Gå til innhold

Fikk nesten ikke sove i natt, og nå gruer jeg meg til leggetid :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble til at jeg ikke sovnet før på morgningen og sov vel maks én time fordi angsten min herjet i kroppen og holdt meg dermed våken. Og etter å ikke ha sovet har angsten naturligvis forsterket seg, og nå er jeg så stresset for å ikke få sove i natt heller… Gruer meg til å gå og legge meg fordi jeg er så redd. Har dere noen råd til meg? Hvordan kan jeg slappe av, finne roen og ikke stresse så mye med søvnen som jeg gjør akkurat nå?🙈

Anonymkode: 91557...55d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du prøve at målet bare skal være å ligge i sengen og være så avslappet som mulig? Tenk at det ikke gjør noe om du ikke sover, kroppen får hvilke av å bare ligge der også. Og gjør noe som kan hjelpe å roe deg før du legger deg. Å stresse med søvn gjør det bare hundre ganger vanskeligere å få sove. 

Anonymkode: 77eeb...037

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Legg deg på sofaen en times tid. Prøv å ikke overtenke  så mye. Tenk heller at du gleder deg til å hoppe i køya

Skrevet

Hvis du legger deg i senga og merker at det blir helt feil, kan du prøve å legge deg et annet sted? Jeg bruker å legge meg på gulvet en stund, enten til jeg sovner eller til jeg vil ha det mer behagelig og prøver å legge meg i senga igjen. Ev. legge deg i senga, men med hodet andre veien? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

nå medisiner hver kveld for få ro i hodet. Blir naturlig trøtt på dem.

Hva slags medisiner? 

Anonymkode: 9f206...ce2

Skrevet

Tror du må finne profesjonell hjelp og ikke spør om noe sant på nettet. Har du pratet med fastlegen din? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det ble til at jeg ikke sovnet før på morgningen og sov vel maks én time fordi angsten min herjet i kroppen og holdt meg dermed våken. Og etter å ikke ha sovet har angsten naturligvis forsterket seg, og nå er jeg så stresset for å ikke få sove i natt heller… Gruer meg til å gå og legge meg fordi jeg er så redd. Har dere noen råd til meg? Hvordan kan jeg slappe av, finne roen og ikke stresse så mye med søvnen som jeg gjør akkurat nå?🙈

Anonymkode: 91557...55d

Når søvnen blir en så stor utfordring i hverdagen, ville jeg tatt dette videre med fastlege, og bedt om henvisning videre til psykolog, psykiater eller lignende for å få hjelp med angsten og søvnproblemene :) 

Anonymkode: 63624...114

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva slags medisiner? 

Anonymkode: 9f206...ce2

Jeg er ikke den du spør, men jeg har brukt diverse antipsykotika (Quetiapin, Truxal, Xyprexa) for å dempe tanker og å sove. Bruker også Imovane, men de har ikke helt lignende effekt. 

Skrevet

Om du klarer det så prøv å les en bok 😊 det gjør meg veldig søvnig iallefall og får meg til å tenke på noe annet! 

Anonymkode: 8bd43...0eb

Skrevet

Jeg har hatt helt sinnsyk insomnia i mange år. Å ha en natt eller to med dårlig søvn, gjør lite skade. Dette tåler du helt fint. Ofte ligger man i senga og tror at man kommer til å ha det helt jævelig neste dag, men så blir dagen helt overkommelig, det er i alle fall min erfaring. 

Hvis du stresser med at du ikke får sove, blir ting bare verre. En studie viste at man sovner raskest om man tenker at man ikke skal sovne. De ga en gruppe beskjed om å legge seg og sove og den andre gruppen beskjed om å ligge å hvile seg men ikke sovne. I den siste gruppen sovnet flest deltagere og de sovnet raskere enn deltagerne i den andre gruppen. 

