AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Skrevet 21. november 2023 Har en fire måneder gammel valp. Er veldig opptatt av å trene positivt, og straffer aldri valpen. Men her om dagen mistet jeg totalt hodet. Han er en veldig energisk valp som sliter med å kjede seg. Så prøver å trene på å sitte i ro og ikke gjøre noe sånn at han lærer at det ikke alltid kan skje ting. Men hver gang vi gjør dette angriper han meg og bruker meg som en tyggepinne. Han biter og biter og jeg har prøvd alt fra og ignorere til å gå vekk, avlede med leker/tyggepinne, men han bare fortsetter! Han klarer rett og slett ikke å gjøre ingenting uten å angripe meg. Jeg blir gal! Og her om dagen reiste jeg meg opp å kjefta veldig… Fikk sinnsykt dårlig samvittighet. Det gikk veldig fint med han, men merka at det bare gjorde bitingen verre. Trenger råd, ønsker ikke å bli en gorilla, men det er av og til tøft med valp på dårlige dager. Noen som har noen tips til denne bitingen og generelt egt, jeg tar i mot alt! Skal foresten snart på valpekurs bare så det er sakt. Anonymkode: 055d9...3f8
Gliffy Skrevet 21. november 2023 #2 Skrevet 21. november 2023 Hold ut, det går over! Har du prøvd å bruke binge/grind/bur til å hjelpe han med å slappe av? 1 1
Tabris Skrevet 21. november 2023 #3 Skrevet 21. november 2023 Både du og valpen er helt normal. Det er helt normalt at en valp er piraya som bare biter og vanskelig lar seg avlede i perioder. Det er også helt normalt at vi av og til mister besinnelsen - valper kan være helt utrolig irriterende og frustrerende noen ganger! Mine generelle tips: - Når en valp sover så ligger den på lading. Dvs at når den våkner har den ofte mye energi og kan da være vanskelig å avlede. Det kan derfor være lurt å planlegge dagen slik at man går ut med valpen når den nettopp har våknet slik at den kan utløp for mest mulig overskuddsenergi ute. - Ute er det fokus på god sosialisering og miljøtrening, samt begynne å trene på f.eks kontakttrening. Turer med valper måles mer i antall stimuli enn i meter eller minutter. For mye eller for lite inntrykk kan gi raptus hos valper så finn en balanse som funker for din valp (men raptuser kommer utenom dette uansett). - Avslutt gjerne tur ute med godbitsøk i hagen/grøfta. Tren valpen til å gradvis kunne ha godbitsøk lenger, gjerne opp til ti-femten minutter. Både det å aktivt bruke nesen og det å tygge og spise er ofte med og reduserer hundens stressnivå og kan, kombinert med at den har fått være ute, gjøre den roligere når den kommer inn. - Ikke lek og herje med valpen inne og heller ikke rett før dere kommer inn, da det bare girer opp og fører til mer biting. - Gi tyggebein og fylt kong inne, det er ting som kan roe ned, holde valpen opptatt og som hjelper hvis den klør i tennene. Finn noen gode tyggebein som valpen liker, det er ikke alle som liker disse tørre "tyggepinnene" av råhud, f.eks. - Noen ganger kan man følge alle pedagogiske råd i boken og valpen biter fortsatt, og lar seg ikke avlede. Det er helt normalt. Sett da valpen i en valpebinge sammen med vann, seng/teppe og tyggebein/fylt kong. Ha valpebingen (gjerne kompostgrinder feks) i stua helt nær deg, bare fysisk adskilt slik at den ikke når deg og får bite. 2 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #4 Skrevet 21. november 2023 Null stress. Pust med magen. Min hund var en forferdelig landhai som valp. Jeg trodde at noe måtte jo være galt, for jeg satt jo der med blåmerker på bein og hendene fulle av sårskorper som liksom aldri forsvant. Tvert imot, det ble bare flere og flere sår for hver dag som gikk 😅 Det var et helt forferdelig styr. Hun angrep hele tiden, og jeg følte meg totalt mislykket. Aldri før hadde jeg møtt en valp som bet hele tiden og med så høy intensitet. Kanskje jeg gjorde noe feil? Kanskje jeg burde legge fra meg belønningsbasert trening og legge inn korrigering/straff? . Heldigvis gjorde jeg ikke det. Jeg så jo at bitinga ble verre det øyeblikket jeg følte på stress og frustrasjon. Til tross for at det så ut som om hun kun hadde mord i tankene, var hun veldig sensitiv til mitt humør og stress i meg førte til høyere frustrasjon i henne, og derfor mer biting. Jeg fortsatte derfor å være myk