Gå til innhold

Huseier virker ikke interessert i å opprette depositum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier privat leilighet hjemme i huset til huseier. Da vi skrev kontrakt hadde de ikke gjort klar konto for depositum og sa vi skulle fikse det senere. Jeg har etterspurt det men de sier bare vi tar det senere. Bodd her noen år nå. Synes det er merkelig.

Jeg er den første de leier ut til utenom nær familie. Jeg har tenkt at de sikkert stoler så på meg at de ikke bør ha det men begynner å lure nå om de leier ut svart. .

Fikk beskjed da jeg flytta inn om at det måtte være lav husleie pga takhøyden er under 2 meter. men vinduene er store nok til rømningsveier så det er ikke noe fare å bo her sånn sett .

Men det jeg stusser over er at de blander seg oppi mitt strømforbruk og spør hver gang høsten kommer om jeg har kjøpt ved til å fyre med.  Jeg har nevnt flere ganger at jeg kan betale mer for strømmen om vinteren men ikke fått noe svar.

Også har de utedel til varmepumpen på veggen ute ved lufteluka på mit soverom. Vi er blitt enige om at de slår den av på natta men det blir ofte glemt. Den bråker sånn at jeg ikke får sove..

Jeg forklarte at jeg ikke har hatt råd til å bestille ved av han jeg har vært fast kunde hos i alle år siden han bare har bjørkeved igjen og det koster 3000 for en pall og den veden som koster 1500 kroner pallen er utsolgt men jeg har bestilt sekker av andre bønder.  Vi skrev meldinger.

Jeg trodde de ville jeg skulle bruke penger på ved å fyre for at varmen skal gå opp til dem siden de skrur av varmepumpen på natta sånn at jeg skal få sove eller om det var at jeg bruker for mye strøm.

Nei det var fordi de vil jeg skal spare strøm og at når strømmen er dyrere blir også veden dyrere desverre.

Jeg svarte at de får bare ha den varmepumpen på døgnet rundt og så får heller jeg flytte hvis jeg ikke klarer å sove med øreplugger eller venne meg til det eller flytte. Jeg skrev på en hyggelig måte at jeg forstår dem og at de bruker varmepumpen for å spare strøm og ikke bør tenke på meg og hvis jeg ikke orker å bo her mer får det liksom være mitt problem og jeg kan flytte. La meg helt flat.

Etter det har jeg bare fått silent treatment tilbake.. sendte en melding til i dag om at jeg skal hente mer ved som jeg har bestilt i dag som er rimelig og at jeg kommer til å bestille mer ved å hente selv i sekker siden jeg fant billigere ved på finn. 

Meldingene blir bare lest men får aldri svar. Nå har jeg sånn ekkel følelse og vil ikke møte de ute heller. Prøver å unngå det. Skjønner ikke hvorfor folk bare skal være sure og lage dårlig stemning og få meg til å føle meg usikker. 

Er vel bedre for alle parter at jeg bare flytter og da kan de vel bare være enig med meg å si det og prøve å finne en leieboer som ikke reagerer på varmepumpen tenker jeg. 

Anonymkode: 78ed7...6da

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

#duplicate

Ligner veldig på den her:

Anonymkode: d5007...242

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

#duplicate

Ligner veldig på den her:

Du ser ikke at det kan tenkes å være samme personen som har laget nytt innlegg fordi temaet har endret seg litt? Hva var poenget ditt? Ett innlegg per person per uke?

Anonymkode: 1b69d...f6a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Uansett, om ikke utleier ønsker depositum, så er jo det innenfor. Det er jo ikke leietakers risiko. Lov med 0,- i depositum det. 

Det er utleier som må kreve depositum. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Uansett, om ikke utleier ønsker depositum, så er jo det innenfor. Det er jo ikke leietakers risiko. Lov med 0,- i depositum det. 

Det er utleier som må kreve depositum. 

Ja det er ikke det jeg tenker på. Men synes bare at det er litt rart. Lurer på om de kanskje har registrert boligen som utleie bolig. Og da kan jo de bare kaste meg ut uten oppsigelsestid og hvis de vil. Synes det er merkelig at de nå skrur av varmepumpen men likevel gir en kald skulder.

Vet ikke om jeg skal tolke det som at de vil jeg skal flytte eller bli. Kjenner at det ikke er noe ålreit hvis det skal være sånn dårlig stemning så får vel vurdere å flytte uansett og bare unngå dem da. Når de får meg til å bli usikker 

• Liker 1
Skrevet

Flytt du. 

Anonymkode: 564a2...01f

• Liker 3
Skrevet

Om takhøyden er for lav er det ikke sikkert leiligheten er godkjent for varig opphold.

Anonymkode: f0da8...410

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det høres for meg ut som den leiligheten din ikke er tillatt for utleie med tanke på lav takhøyde. Du har ikke egen strømmåler?  Varmtvannsbereder er samme som de selv bruker? 

• Liker 6
Skrevet
Sola de skrev (1 minutt siden):

Det høres for meg ut som den leiligheten din ikke er tillatt for utleie med tanke på lav takhøyde. Du har ikke egen strømmåler?  Varmtvannsbereder er samme som de selv bruker? 

