Gå til innhold

Så en basset hound, ble helt forskrekket

Anonymbruker***

Anbefalte innlegg

I forbindelse med venting hos veterinær forleden fikk jeg for første gang studere en basset hound på nært hold, og jeg ble helt paff av det jeg så! Disse hundene er kjent for å være late. Kanskje ikke så merkelig dersom de fleste, som den jeg så, knapt er designet for å gå.

Buken hang nesten i gulvet, ørene i gulvet, ankelledd feilstilt, potene var så store og "deformert" at store deler potesengene ikke berørte underlaget og det virket som poten var flektert hele tiden hunden var oppreist. Den hadde så mye ekstra hud at halve øynene var tildekket og den hadde 4-5 hudruller rundt bena. Er det vanlig at denne rasen er såpasset dårlig avlet anatomisk? Det er bare utrolig trist at noen raser blir avlet helt uten tanke på hundens velferd og livskvalitet. 

Endret av Anonymbruker***
Skrivefeil/slurv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Vi har en basset hound, han løper i skogen og det gjør alle søsken og andre hunder fra samme oppdretter også. Har løs hud men ingen folder, veier 28 kg, ingen mage. Vet det finnes slike basset hounds som de du beskriver men de oppdrettes ikke i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo helt forferdelig ut. Har aldri sett en sånn selv, men har sett mye andre hunder som er avlet til å bli helt dysfunksjonelle dessverre. Det er trist å se på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ratatosk skrev (18 minutter siden):

Nei. Vi har en basset hound, han løper i skogen og det gjør alle søsken og andre hunder fra samme oppdretter også. Har løs hud men ingen folder, veier 28 kg, ingen mage. Vet det finnes slike basset hounds som de du beskriver men de oppdrettes ikke i Norge.

Ja, jeg har egt inntrykket av at det finnes linjer med slike hunder som ser sunne ut. Det var nok en del av grunnen til jeg ble såpass tatt på senga. Med fransk bulldog og mops bla forventer jeg deformasjoner. Basseten kom ikke mye bedre ut enn en gjennomsnittlig engelsk bulldog utifra det korte overblikket jeg fikk. 

Endret av Anonymbruker***
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (29 minutter siden):

Det høres jo helt forferdelig ut. Har aldri sett en sånn selv, men har sett mye andre hunder som er avlet til å bli helt dysfunksjonelle dessverre. Det er trist å se på. 

Tankene mine gikk også til veterinærende som må behandle og lindre alle disse menneskeskapte lidelsene. Det må være utrolig frusterende å drive symptombehandling av dårlig avl. Og holde masken i møte med uvitende/fornektende eiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (16 timer siden):

I forbindelse med venting hos veterinær forleden fikk jeg for første gang studere en basset hound på nært hold, og jeg ble helt paff av det jeg så! Disse hundene er kjent for å være late. Kanskje ikke så merkelig dersom de fleste, som den jeg så, knapt er designet for å gå.

Buken hang nesten i gulvet, ørene i gulvet, ankelledd feilstilt, potene var så store og "deformert" at store deler potesengene ikke berørte underlaget og det virket som poten var flektert hele tiden hunden var oppreist. Den hadde så mye ekstra hud at halve øynene var tildekket og den hadde 4-5 hudruller rundt bena. Er det vanlig at denne rasen er såpasset dårlig avlet anatomisk? Det er bare utrolig trist at noen raser blir avlet helt uten tanke på hundens velferd og livskvalitet. 

Da har du nok ikke lest deg opp på rasen. Det er en drivende jakthund som på ingen måte er late, men derimot kjent for å kunne gå veldig langt å spore.

Anonymkode: deac7...ccb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Da har du nok ikke lest deg opp på rasen. Det er en drivende jakthund som på ingen måte er late, men derimot kjent for å kunne gå veldig langt å spore.

Anonymkode: deac7...ccb

De er jo kjent for å kreve lite aktivisering. Jeg kan lite om den, men det hører man "overalt". Screenshot_20231122-1124352.thumb.png.c59cf38c2d9da1d5d9a008ad1aac8c11.pngScreenshot_20231122-1125132.thumb.png.ed776d7f68402b2cc08dcd71472ace14.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...