og rolig (og gikk inn på badet for å grine i frustrasjon om det ble litt mye for meg). Jeg avledet med slikkematte og kong. Jeg satte valpen i bingen om hun var helt ekstrem, og da satt hun der bare og stirra på meg, skuffa over at jeg hadde fjernet henne fra den beste biteputa i verden (meg😂). Det gikk seg til. Måte hun bet og "angrep" forandret seg litt og litt. Det var mer gnæging og mindre rive-kjøttet-fra-fingerknoklene type biting når tannfellinga kom, og etter det var det mer tullete hoppe-opp-og-bite-jakka biting når hun ble gira på tur, som er helt normalt for en hund under året. Bitinga tok deretter helt slutt helt av seg selv når hun var rundt 7 mnd. Jeg trengte ikke å korrigere det. Jeg trengte kun å gjøre det tabris nevner ovenfor, og generelt være flink til å holde meg selv rolig og fattet. Som voksen er hun nå en absolutt drøm av en hund. En rolig, dyp tenker med fantastisk impulskontroll som plutselig kan finne på gøyale sprell og løper rundt som en leken valp (minus bitinga 😅) Eieren av broren til min valp gjorde det stikk motsatte. De tok valpen i nakken når den bet, la den på gulvet og var generelt veldig på det å straffe biting. Hunden sluttet ikke å bite. Den nappet til den nærmet seg 2, og når den var blitt helt kjønnsmoden, bet den i aggresjon. Får jeg en sånn intens landhai igjen i fremtiden, så vet jeg at det ikke er noe stress og at det vil gå seg til, men det føltes veldig kjipt når jeg sto midt i det, så jeg skjønner deg veldig godt. Man forventer jo at valper biter, men å bli regelrett angrepet flere ganger daglig av en sprellende, intens landhai som tydeligvis er stappfull av evigvarende duracell batterier, kan gjøre de fleste av oss skikkelig tvilende på egen evne som hundeeiere og om vi har gjort en stor feil i valg av valp. Heldigvis er disse intense landhaiene helt normale valper de også 😅 Det ER et lys i enden av tunnellen. Og kjenner du at du er sliten og stresset og derfor lettere kan bli frustrert/sint, sett valpen i bingen med noe å tygge på. Den dør ikke av å ikke ha din fulle oppmerksomhet en liten stund 😊 Rutiner og pauser fra hverandre vil gjøre dere begge godt. Anonymkode: f06d6...822 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #5 Skrevet 5. desember 2023 Bur/grind/valpebinge syns jeg har hjulpet mye. Mest fordi bitingen ikke kan fortsette når man fysisk er avskildt! Og så syns jeg at det er en fin måte å trene ro uten å gå helt fra vettet. Spesielt når valpen vokser (om det er mellom-/stor hund) så blir hopping og biting vanskeligere å ignorere. Merket selv at kjefting og korrigering kun gjorde biting og hopping verre, mens ignorering kun ga hunden mer frihet til å bite videre. Jeg holdt ut en god stund før jeg bestemte meg for å bruke buret. Gjorde det mykt og koselig med teppe som dekker rundt slik at det blir som en hule. Nå slapper hunden av der inne av fri vilje, og den blir sendt inn dit til "pause" på en positiv/nøytral måte sånn at det ikke blir sett på som straff av å gå inn dit Anonymkode: 5715b...6d0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #6 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 15.58): Har en fire måneder gammel valp. Er veldig opptatt av å trene positivt, og straffer aldri valpen. Men her om dagen mistet jeg totalt hodet. Han er en veldig energisk valp som sliter med å kjede seg. Så prøver å trene på å sitte i ro og ikke gjøre noe sånn at han lærer at det ikke alltid kan skje ting. Men hver gang vi gjør dette angriper han meg og bruker meg som en tyggepinne. Han biter og biter og jeg har prøvd alt fra og ignorere til å gå vekk, avlede med leker/tyggepinne, men han bare fortsetter! Han klarer rett og slett ikke å gjøre ingenting uten å angripe meg. Jeg blir gal! Og her om dagen reiste jeg meg opp å kjefta veldig… Fikk sinnsykt dårlig samvittighet. Det gikk veldig fint med han, men merka at det bare gjorde bitingen verre. Trenger råd, ønsker ikke å bli en gorilla, men det er av og til tøft med valp på dårlige dager. Noen som har noen tips til denne bitingen og generelt egt, jeg tar i mot alt! Skal foresten snart på valpekurs bare så det er sakt. Anonymkode: 055d9...3f8 Stakkars husk han er en baby!!!!