Gå til innhold

Noen som er operert for skjedefremfall?

AlfaOmega

Anbefalte innlegg

Hei!

noen som har operert for både fremre ( cystocele) og bakre ( rectocele) skjede fremfall samt lukking/stramme åpning ( sy igjen dårlige sying etter fødsel) ?

Venter på en slik operasjon, men det er usikkert om jeg kun skal ta bakre og ikke fremre… 

gikk til en privat som mente jeg burde ta både foran og bakre…men redd for å ta cystocele pg rusiko for komplikasjoner…

erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har operert for både fremme og bakre, samt festet opp livmor og blære. Har du plager med å få ut avføring pga rectocele anbefaler jeg deg å ta begge samtidig så er du ferdig med det. Var vondt i noen uker etterpå, men er verdt det i forhold til plagene før operasjon. Nå 4 år etterpå angrer jeg ikke i det hele tatt. Har du du plager i hverdagen så anbefaler jeg deg å fikse det. Men viktig at du er ferdig med barn først, ellers er det fare for tilbakefall etter fødselen og du må gjøre det på nytt. 

Anonymkode: dfad4...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt fremre og «heiset opp» livmoren + la inn tvt i samme slengen. Hadde kun grad 2 cystocele, så lite smerter etterpå. Er fornøyd med resultatet, ingen komplikasjoner. 

NB! Alle må ta sin egen selvstendige vurdering om operasjon er verdt risikoen. Snakk med legen om risiko. 

Anonymkode: 82527...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar damer!

rectocele/bak må jeg ta, men syntes det virker litt skummelt med å ta det foran.

noen som gjorde det privat i Oslo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten ved cystocele/ foran- hvordan blir det ved fingring og «g punktet?

får man mindre følelser foran pg arvevet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 18.17):

Jeg har operert for både fremme og bakre, samt festet opp livmor og blære. Har du plager med å få ut avføring pga rectocele anbefaler jeg deg å ta begge samtidig så er du ferdig med det. Var vondt i noen uker etterpå, men er verdt det i forhold til plagene før operasjon. Nå 4 år etterpå angrer jeg ikke i det hele tatt. Har du du plager i hverdagen så anbefaler jeg deg å fikse det. Men viktig at du er ferdig med barn først, ellers er det fare for tilbakefall etter fødselen og du må gjøre det på nytt. 

Anonymkode: dfad4...13f

Hei.har akkurat tatt samme operasjon som deg. Livmortappen hadde falt nedover. På dag 3 og 4 begynte det å gjøre vondt i tissen og åpningen. Særlig når jeg gikk og mest på høyre side. Er det noe du opplevde også.

Håper på svar😊

Anonymkode: 9d46d...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fikk beskjed om at det var stor fare for nedsatt sensibilitet og smerter når man opererer fremre vegg. Hvordan har det vært for dere andre?

Anonymkode: 9728b...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...