Gå til innhold

Betale (mer) bidrag når eks får nytt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd lignende eller jobber i nav og kan bekrefte/avkrefte? En kollega av meg som fortalte om venninna si, og jeg har vanskeligheter med å tro at det er sant, det vil si at jeg håper det ikke stemmer.

Kari og Per har 2 barn sammen, og skiltes for et år siden. Per kjøpte Kari ut, som utgjorde litt men ikke nok til å komme seg inn på boligmarkedet i skolekretsen (må et godt stykke bort). Hun leier, og det utgjør stor forskjell i leiepris om hun skal opp i antal soverom, så foreløpig har de 50/50 på papiret men eldste velger å være mer hos far/barndomshjemmet. Hun håper dette endrer seg når hun kommer seg inn på boligmarkedet.

Per og Caroline har nylig fått barn, og planen er at Caroline skal gå hjemme også etter permisjonen. Sikkert et påfølgende barn innen noen år, men det er mine spekulasjoner. Ettersom Per og Caroline nå har mindre inntekt og mer utgifter kom de til å kreve Kari for bidrag, pga. skjevfordeling i økonomi, og vedkommende de hadde snakket med i NAV hadde fått opp i sin kalkulator at etter familieforøkelsen har Per  krav på bidrag om de ville gå gjennom nav.  Selv kommer jeg bare frem til 0 i kalkulatoren når jeg prøver, uten at jeg vet eksakt inntektene deres, men hun har en kommunal jobb og han har eget firma hvis inntekt står i proff.no.

Kan dette stemme? 

Anonymkode: 4d0c0...df6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke noen her orker å sette seg inn i eksemplene dine med alle disse fiktive navnene. Kan du ikke bare skrive det som det er? At det handler om deg og din eks?!

Anonymkode: c9cde...46b

• Liker 2
Skrevet

Bidraget regnes ut fra Pers inntekt pluss at de legger til at han har en viss økonomisk fordel ved å bo sammen med en annen voksen. Det endrer seg ikke når den andre voksne slutter å jobbe. Men, at de får ett barn sammen kan gjøre noe med bidragets størrelse, samme hvis samværet hos mor endres til mindre enn de 50% hun har nå.

Anonymkode: 76595...80e

Skrevet

Orker ikke sette meg inn i eksempelet ditt, men:

dersom bidragsPLIKTIG får et nytt barn, kan det være, avhengig av begge parters inntekt, være at hen betaler MINDRE i bidrag fordi samme inntekt skal fordeles på flere barn

dersom bidragsMOTAKER får et nytt barn kan deg hende at bidragsPLIKTIG må betale MER fordi bidragsMOTAKER sin inntekt skal fordeles på flere barn. Dette er selvfølgelig avhengig av inntekt.

hver enkelts utgifter og fordeling av verdier under samlivsbrudd har ingenting å si for bidragets størrelse. Det som teller er skattepliktig inntekt, samvær og antall barn.

Anonymkode: adb9b...65c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Orker ikke sette meg inn i eksempelet ditt, men:

dersom bidragsPLIKTIG får et nytt barn, kan det være, avhengig av begge parters inntekt, være at hen betaler MINDRE i bidrag fordi samme inntekt skal fordeles på flere barn

dersom bidragsMOTAKER får et nytt barn kan deg hende at bidragsPLIKTIG må betale MER fordi bidragsMOTAKER sin inntekt skal fordeles på flere barn. Dette er selvfølgelig avhengig av inntekt.

hver enkelts utgifter og fordeling av verdier under samlivsbrudd har ingenting å si for bidragets størrelse. Det som teller er skattepliktig inntekt, samvær og antall barn.

Anonymkode: adb9b...65c

At bidragsmottaker får flere barn med ny partner virker ikke inn på bidraget. Inntekt, samvær og antall barn bidragsyter har spiller samt om by har samboer eller ektefelle.

Anonymkode: 76595...80e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...