😞😞 Det går OVER!!!!! Hold ut. Jeg hadde en gal hai. Han beit alt. Inkludert husvegg,møbler,sønnen min,meg!!! Det går over når han er eldre. Få deg privat trener og hundekurs. Husk dette er en baby. Du må aldri straffe valpen..gå heller i et rom og hyl i et teppe når det stormer!!!!! Anonymkode: 6b533...78d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #7 Skrevet 6. desember 2023 Nå kommer det sikkert noen som straks skriver noe ala dette; «Hvordan kan du slå valpen???! Og hvorfor stenger du den inne i et mørkt rom??! Du gjør jo alt feil!!! DU ØDELEGGER HAN! LEVER HAN TILBAKE TIL OPPDRETTER IMORGEN!!!» Bare advarer deg. Anonymkode: c68d1...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 Slapp av TS, det skjedde med min hund også. Men det va eks samboeren min som under to anledninger tok han i nakken (ikke hardt, men han ble redd fordi han pep). Jeg var så sint på eksen min da, så han kunne endt opp med å bli tatt i nakken selv.. men, hunden min overlevde, og han er den snilleste og roligste hunden jeg har hatt. Han søker som oftest til menn for å få kos også, så han tok nok ingen skade av episodene. Jeg driver også med hest, og har alltid hatt en tanke om at jeg skal i hvertfall ikke straffe eller skrike til mine hester. Har blitt kokende sint dersom noen har gjort det mot mine hester. Dog jeg har mistet hodet èn gang eller to per mule. Og innimellom har det vist seg å være akkurat det hesten trengte der å da, for å forstå at nå er det F nok.. Og den uønskede adferden viste seg aldri igjen. Hestene har heller aldri vist noe tegn til å bli redd meg heller. Like glad som alltid da jeg kommer, oppsøker meg for kos og stoler på meg under trening. Men jeg forstår godt følelsen din, har kjent på akkurat det samme. Mitt råd, tilgi deg selv! Tenk på alt det gode, alle de gangene du har vært sterk og vært rolig når valpen har testet grenser. Gi han masse kos, og godbiter, så skal du se at din samvittighet letter etter noen dager. Alle kan miste hodet. Å du har langt i fra sviktet eller traumatisert valpen, han overlever og han kommer til å elske deg og stole på deg som alltid. Får du sånne innlegg her så bare ignorer dem. Anonymkode: 191b6...f35
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Stakkars husk han er en baby!!!!😞😞 Det går OVER!!!!! Hold ut. Jeg hadde en gal hai. Han beit alt. Inkludert husvegg,møbler,sønnen min,meg!!! Det går over når han er eldre. Få deg privat trener og hundekurs. Husk dette er en baby. Du må aldri straffe valpen..gå heller i et rom og hyl i et teppe når det stormer!!!!! Anonymkode: 6b533...78d Unødvendig, eller? TS angrer, og er helt fra seg over å ha verbalt kjeftet på valpen sin. Hun vet hun ikke skulle gjort det, ellers hadde hun vel ikke skrevet her i frustrasjon? Hun har ikke fysisk straffet han, hun mistet det og kjeftet på han. Ganske sikker på at den valpen har tatt NULL skade av dette, og lever lykkelig videre i et ellers godt hjem, med en god eier. Anonymkode: 191b6...f35 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #10 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nå kommer det sikkert noen som straks skriver noe ala dette; «Hvordan kan du slå valpen???! Og hvorfor stenger du den inne i et mørkt rom??! Du gjør jo alt feil!!! DU ØDELEGGER HAN! LEVER HAN TILBAKE TIL OPPDRETTER IMORGEN!!!» Bare advarer deg. Anonymkode: c68d1...b9a Nei, her er det en eier som tydelig er glad i valpen sin og kun bruker positiv forsterkning. At hun fikk et utbrudd i frustrasjon er ikke det samme som med deg, som holder valpen din over snuten, presser den ned i gulvet og forlater den i mørket (ref dine tråder). Anonymkode: 771ea...aa2 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #11 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nå kommer det sikkert noen som straks skriver noe ala dette; «Hvordan kan du slå valpen???! Og hvorfor stenger du den inne i et mørkt rom??! Du gjør jo alt feil!!! DU ØDELEGGER HAN! LEVER HAN TILBAKE TIL OPPDRETTER IMORGEN!!!» Bare advarer deg. Anonymkode: c68d1...b9a Ts skriver at hun er opptatt av belønningsbasert trening og bruker ikke straff. Det er ikke en eneste antydning til at hun slår valpen, så jeg ser ikke helt hvorfor noen skulle anklage henne for å slå Anonymkode: f06d6...822 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #12 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts skriver at hun er opptatt av belønningsbasert trening og bruker ikke straff. Det er ikke en eneste antydning til at hun slår valpen, så jeg ser ikke helt hvorfor noen skulle anklage henne for å slå Anonymkode: f06d6...822 Du tok ikke poenget, men det er greit det. 