Gå til innhold

Langtidsblodsukker blodprøve - spørsmål og tanker rundt prøvetakingen og venting på svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med å undersøke noe annet enn diabetes, så måtte jeg ta denne blodprøven for å sjekke diabetes/langtidsblodsukkeret.

Jeg kjenner meg livredd. Jeg har ingen symptomer på diabetes. Jeg tenker at jeg ikke burde være redd. Men samtidig, folk kan jo ha det uten at man vet, så vidt jeg er klar over. I tillegg så vet jeg at jeg er overvektig og at jeg har en del fett rundt mageområdet (som setter meg i faresonen). I tillegg er jeg dårlig på å få inn nok trening i hverdagen, for ja hvem har tid liksom (også faresone for diabetes).

Så jeg er redd for hva prøven skal vise. Jeg kjenner meg livredd. Jeg klarer nå nesten ikke spise, for … ja for… om prøven er «positiv» da skal man jo ta enda en for å sjekke igjen. Og om jeg nå bare slutter å innta alt dårlig så kan jo det hjelpe på neste prøve eller 🥺

Jeg har ikke time hos legen igjen for å få svar på den og de andre mange prøvene som ble tatt, før ut i desember. Og det er så lenge å vente. Det er jul. Jeg har ikke planer om å trykke i trynet akkurat hver dag. Men denne tiden blir det jo gjerne en kopp gløgg på kvelden. Adventskalender med søtt i. Julekaker. Ja det er mye søtt i vente, og nå bare føler jeg at jeg ikke kan spise noe som helst 🥺 grønnsaker og kylling.

Ingenting har jo egentlig endret seg, men samtidig så har alt endret seg. 

Spørsmål:

Kan noen gi råd om hva jeg bør gjøre fremover. Jeg er klar over at det vil alltid være positivt å gå ned i vekt. Jeg har vært i gang, men tatt en pause. Jeg har gått ned 3kg. Kanskje litt tidlig å ta en pause. Men akkurat denne tiden så skjer det så mye med julebord og alt ting jul, at dette ikke er tiden for restriksjoner. Selvsagt er ikke tanken at jeg skal trykke i meg alt som er, men at jeg ikke skal holde meg strengt til kaloriene, og heller opprettholde den vekta jeg har kommet meg til. Men nå føler jeg jo at jeg tvinges inn i å måtte kutte ut alt 🥺

Hvor lang tid tar det generelt for legekontoret å få svar på disse prøvene? Om prøven er «positiv» kommer jeg til å få fremskyndet timen for å ta ny prøve, eller prøver de alltid å ha et viss tidsrom mellom de to prøvene, slik at man bør vente 1-2 måneder før man tar en ny?

Anonymkode: fa46f...c20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan spise litt sukker, men høres ut som om du spiser mye egentlig. 

En gløgg hver dag blir mye sukker altså. Julekalender er virkelig ikke nødvendig for voksne. Og julekaker kan enkelt begrenses. 

Alkohol er også ren sukker... Ett julebord er jo greit, men tenk på det som tidenes kalori og sukkerutskeielse. Og reduser sukker den uken. 

Det at du i det hele tatt tester deg betyr at du må endre kostholdet. I motsetning til mye så kan diabetes 2 forebygges og reguleres med kost 

Anonymkode: 91ce6...ae3

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan spise litt sukker, men høres ut som om du spiser mye egentlig. 

En gløgg hver dag blir mye sukker altså. Julekalender er virkelig ikke nødvendig for voksne. Og julekaker kan enkelt begrenses. 

Alkohol er også ren sukker... Ett julebord er jo greit, men tenk på det som tidenes kalori og sukkerutskeielse. Og reduser sukker den uken. 

Det at du i det hele tatt tester deg betyr at du må endre kostholdet. I motsetning til mye så kan diabetes 2 forebygges og reguleres med kost 

Anonymkode: 91ce6...ae3

Var ikke meningen at det skulle høres ut som gløgg hver dag. Var ikke det jeg mente. Men en kopp gløgg i ny og ne.

Og som jeg skrev; testen for langtidsblodsukker tas ikke i forbindelse med å sjekke for diabetes. Var noe helt annet jeg var hos legen for, og det ble bestilt en hel liste med prøver.

