AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Skrevet 21. november 2023 Jeg jobber med en dame som i utgangspunktet er hyggelig, og hun kan jobben sin godt. Men, hun er ikke integrert i Norge og spør sikkert 10-20 ganger om dagen, "hvem er det", "hva betyr det", "hva er det". Jeg får helt FNATT! Hadde hun nylig ankommet Norge så hadde jeg hatt forståelse men hun er vokst opp her.. Har gått på skole her og har barna sine i norsk skole. La oss si at hun er fra Irak. Hun har ikke hørt om Haaland eller Erna Solberg, vet ikke hva noe betyr nesten og i lunchen så sier hun bare "jeg ikke vite hvem det er" hvis noen snakker om fotball for eksempel. Hvordan går det an å ikke ha hørt om Haaland liksom? Til og med jeg som ikke er spesielt opptatt av fotball har fått med meg det. Og ja folk har ulike interesser, men uansett hva vi snakker om i lunchen eller ellers så skjønner hun ikke. Det er UFATTELIG slitsomt å forklare hele jævla tiden. Vi prøver å inkludere henne men det er vanskelig når det er sånn kulturforskjell og språkproblemer. Jeg har prøvd å spørre om hun leser norske aviser, for det er greit å få med seg hva som skjer. Nei, det gadd hun ikke, hun ville bare lese nyheter fra hjemlandet. Så hvis det har skjedd noe stort i Norge må vi forklare det og. Hvordan takle sånne folk? Det er som å snakke med en 5-åring føler jeg. Begynner å gå tom for tålmodighet! Anonymkode: 7d659...48d 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #2 Skrevet 21. november 2023 Oppfordre henne til å begynne å se Dagsrevyen i minste fall? Har opplevd noe liknende, og Dagsrevyen var en mer overkommelig terskel enn aviser. Halvtime foran tv’n. Kanskje hun kan se supernytt sammen med ungene…? Men det er vel egentlig noe en leder bør ta opp med henne. Har du snakket med nærmeste leder om hvordan du opplever situasjonen? Det er jo i bedriftens interesse å hjelpe henne å fungere i fellesskapet. Anonymkode: 38676...51f 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #3 Skrevet 22. november 2023 Lever nok i en paralellkultur. Nesten som å være med i en sekt, samfunnet ellers er irrelevant Anonymkode: 9bd8f...33f 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg jobber med en dame som i utgangspunktet er hyggelig, og hun kan jobben sin godt. Men, hun er ikke integrert i Norge og spør sikkert 10-20 ganger om dagen, "hvem er det", "hva betyr det", "hva er det". Jeg får helt FNATT! Hadde hun nylig ankommet Norge så hadde jeg hatt forståelse men hun er vokst opp her.. Har gått på skole her og har barna sine i norsk skole. La oss si at hun er fra Irak. Hun har ikke hørt om Haaland eller Erna Solberg, vet ikke hva noe betyr nesten og i lunchen så sier hun bare "jeg ikke vite hvem det er" hvis noen snakker om fotball for eksempel. Hvordan går det an å ikke ha hørt om Haaland liksom? Til og med jeg som ikke er spesielt opptatt av fotball har fått med meg det. Og ja folk har ulike interesser, men uansett hva vi snakker om i lunchen eller ellers så skjønner hun ikke. Det er UFATTELIG slitsomt å forklare hele jævla tiden. Vi prøver å inkludere henne men det er vanskelig når det er sånn kulturforskjell og språkproblemer. Jeg har prøvd å spørre om hun leser norske aviser, for det er greit å få med seg hva som skjer. Nei, det gadd hun ikke, hun ville bare lese nyheter fra hjemlandet. Så hvis det har skjedd noe stort i Norge må vi forklare det og. Hvordan takle sånne folk? Det er som å snakke med en 5-åring føler jeg. Begynner å gå tom for tålmodighet! Anonymkode: 7d659...48d Hvorfor snakker hun ikke grammatisk riktig hvis hun er oppvokst her? "Jeg ikke vite" Anonymkode: de23d...62c
Gjest ti10 Skrevet 22. november 2023 #5 Skrevet 22. november 2023 Det høres veldig spesielt ut hvis hun er oppvokst her og likevel ikke er interessert i det som skjer i det norske samfunnet. At folk gidder å leve sånn.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #6 Skrevet 22. november 2023 Du må nesten bare si i fra til henne at du ikke har overskudd til å forklare henne alt mulig, og at hun derfor bør google, lese nyheter eller se på nyheter på tv. Anonymkode: fc081...744
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #7 Skrevet 22. november 2023 Referer til Google/nrk hver gang og gjerne vær åpen med andre kollegaer om at du gjør dette bevisst fordi du er lei av å forklare. Med ikke gjør det på en sur måte, vær nøytral eller høflig hele veien. Anonymkode: 97176...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #8 Skrevet 22. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor snakker hun ikke grammatisk riktig hvis hun er oppvokst her? "Jeg ikke vite" Anonymkode: de23d...62c Jeg hadde en kollega som hadde bodd i Norge (eller Skandinavia, tror de bodde en periode i Sverige) siden hun var 4, hadde fortsatt ganske sterk aksent. Tydelig at familien i hovedsak hadde holdt seg til andre innvarndrere, men rart hun ikke ble mer påvirket av skolen. Anonymkode: 24c86...6a6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #9 Skrevet 22. november 2023 Spør henne - du har bodd her hele livet, hvordan vet du ikke dette her? Anonymkode: 5a65c...bc3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #10 Skrevet 22. november 2023 Hun prøver hvertfall til en viss grad da, kan være mannen/slekta har "skjermet" henne. Finnes jo dem som ikke engang får jobbe eller gå ut av huset uten tillatelse fra mannen/familie. Andre igjen danner egne "klikker" på jobb eller prater utenlandsk i telefonen dagen lang. Anonymkode: 4f648...56f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå