Gå til innhold

Oldetante og oldeonkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig noe som heter det, eller stopper man på grandtante/grandonkel? 

Anonymkode: 2cb70...945

Skrevet

De offisielle språklige begrepene stopper ved grandtante og - onkel, tror jeg. 

Nå er "oldetante" ganske forståelig, så du skaper sikkert ikke så mye forvirring om du bruker dette ordet istedenfor "mors/fars  grandtante", eller "bestemors/bestefars tante". 

• Liker 1
Skrevet

Det mest riktige blir: grand grand tante/grand grand onkel for tanter/onkler av barnets bestemor. Legg til en grand for hver generasjon oppover.

Det blir omtrent det samme som oppegående slekt. Foreldre - besteforeldre - oldeforeldre- tipp oldeforeldre - tipp tipp oldeforeldre- tipp tipp tipp oldeforeldre osv..

Skrevet

Her brukes ikke grandtante/onkel, men gammeltante/onkel.

Så da kunne du sagt gammel-gammetante/onkel :ler:

Anonymkode: ee666...a44

Skrevet

Jeg har vokst opp med gammeltante/onkel eller gamle tante/onkel navn om disse.

Til våre barn bruker vi ofte bare tante/onkel uavhengig av slektsledd, men vi passer på å presisere hvem de er. Eks: "der er onkel Per. Onkel Per er mamma sin onkel, han er storebroren til mormor." Eller "nå skal vi besøke onkel Ole. Ole er slektningen til Farfar, han er gutten til Tante Anne som vi traff i påska. Husker du tante Anne?"

Når stor familie møter stor komplisert familie kan det bli slik. 

Anonymkode: 219a6...016

Skrevet

I nord sier man vel gammeltante og gammelonkel ja. Selv tenker jeg grandtante og grandonkel. Men jeg har aldri sagt "grandtante Solveig", bare tante Solveig. Synes forslaget om grand-grandtante var et godt forslag, men det blir jo litt tungvint å si. 

Skrevet

Her vi bor hører jeg mange si gammeltante/-onkel. Tror aldri jeg har hørt noe si grandtante til noen før. Vi kalte våre grandtanter for tante, enkelt og greit. Barna mine sier oldemor og oldefar til mine besteforeldre, og jeg synes faktisk da at oldeonkel/-tante høres koselig ut :)

Anonymkode: 7d564...78a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...