Gå til innhold

Unghest som stikker av

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en unghest for ett par måneder tilbake. Snill og søt som dagen lang, helt frem til jeg skal leie henne rundt innhegningene blant de andre hestene. Da setter hun fart, prøver å hoppe og herje somregel frem til jeg mister leietauet å hun løper inn i stallen. Hun er vanskelig å holde igjen å jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal få henne til å roe seg ned når vi går leietur bare rundt innhegningene blant de andre hestene. Ut på gårdsplassen så går hun som en engel, stresser ikke, går meg ikke ned, frem til vi kommer bort til de første hestene så begynner hun å skal gå meg ned, respekterer ikke min "intimsone" å tar helt av. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan lære henne at dette ikke er ok ? Har prøvd å søke litt rundt på nettet å sånt men finner lite om akkurat dette. Har eid hester før, aldri hatt dette problemet, men har jo lyst til å klare dette.

Anonymkode: 0ac97...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville holdt tauet kort så du har kontroll, langt tau gir hesten for mye spillerom. Med en gang hun begynner å tulle så hadde jeg stoppet og feks tatt en liten volte, en runding, stoppet, begynt igjen og gått videre, sånn at jeg avbrøt før hun giret seg opp, og så bare gått bestemt videre etterpå og holdt handa i tauet tett opp under grima. 

Anonymkode: 2cf0f...b98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ville holdt tauet kort så du har kontroll, langt tau gir hesten for mye spillerom. Med en gang hun begynner å tulle så hadde jeg stoppet og feks tatt en liten volte, en runding, stoppet, begynt igjen og gått videre, sånn at jeg avbrøt før hun giret seg opp, og så bare gått bestemt videre etterpå og holdt handa i tauet tett opp under grima. 

Anonymkode: 2cf0f...b98

Prøvde det i dag med volter for første gang, føler kanskje det hjalp litt da jeg ikke mista leietauet eller at hun stakk av. Ja å korte inn har jeg faktisk ikke tenkt på, så det var lurt. Hun tok ganske mange volter rett etter hverandre da hun var på sitt verste i dag å allikevel klarte jeg å holde henne igjen. Men da fortsetter jeg å bare prøve ut det der å håper på det beste 😊 takk for svar !

Anonymkode: 0ac97...a20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...