Andre triks:

- ikke legg deg sulten

- ikke drikk for mye vann før sengetid

- unngå skjerm før du skal legge deg og ikke se på skjerm mens du ligger i senga

- ha det kaldt på soverommet

- ikke legg deg før du er trøtt og ikke vent til du blir overtrøtt

- hvis du beveger øyeeplene mens du har øynene lukket, tror hjernen din at du er i rem søvn

- pust med magen

- ligg behagelig

Anonymkode: 25df1...916

• Liker 1
Skrevet

Fungerer man såpass dårlig bør man ta imot profesjonell hjelp.

Anonymkode: 4a616...ed6

Skrevet
Marte79 skrev (20 timer siden):

Tror du må finne profesjonell hjelp og ikke spør om noe sant på nettet. Har du pratet med fastlegen din? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fungerer man såpass dårlig bør man ta imot profesjonell hjelp.

Anonymkode: 4a616...ed6

Nei, man ringer ikke til legen etter en natt med dårlig søvn. Hvis det har holdt på i flere uker kanskje.

Anonymkode: ba352...17b

• Liker 2
Skrevet

Hva med å høre på lydbok? En koselig bok, ikke krim eller noe trist. Da kan du ligge i sengen og kose deg med boken, og hvis du sovner så gjør det ingenting, og hvis du ikke sover så har du i hvert fall slappet av og kost deg meg en god bok. 

Anonymkode: cea02...d26

Skrevet

Kanskje du skulle sett serien Søvnløs på VGtv, den har mange verktøy

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, man ringer ikke til legen etter en natt med dårlig søvn. Hvis det har holdt på i flere uker kanskje.

Hvis du leser mellom linjer, skjønner du kanskje at det høres mer alvorlig ut enn «en natt med dårlig sovn».

Skrevet

Jeg vil anbefale deg et besøk til legen når angsten går sånn ut over dagliglivet ditt. Kanskje du får resept på noe som f.eks Sobril, som du kan ta i slike krisetilfeller der angsten er så sterk.

Har selv ofte problemer med å sove, vet ikke helt hvorfor, men jeg kan våkne f.eks klokken 03 eller kanskje 01.30 på natten helt plutselig og ikke klare og sovne igjen i sengen. Da tar jeg med meg puten min og går og legger meg på sofaen, og så slår jeg på tv-en på behagelig lavt volum, og finner en naturdokumentar eller noe på History Channel, der det prates med rolig og behagelig tv-stemme. "This lynx lives in a really cold climate...." blablabla.... og plutselig kan det hende at jeg dupper av igjen, fordi stemmen luller meg i søvn. Men det må være noe passende nesten småkjedelig med en behagelig og dempet fortellerstemme, ellers blir jeg for opptatt av det som sies og begynner å følge med 😛 

Kan du prøve noe sånt? Prøve å finne noe tv-program med en stemme som kan få deg til å sovne igjen, eller om det ikke går, et eller annet på tv-en som kan avlede oppmerksomheten litt fra angsten så du begynner å følge med på tv istedenfor å la angsten spise opp all oppmerksomheten? Det finnes også tonnevis av pod caster, og videoer på YouTube for søvnløse. Hørt om white noise? Det skal være søvndyssende. Jeg fant denne som heter Green Noise en gang, og den er faktisk behagelig å sovne til.

Skrevet
Marte79 skrev (23 minutter siden):

Hvis du leser mellom linjer, skjønner du kanskje at det høres mer alvorlig ut enn «en natt med dårlig sovn».

Jeg vil heller forholde meg til det som står, enn å tolke og fantasere basert på egne erfaringer (som kanskje er like TS sin situasjon eller helt ulik).

• Liker 1
Skrevet

Hold deg unna koffein, og prøv melatonin.

Anonymkode: e92cc...9f8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil heller forholde meg til det som står, enn å tolke og fantasere basert på egne erfaringer (som kanskje er like TS sin situasjon eller helt ulik).

For å forklare deg dette tydeligere: 

«angsten min herjet i kroppen og holdt meg dermed våken» 

Dette er ikke noe «sunne» vanlige folk lider av. Du skriver selv «kanskje TS sin situasjon…blabla» DU fantaserer her! 

Endret av Marte79
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette

Anonymkode: 7bc13...24c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...