AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Skrevet 21. november 2023 Hei! Kanskje litt rart spørsmål men prøver meg litt frem. Jeg holder på med et bokprosjekt og en av personene i boka er et barn og har fått diagnose diabetes type 1. Jeg har forstått det slik at det er vanlig i dag at barn allerede i 8-12 års alderen får tilbud om insulinpumpe og enten manuelt eller automatisk måleapparat. Og pumpa doserer da ut mengden selv ut fra automatisk måling eller kalkulert dose/enhet. Noen som kan svare på disse spørsmålene? Jeg hadde blitt veldig glad 1) Jeg regner med apparatet skal ha ampuller med insulin i? Er det ampuller det kalles? 2) Hvor lenge varer en slik "ampull" i dager før den må byttes? 3) Hvor mange slike "ampuller" får dere hentet ut fra apoteket hver gang? 4) Må dere via fastlege/spesialist og fornye resepten noen gang eller er det en "utømmelig" resept siden det er en livslang diagnose? Takker for seriøse svar. Har googlet en del av dette og fått litt ulike svar, og til tider litt generell innføring Anonymkode: 07738...458
Honey Dew Skrevet 21. november 2023 #2 Skrevet 21. november 2023 Jeg vet ikke hvilken pumpe du tenker på. da det finnes flere typer pumper. Selv har jeg 780-pumpen og svarer deg utfra dette. 1. Det heter reservoir. Du kjøper vanlige hetteglass med insulin og trekker dette opp i reservoiret. 2. Det kommer helt an på hvor mye insulin barnet trenger når det gjelder basal og bolus. Hos meg blir reservoiraet byttet hver 3,- 4. dag. 3. Det er for 3 mnd bruk, så igjen kommer det helt an på hvor mye insulin barnet har behov for. 4. Du må bestille resept hos fastlegen når det gjelder hetteglassene. Resepten er ikke uutømmelig. Hjelpemidler som reservoir, slangesett, sender, sensorer, får dere fra Behandlingshjelpemidler. Dette er gratis. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå