AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Skrevet 21. november 2023 Hei. jeg er en jente på 21 år og jeg har ikke peiling på hva jeg vil bli og hva jeg vil jobbe med. dette er så frustrerende og vanskelig. går ikke en dag uten at tanken slipper. er det flere som har kjent på dette og hva gjorde dere med saken? Anonymkode: bdf1b...2c6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #2 Skrevet 21. november 2023 Jeg jobbet litt og reiste mye i et par-tre år. Det var fint. Så jobbet jeg litt mer, traff en kjæreste, fant ut at jeg kunne tenke meg å være mer bofast og nærmest ramlet tilfeldig inn i noen studier - som ble til en jobb jeg trivdes veldig godt med. Vet du noe om hva du trives med i jobbsammenheng? Anonymkode: f4946...742
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #3 Skrevet 21. november 2023 Har prøvd klesbutikk blant annet men det var ikke noe for meg, jobbet endel med barn også, veldig koselig men på sikt ikke noe jeg kunne tenkt meg å jobbe med. Er liksom ingen yrker som er sånn «Yes!! Det vil jeg jibbe med» Anonymkode: bdf1b...2c6
Longlife Skrevet 21. november 2023 #4 Skrevet 21. november 2023 (endret) Det er ikke så lett å finne ut hva man vil trives med, eller vil trives med i det lange løp. Har du gått på videregående evt hvilke linje? Før du finner noen svar må du faktisk bare prøve deg fram, gang på gang. Få hjelp via NAV, be om karriereveiledning. Hva er dine styrker, hobbyer, interesser, begrensninger. Mer kunnskap kan være veien til økt interesse for en jobb eller en retning. Og valgene man gjør behøver ikke være for resten av livet, selv om det kanskje kjennes sånn i din alder. Motivasjon for å oppnå noe kan være grunn til å holde ut i en jobb som kan kjennes uinteressant - f.eks mulighet til å holde på med en tidkrevende hobby, eller reise Endret 21. november 2023 av Longlife
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #5 Skrevet 21. november 2023 0g jeg er tidlig i tretti-årene, men har fremdeles ikke peiling på hva jeg egentlig ønsker å bruke de neste tretti eller førti årene på. Anonymkode: b894b...bc2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #6 Skrevet 21. november 2023 Jeg aner heller ikke hva jeg vil bli.. er i 30 åra. Men kasta meg på barnehagelærerutdanning! Ikke nødvendigvis at jeg ønsker å jobbe i barnehage, men har da bachelor som jeg kan bygge videre på med master i mange forskjellige ting. Barnehagelærer er et godt utgangspunkt for flere jobber, ikke bare med barn:-) Nav, saksbehandling i ulike instanser, og mye mer. Bare ett tips. Anonymkode: 635bd...415
haarklype Skrevet 21. november 2023 #7 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 0g jeg er tidlig i tretti-årene, men har fremdeles ikke peiling på hva jeg egentlig ønsker å bruke de neste tretti eller førti årene på. Anonymkode: b894b...bc2 Hjelper og høre at de litt eldre også ikke har funnet ut av det enda😫
Helene Skrevet 21. november 2023 #8 Skrevet 21. november 2023 Utforsk. Du er ung. Reis. Ta tiden til hjelp. Nyt hverdagen nå.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #9 Skrevet 21. november 2023 Er du interessert i realfag og vanskelig matte, så må du studere til ingeniør, spiller ingen rolle hvilken ingeniørlinje. plukk det som er mest interessant for deg. Jeg likte ikke matematikk før men etter at jeg begynte på ingeniørstudien, ble jeg helt oppslukt i faget. Matematikk er faktisk gøy!! lykke til! Anonymkode: db37f...9c7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #10 Skrevet 21. november 2023 Same! Havna i masse ulike yrker, restaurant og uteliv, helsevesenet. Nettopp startet på bachelor i en alder av 35! Så det er aldri for seint. Anonymkode: a5abd...7db