Men jo, jeg må bare kaste bort alle tanker om noe som helst kos 😕🥺 Grønnsaker og kylling blir alt jeg spiser fremover. Ikke noe kos på meg. Favoritt tiden av året, og den er ødelagt av en blodprøve. Angrer på at jeg ikke ventet med legebesøk til nyåret 😕

Skrevet

Du kan bare ringe legekontoret og be om resultat av prøven. Verre er det ikke. Jeg måler langtidsblodsukker hver tredje mnd, og ringer etter tre dager for å høre resultatet. Er du veldig nervøs, så kjøp en blodsukkermåler med stickers på apoteket. Koster vel en hundrings. Mål to timer etter måltid. En frisk person uten diabetes har 4 - 6 to timer etter mat 

Anonymkode: 8263d...3f0

Skrevet

Hvis blodprøver er helt på bærtur tar leger kontakt før du har time. 

Anonymkode: 17a7b...9ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Var ikke meningen at det skulle høres ut som gløgg hver dag. Var ikke det jeg mente. Men en kopp gløgg i ny og ne.

Og som jeg skrev; testen for langtidsblodsukker tas ikke i forbindelse med å sjekke for diabetes. Var noe helt annet jeg var hos legen for, og det ble bestilt en hel liste med prøver.

Men jo, jeg må bare kaste bort alle tanker om noe som helst kos 😕🥺 Grønnsaker og kylling blir alt jeg spiser fremover. Ikke noe kos på meg. Favoritt tiden av året, og den er ødelagt av en blodprøve. Angrer på at jeg ikke ventet med legebesøk til nyåret 😕

Snakk om krisemaksimering og «stakkars meg» mentalitet! Ring legekontoret når det har gått tre dager siden prøven. Så enkelt er det. Og slutt å la hele gleden i livet ditt dreie seg om hva du kan spise og drikke i desember!

Anonymkode: d52a1...695

• Liker 1
Skrevet

Du tenker for mye. Slapp av. Om det er stort avvik på prøvene så får du beskjed, og ganske raskt.

Anonymkode: d7cc7...08b

Skrevet

Om blodprøvene er levert Fürst, så kan du selv logge inn i deres pasientportal på nett og logge inn med bank-id. Der ligger resultatene etter noen dager. 

Anonymkode: b47e1...c04

Skrevet

Da jeg fikk diabetes1 i voksen alder tok jeg mange prøver som en sjekk om at alt var bra. Legen min ringte meg dagen etter og jeg måtte til sykehuset med engang da jeg hadde ett blodsukker på 22. Min far fikk påvist diabetes 2 ved rutineprøver og han hadde ikke veldig høyt blodsukker, men fortsatt så ringte legen når han hadde fått svar etter ett par dager. Er det noe orden på legen din så får du beskjed før timen din hvis du har for høyt blodsukker.

Anonymkode: 39f0c...911

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk om krisemaksimering og «stakkars meg» mentalitet! Ring legekontoret når det har gått tre dager siden prøven. Så enkelt er det. Og slutt å la hele gleden i livet ditt dreie seg om hva du kan spise og drikke i desember!

Anonymkode: d52a1...695

Beklager. Jeg har en del angst når det kommer til slike medisinske situasjoner. Jeg takler det dårlig. Og den angsten gjør at det ikke er bare bare å faktisk ringe heller og spør etter resultatene, for jeg er livredd for å få dem. 

Og ja jeg synes faktisk litt sunn i meg selv og trenger å få det ut på en måte. Du er ikke nødt til å lese eller kommentere om det plager deg at jeg har det vondt akkurat nå.

Jeg forventet ikke denne analysen basert på problemene jeg tok opp med legen, men den var en av mange tester som ble bestilt, blant annet også test for borroliose.

Livet bør ikke bare handle om mat og alt man gjør. Men nå har det seg slik at mye av det som skjer i tiden før jul, er knyttet opp mot mat og annet søtt som man spiser og drikker.

Og jeg hadde ikke vært overvektig om jeg ikke var glad i mat og alt som er godt.

Jeg er dessverre ikke overvektig nok til at jeg får hjelp noe sted, da må jeg faktisk legge på meg 15kg+, og jeg ønsker jo egentlig ikke det akkurat. En ting som evt. kan være positivt med an diabetes diagnose må være at man da får støtte til Ozempic, som kan hjelpe for å gå ned i vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...