Har ikke egen strømmåler nei men egen tank til varmtvann . Men kan da være godkjent for det. Jeg har aldri hatt egen strømmåler de andre stedene jeg har bodd i sokkel privat heller. Bodd i to andre sokkel Leiligheter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flytt du. 

Anonymkode: 564a2...01f

Det var da ett krass svar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikk beskjed da jeg flytta inn om at det måtte være lav husleie pga takhøyden er under 2 meter. men vinduene er store nok til rømningsveier så det er ikke noe fare å bo her sånn sett .

Har du snakka med kommunen for å få det bekreftet at enheten er godkjent til utleie?

I første tråden opplyste du ikke om dette, men målte selv og oppga at høyden var under 2 meter...

Anonymkode: cc385...27f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Etter det har jeg bare fått silent treatment tilbake.. sendte en melding til i dag om at jeg skal hente mer ved som jeg har bestilt i dag som er rimelig og at jeg kommer til å bestille mer ved å hente selv i sekker siden jeg fant billigere ved på finn. 

kan ikke fatte og begripe hvorfor du bruker penger på dette og lar deg utnytte av huseieren!

• Liker 8
Skrevet

https://seeiendom.kartverket.no/

Sjekk her om det er registrert mer enn en boenhet på boligen. Du må logge inn med bankid, men huseier får ikke beskjed om at du kikker.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du snakka med kommunen for å få det bekreftet at enheten er godkjent til utleie?

I første tråden opplyste du ikke om dette, men målte selv og oppga at høyden var under 2 meter...

Nei jeg er usikker på hvor jeg skulle henvende meg for å få svar. Trodde det var Forbrukerrådet og leieboerforeningen. Men takk for svar :) hvis jeg ikke orker bo der mer kontakter jeg kommunen. For jeg føler at de ikke har opprettet depositum fordi de har noe å skjule. Og ikke bare for at de stoler så på meg som jeg tenkte før 😛

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://seeiendom.kartverket.no/

Sjekk her om det er registrert mer enn en boenhet på boligen. Du må logge inn med bankid, men huseier får ikke beskjed om at du kikker.

Det må  ikke være en egen boenhet for at man lovlig kan leie ut en del av sin egen bolig.

Anonymkode: ff947...21b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor driver du og maser på huseier om depositumskonto flere ÅR etter at du flyttet inn? Vil han ikke ha det, så la det være. Det spiller ingen rolle for deg. Du kan i teorien nå stikke av uten at han har noen av dine penger på konto som han kan ta fra, pga manglende husleie eller ødeleggelser. Det er han som bør grine over det, ikke du.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har allerede fått mange svar på dette i den andre tråden. 

De kan ikke be deg betale strøm om vinteren når du ikke har egen strømmer. Det er ulovlig. De kan heller ikke sette opp leien kun vinterhalvåret og de har ikke lov å sette den opp mer enn konsumprisindeksen.  

Takhøyde i seg selv kan være lavere enn 2 m, om andre forhold tilsier det. Det betyr ikke at utleien er ulovlig. 

De tvinger deg ikke til å kjøpe ved, de spørr. Du står derfor fritt til å velge å ikke gjøre dette. 

Angående varmepumpe bør ikke disse slås av. Hensikten med varmepumpen er å ha stabil temperatur. Dette gir lavere strømutgifter.  

Jeg ville derfor hørt om de kan flytte den, gi redusert leie grunnet at du ikke kan benytte soverom, eller jeg ville flyttet. 

Anonymkode: 992f3...763

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei jeg er usikker på hvor jeg skulle henvende meg for å få svar. Trodde det var Forbrukerrådet og leieboerforeningen. Men takk for svar :) hvis jeg ikke orker bo der mer kontakter jeg kommunen. For jeg føler at de ikke har opprettet depositum fordi de har noe å skjule. Og ikke bare for at de stoler så på meg som jeg tenkte før 😛

Jeg skrev i forrige tråd at det var kommunen du skulle henvende deg til... Om boligen er ulovlig, kan du dra på dagen. Det kan være til din fordel å finne ut av dette.

En depositumskonto er ikke knyttet opp mot noe annet enn deg, så om boligen er lovlig eller ei trenger ikke å ha noe å gjøre med det. Slutt å mas om depositumskonto.

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Hvorfor driver du og maser på huseier om depositumskonto flere ÅR etter at du flyttet inn? Vil han ikke ha det, så la det være. Det spiller ingen rolle for deg. Du kan i teorien nå stikke av uten at han har noen av dine penger på konto som han kan ta fra, pga manglende husleie eller ødeleggelser. Det er han som bør grine over det, ikke du.

Nei har ikke gjort det. Spurte et par ganger etter jeg flyttet inn men flere år siden sist. Men tenker bare at hvis de ikke tar hensyn så kan jeg bare flytte ut hvis de leier ut ulovlig. Da skal jeg ha alle pengene tilbake og de har ikke noe å bruke imot meg siden vi ikke har depositum. Da trenger jeg ikke å betale for tre måneder husldoe hvis jeg finner leilighet før det. 

Er det jeg tenker på. Og Hvis de skal være sure og ignorere meg fremover. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så lenge du har gyldig kontrakt, så er det vel ikke du som stiller svakere hvis det skulle være noe.. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...