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #11 Skrevet 21. november 2023 Du er ung! Det er nå du skal bruke energien din på å samle livserfaring! Du skal utforske, prøve, finne ut av, og plutselig så finner du et område (eller flere!) som gir deg ekte engasjement og motivasjon. Det er aldri for seint å starte på en utdanning, og det er heller ingen utdanning som er bortkastet. Det samme med arbeidserfaring. Er det noe du har lyst til å prøve å jobbe med? Prøv det nå! Meld deg som vikar et sted, eller søk på mindre stillinger. Ta et årsstudium på et universitet, eller reis på utveksling. Vi er mange som ble over 30 da vi fant ut hva vi ville bli når vi ble stor, og fortsatt oppdager vi nye interesser eller muligheter for videreutdanning! Du kan tenke på det som at ingen av oss noengang blir utlært. Vi skal lære hele livet, og vi skal utvikle oss hele livet. Ditt liv har såvidt begynt ☺️ Anonymkode: 211a2...c0a
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #12 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du interessert i realfag og vanskelig matte, så må du studere til ingeniør, spiller ingen rolle hvilken ingeniørlinje. plukk det som er mest interessant for deg. Jeg likte ikke matematikk før men etter at jeg begynte på ingeniørstudien, ble jeg helt oppslukt i faget. Matematikk er faktisk gøy!! lykke til! Anonymkode: db37f...9c7 Programmering er også lurt for de som er gode i matte Anonymkode: 776de...df0
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #13 Skrevet 21. november 2023 Må du bli noe da? Er det ikke godt nok å bare være deg, akkurat slik du er? Synes samfunnet idag legger for mye press på unge med «hva vil du bli når du blir stor? Hva er planen din?».. du er god nok akkurat slik du er, og veien blir til mens du går ❤️ søk forskjellige jobber og prøv deg frem til du finner noe du trives med. Og om det skulle dukke opp et studie som er interresant så kan du søke det. Presset om å «bli noe» er dessverre så stort, at mange velger utdanninger og yrkesretninger som ikke passer de. Jeg synes det er mye viktigere at du er her og nå, og finner ut hva du ønsker å gjøre med livet ditt her og nå. Og så får fremtiden være fremtiden 🥰 Anonymkode: ecdec...d2c
Portia Catonis Skrevet 22. november 2023 #14 Skrevet 22. november 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Må du bli noe da? Er det ikke godt nok å bare være deg, akkurat slik du er? Synes samfunnet idag legger for mye press på unge med «hva vil du bli når du blir stor? Hva er planen din?».. du er god nok akkurat slik du er, og veien blir til mens du går ❤️ søk forskjellige jobber og prøv deg frem til du finner noe du trives med. Og om det skulle dukke opp et studie som er interresant så kan du søke det. Presset om å «bli noe» er dessverre så stort, at mange velger utdanninger og yrkesretninger som ikke passer de. Jeg synes det er mye viktigere at du er her og nå, og finner ut hva du ønsker å gjøre med livet ditt her og nå. Og så får fremtiden være fremtiden 🥰 Anonymkode: ecdec...d2c jeg ser poenget ditt, men dessverre så er det vanskelig å trives når man står lavest på rangstigen i arbeidslivet uten etterspurt kompetanse. De valgmulighetene man har er begrenset til ufaglærte stillinger, og man må alltid konkurrere mot studenter, innvandrere og skoleelever som er villig til å jobbe for luselønn. TS: Det lureste du kan gjøre er å ta en bred utdanning med mange muligheter til påbygging senere. Gå på yrkesmesser, snakk med rådgivere. Og hvis du har litt næringsvett: Hold deg unna Helsevesenet. Jeg vil også fraråde deg å jobbe med en hobby, med mindre du har en veldig klar og tydelig plan. Sjansen er stor for å ødelegge hobbyen for all fremtid.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #15 Skrevet 22. november 2023 De færreste av oss vet hva vil bli. Jeg jobber på videregående skole, og mange av elevene er kjempestressa fordi de ikke vet hva de vil bli. Min kollega på 61 pleier alltid å svare dem med at hun enda lurer på hva hun skal bli. Og sånn er det for de fleste av oss. Vi diskuterer i lunsjpausen hva annet vi kunne tenke oss å gjøre, og vi tar noen studiepoeng her og der, for å se om det er andre ting som virker fristende. Jeg er 38, har mastergrad og mange andre studiepoeng, og aner ikke hva jeg vil jobbe med om 10 år. Og realiteten er at jeg nok kunne trivdes i de fleste fagfelt. Veien blir til når man går! Og om man begynner på feil studie, så gjør det absolutt ingen ting! Det er lov, og helt helt vanlig, å bytte underveis! Anonymkode: d98dd...ab9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå