får å få tourettres diagnosen må du ha både motoriske og verbale tics og ut i fra hi har du kun verbale. Anonymkode: 570fc...a1c Okok. Da er nok den utelukket, med mindre hosting og harking regnes som verbale tics🤔 Anonymkode: 0c88d...d3d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #6 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Okok. Da er nok den utelukket, med mindre hosting og harking regnes som verbale tics🤔 Anonymkode: 0c88d...d3d Det kan det være,men det kommer selvsagt ann på graden. Jeg har selv tourettes og hadde i mange år harking som tics. Men det er også greit å vite at man kan ha tics selv om man ikke har tourettes. Anonymkode: 570fc...a1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå