Gå til innhold

Ganske forståelig at det bli mer og mer skabb i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har aldri hatt det før nå nylig, da guttungen kom hjem med skabb enten fra skole eller fritidsaktivitet (siden det aldri gikk noe varsel, vet vi ikke hvor han ble smittet). Han smittet selvfølgelig alle de tre søsknene og oss voksne. Så var det behandlingen. På apoteket fikk vi beskjed om at vi først måtte behandles med NIX krem, før eventuelt få noe reseptbelagt hvis NIX ikke funket. NIX-behandlingen kom på over 6000 kroner for oss alle. Men la gå, må man, så må man. Vi har OK økonomi, og selv om det sved skikkelig, klarte vi oss uten purringer og utsettelse av regninger. Så var det sanering. På FHI sine sider står det at alt av dyner og puter skal pakkes vekk i 5 dager. OK. Hva skal man sove på da? Vår løsning ble soveposer for de minste, og reserveputer/-dyner for oss voksne. Vi har også overmadrasser alle sammen, så klarte oss fint uten dem i noen dager. Videre står det at alt av jakker og sko også måtte pakkes bort i 5 dager. Altså. De aller fleste har ikke x antall utedresser/utejakker og vintesko. Vi hadde heldigvis en (dårlig) reserve for barna, og vi voksne måtte bare tåle å gå og fryse i noen dager. 

Behandlingen virket selvfølgelig ikke. Da var det å dra til legen for å få medisin på resept. Hos legen fikk vi beskjed om at NIX-kremen nesten ikke hadde noe virkning lenger, så hele behandlingen var bortkastet. Men fordi byråkratene har bestemt at man først måtte gjennom behandling med denne kremen før man prøvde andre ting, så var det ikke mulig å få reseptbelagt medisin som første behandling. Tablettene vi fikk kom på enda større sum enn kremen. Man får jo noe av det tilbake fra HELFO, men saksbehandlingen tok opptil 8 uker.

Da spør jeg - i disse dyrtider, hvor mange barnefamilier har 15 000 kroner å bruke i skabbehandling? Hvor mange har dobbelt opp med alt av puter, dyner, vintersko, vinterdresser og så videre? Svært få. Så lenge behandlingen er så dyr, og det samme med saneringstiltakene, så blir vi ikke kvitt skabb, det blir bare mer. I tillegg er sykdommen visst ikke klassifisert som allmennfarlig smittsom sykdom, derfor får man ikke dekket noe av det reseptfrie middelet. 

Folk som skriker om at Norge har verdens beste helsevesen, som er nesten gratis, bør nå holde kjeft.

Anonymkode: 23028...474

• Liker 22
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager har vi skabb i Norge? 

Sist jeg hørte om skabb var at man ikke skulle klappe hunder og katter i «syden», for de kunne ha skabb. 

Anonymkode: 89529...ffa

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg føler med deg. Skabb er dyrt å behandle og vanskelig å bli kvitt dessverre. Behandlingen burde vært gratis. Jeg kjenner en familie som ble smittet av skabb i barnehagen. Det tok ett år før de ble kvitt det for godt 😕 

Anonymkode: 80742...816

• Liker 10
Skrevet

Skabben er kommet for å bli.

Anonymkode: c04cd...aa9

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Hvis noen her hjemme får det lyver jeg til legen og sier at nix ikke funket, og vi trenger reseptbelagt behandling.

Anonymkode: 45640...de0

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for tips! Hvis noen her hjemme får det lyver jeg til legen og sier at nix ikke funket, og vi trenger reseptbelagt behandling.

Anonymkode: 45640...de0

Alt for å karre til seg.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt for å karre til seg.

Karre til seg hvis man først må betale for en dyr behandling som ikke virker? Og man må jo fortsatt betale for behandling på resept selv om man ikke har prøvd Nix

Anonymkode: 55a85...d40

• Liker 13
Skrevet

Er et flytende middel man skal ha på. Og man skal ikke legge vekk i fem,

men 14 dager. Har jeg lest. Tror Funkygine hadde blogg om dette.

Anonymkode: 17580...1f8

• Liker 1
Skrevet

😳i hvilken by/kommune bor du at de har skabb?!? 

Anonymkode: d4571...75b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

😳i hvilken by/kommune bor du at de har skabb?!? 

Anonymkode: d4571...75b

Skabb er i hele norge, det er en spedemi. Bare å google

Anonymkode: c93e0...f08

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skabb er i hele norge, det er en spedemi. Bare å google

Epedemi*

Skrevet
On 11/21/2023 at 5:43 PM, AnonymBruker said:

Folk som skriker om at Norge har verdens beste helsevesen, som er nesten gratis, bør nå holde kjeft.

Anonymkode: 23028...474

Tja, i andre land er det mange som IKKE har råd til behandling,  og andre som må selge huset for å betale legeregningene sine. Vi er temmelig heldige med systemet Norge. Du har urealistiske forventninger.

Anonymkode: e8634...317

• Liker 4
Skrevet

Skabben kommer med innvandrere. Og så lenge vi har åpne grenser, får vi mer og mer skabb, antibiotikaresistente bakterier, tuberkulose osv. Det kom et kjempehopp med skabb med syriske innvandrere i 2015.

Anonymkode: d9119...88b

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skabben kommer med innvandrere. Og så lenge vi har åpne grenser, får vi mer og mer skabb, antibiotikaresistente bakterier, tuberkulose osv. Det kom et kjempehopp med skabb med syriske innvandrere i 2015.

Anonymkode: d9119...88b

Skabben sprer seg pga måten vi lever. Ungdommen låner klær, vasket eller uvasket, av hverandre, sminke, sengtøy og børster deles å lånes. Før var man mye nøyere med slikt, og skabb ble ikke spredt slik som nå. Det blir feil å skylde på utlendinger, da dette har vært et problem for norsk ungdom i flere år allerede. God gammeldags hygiene ( mener da ikke dusjing, men måten man omgås), med rent tøy, ikke utlån av alt mulig, og rent sengtøy og egen seng til overnattingsgjester hadde redusert smitten.

Anonymkode: 62fea...4b4

• Liker 3
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Tja, i andre land er det mange som IKKE har råd til behandling,  og andre som må selge huset for å betale legeregningene sine. Vi er temmelig heldige med systemet Norge. Du har urealistiske forventninger.

Anonymkode: e8634...317

Vi er veldig gode på ting som er alvorlig. Folk blir ikke ruinert, havner på gaten, eller dør unødvendig.

Vi er derimot veldig dårlige på hverdagslige småbesøk som ikke er livstruende. Min kone, som kommer fra et fattig land i den tredje verden, mener helsetilbudet i hennes hjemland er tusen ganger bedre enn det hun har erfaring med i Norge. Jeg har selv bodd i hennes hjemland i rundt 10 år, og må si meg helt enig.

Anonymkode: 6a990...56a

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde skabbfor 25 år siden. Kommer fra et lite sted der det ikke var utlendinger. Så feil å skylde på "dem" 

Anonymkode: 5cac6...d06

• Liker 7
Skrevet

Hadde skabb i gamledager da hygiene var ett ukjent ord blir litt kvalm av å tenke på folk som hadde sex på 1700-1800 tallet hygiene messig :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 23.10):

Karre til seg hvis man først må betale for en dyr behandling som ikke virker? Og man må jo fortsatt betale for behandling på resept selv om man ikke har prøvd Nix

Anonymkode: 55a85...d40

Prøv og se om det virker.

Skrevet

Vi har ikke råd, så vi venter bare å ser om det går over. 

Anonymkode: 2e15b...e9d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...