Gå til innhold

Lyssky pga store belastninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er delvis sykemeldt etter å ha vært utsatt for mye og langvarig vold. Jeg er ekstremt sliten og merker at jeg tåler lys og lyd dårlig. Sover dårlig, mareritt, flashbacks osv. Har fått en KPTSD diagnose og går til behandling. Men er det et tegn på at jeg bør øke sykemeldingsgraden?

Anonymkode: fd4c2...c23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlig å bli høysensitiv og slite med sanseinntrykk som lys og lyd i slike situasjoner. Det er et tegn på at du bør ta hensyn slik at sanseprosesseringen blir så lite utmattende som vanlig. Bruke ørepropper, ha musikk du liker på øret når du må ut. Dempe belysning der du kan, få tilrettelegging på jobb hvis det er mulig (dempe lys, bli plassert et sted med mindre støy, etc. 

Anonymkode: cc32e...eac

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruke ørepropper, ha musikk du liker på øret når du må ut. Dempe belysning der du kan, få tilrettelegging på jobb hvis det er mulig (dempe lys, bli plassert et sted med mindre støy, etc. 

jeg jobber i barnehage så ikke mulig å tilpasse så veldig der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Tipper du bør ta signalene på alvor og sykmeldes. Hilsen en som gikk på en ekstrem smell 

les www.karlsonpsykologene.no og les om utmattelse litt ned på siden der

Anonymkode: 59a88...ab4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tipper du bør ta signalene på alvor og sykmeldes. Hilsen en som gikk på en ekstrem smell 

les www.karlsonpsykologene.no og les om utmattelse litt ned på siden der

Anonymkode: 59a88...ab4

Takk. Jeg er allerede sykmeldt, men bare delvis. Tenker at det kanskje ikke er nok siden det bare blir verre. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Oi, ja det blir vanskelig. Er selv høysensitiv og det er sånn jobb jeg må unngå. Jeg har hatt litt lave verdier av b-12 (er til utredning for kptsd selv), og merker at den ekstreme overfølsomheten for lyder har blitt bedre etter en stund med tilskudd. Det er jo noe du kan diskutere med legen din eller lese om. Jeg tror vi som har kropper med veldig mye stress trenger ekstra av flere vitaminer/mineraler, særlig det som går på nervesystemet. 

Anonymkode: cc32e...eac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...