Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år sitter jeg med en liten, unødvendig klump i magen. Jeg har alt for mye ting, og har ikke behov for gaver. Dette synes familien bare er tull og flere har regelrett krevd at jeg kommer med ønsker, hvis ikke "bare kjøper de noe". Til slutt får jeg kanskje hostet opp litt forbruksvarer, opplevelser, hjemmelagde gaver eller spiselige ting. Det er ofte ikke nok. Her skal det handles! 

Misforstå meg rett. Jeg synes det er hyggelig å få en liten ting, gjerne hjemmelaget, men dette presset om å kjøpe så mye gaver kveler meg. Jeg vil heller ikke at familien skal bruke masse penger på meg. Ting er jo dyrt og jeg har alt jeg trenger. 

På den andre siden føler jeg på et press om å kjøpe tilsvarende tilbake. Det klarer jeg ikke i år, da taket renoveres og bilen må overhales for flere titalls tusen. Det blir da naturligvis kun en liten ting til de jeg må gi til. Skal sies at alle er voksne! 

Skulle ønske vi bare kunne nyte god mat og hygge med hveteandre uten alt dette kjøpepresset. 

Hvordan takler dere gaver i jula? Hvordan hadde dere taklet min situasjon? 

Anonymkode: 2f7d3...2e9

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du kjøper noen hyggelige krukker, gjerne på gjenbruken, og lager julegodt som du fyller dem med. Kanskje en liten ting til juletreet?

Oppdra dem og senk forventningene selv. Skriv et julebrev du legger ved, eller print ut noen bilder. Skap den stemningen du selv vil ha. Da viser du at du tenker på dem, uten at det koster deg skjorta. 

Anonymkode: a4462...271

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan takler dere gaver i jula? Hvordan hadde dere taklet min situasjon? 

Har gitt klar beskjed, jeg kjøper ikke gaver til voksne og ønsker ikke at noen kjøper til meg. Og når jeg sier noe, så vet alle at jeg mener det jeg sier. 

Bare si at du ikke har råd, så enkelt er det. Du trenger ikke fremstå som fattig eller en som sliter av den grunn, du har andre, mer fornuftige ting å bruke pengene dine på. 

Anonymkode: bb29e...b7b

Skrevet

Du kan ønske deg et nytt tak og bilreparasjon, hvis det absolutt må være dyrt. 

Spøk til side, jeg hadde nok bare gjort kort prosess og takket nei til invitasjonen. Min tålmodighet med folk som ikke kan respektere noe så simpelt er ikke-eksisterende. Gidder ikke diskutere, ha det. 

Anonymkode: 8e899...868

Skrevet

Jeg synes det er mye gavepress i forbindelse med julen. Det er viktig å ignorere gavepresset. ❤️

Skrevet

Tok et oppgjør under coronatiden. Kun nærmeste får noe. Pga lav inntekt kjøper jeg julegaver hele året. Å kjøpe julegaver føler jeg ikke som noe press. Jeg gleder meg over å finne ting. Kjøper ofte på bruktbutikk , eller baker. Jeg strikker ikke, men baker. Gir gjerne bort hjemmelagde gaver. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...