😉 Anonymkode: c68d1...b9a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #13 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, her er det en eier som tydelig er glad i valpen sin og kun bruker positiv forsterkning. At hun fikk et utbrudd i frustrasjon er ikke det samme som med deg, som holder valpen din over snuten, presser den ned i gulvet og forlater den i mørket (ref dine tråder). Anonymkode: 771ea...aa2 Jeg er ikke henne, og hun skrev heller ikke at hun gjorde det i tråden du sikter til. Tvert imot understreket hun at hun ikke gjorde tingene du påstår. Men funny at du tok referansen. Det var vel deg jeg siktet til i den andre tråden da - det var vel du som misforstod alt ts skrev i værste mening. Anonymkode: c68d1...b9a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #14 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du tok ikke poenget, men det er greit det. 😉 Anonymkode: c68d1...b9a Jeg tok poenget du trodde du poengterte Anonymkode: f06d6...822
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #15 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tok poenget du trodde du poengterte Anonymkode: f06d6...822 Så bra 🙂 Anonymkode: c68d1...b9a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #16 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå kommer det sikkert noen som straks skriver noe ala dette; «Hvordan kan du slå valpen???! Og hvorfor stenger du den inne i et mørkt rom??! Du gjør jo alt feil!!! DU ØDELEGGER HAN! LEVER HAN TILBAKE TIL OPPDRETTER IMORGEN!!!» Bare advarer deg. Anonymkode: c68d1...b9a Du får sterk kritikk fordi du mishandler valpen din(ja, vold er mishandling). Det gjør ikke ts, men alle kan miste hodet litt. Anonymkode: 83730...45d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #17 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du får sterk kritikk fordi du mishandler valpen din(ja, vold er mishandling). Det gjør ikke ts, men alle kan miste hodet litt. Anonymkode: 83730...45d Jeg har ikke startet noen tråd om noe her inne på kjæledyr. Anonymkode: c68d1...b9a
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #18 Skrevet 7. desember 2023 Husk at hunder sloss og angriper hverandre når de skal sette hverandre på plass. Hundemor biter valpene sine når de går for langt. Så at du setter han hardt på plass er ofte det som skal til for at de lærer. Hunder er enkle i hodet, og for mye pedagogisk vås funker ikke alltid for en hund. Min hund spiste opp kattematen i dag, og det vet han ikke er lov.. så da fikk han kjeft og jeg satt den ut. Anonymkode: 6e3e3...978
Tabris Skrevet 8. desember 2023 #19 Skrevet 8. desember 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Husk at hunder sloss og angriper hverandre når de skal sette hverandre på plass. Hundemor biter valpene sine når de går for langt. Så at du setter han hardt på plass er ofte det som skal til for at de lærer. Hunder er enkle i hodet, og for mye pedagogisk vås funker ikke alltid for en hund. Min hund spiste opp kattematen i dag, og det vet han ikke er lov.. så da fikk han kjeft og jeg satt den ut. Anonymkode: 6e3e3...978 Dette er en gammeldags tankegang som vi vet ikke lenger stemmer i dag. Vi vet også at det å påføre en valp fysisk eller mentalt ubehag ikke er nødvendig for å oppdra den. Din hund vet ikke at det å spise kattemat "ikke er lov". Som du selv sier - hunder er enkle i hodet, så våre menneskelige tanker om lov og ikke lov er altfor avansert for dem. Det hunden din derimot vet, er at hvis den spiser kattemat når du ser den, så vanker det ubehag. En slik fremgangsmåte fører ofte til at hunden blir en veldig rask tyv - den benytter seg av første mulighet når eier ikke ser på og sluker i seg så mye kattemat den kan før eier får det med seg. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå