Gå til innhold

Hvordan får dere alenemødre tid til å trene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

100 % alene med barn, lite avlastning fra egen familie. 

Mandag-fredag er det jobb hele dag. Vi er hjemme fra barnehagen kl. 16.15. Noen ganger senere om vi må handle på veien. Da er lek og kos, før matlaging. Ca. 19.00 er det kveldrutine. Vi leser en halvtime før god natt rundt kl. 19.30. Barnet kan bruke alt fra 30 min - to timer på å sovne. Jeg får en time for meg selv om dagen, og da er det masse som skal gjøres: klesvask, rydding, betale regninger, lese e-post, svare folk som har skrevet til meg, trene om jeg får tid. Jeg har prøvd å stå opp kl. 05.00 for å trene, men da sovnet jeg på jobben på lunsjen. Hvordan får dere det til? Jeg har gått opp 10 kg pga. lite bevegelse. Irriterer meg.. Jeg skulle så gjerne hatt mer tid. 

Jeg trener nå 1-2 ganger i uken. Jeg er vant med å trene 6-7 ganger. Hvordan få til 3-4 ganger i uken når man er alene med en 3-åring?

Anonymkode: 5a922...92e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men tenker du at det egentlig er realistisk å få til å trene 3-4 ganger i uken når du er helt alene med en treåring? For det er det ikke. Når det gjelder vekt er det mulig å justere kosten. Jeg har sjelden tid til å trene, men har gått ned snart 15 kg ved å tenke mer over hva jeg spiser. Sulter ikke på noe måte. Og så blir jo barnet større og det er lettere å få til mer egentid etterhvert. Plutselig frigjøres tid mens ungen er på besøk, eller kan være litt alene hjemme. 

Anonymkode: 59d0d...1b4

• Liker 6
Skrevet

Trener i helg på Sats med barnepass. Trener i tillegg noe med YouTube-videoer hjemme her og der. 

Anonymkode: 8ff12...861

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som rutinene må legges om litt egentlig. Har to her, på 5 og 7 - og det går fint å få inn trening de dagene jeg ønsker det, men det fordrer at jeg er intensjonell med tiden og effektiviserer det som kan effektiviseres. 

Alternativt er også sats med barnepass som noen nevner her. Jeg har matte, kettlebells og strikk hjemme som brukes for å få en bra og effektiv økt.

Anonymkode: bbaa8...fdd

• Nyttig 1
Skrevet

Trener hjemme i egen stue. Bruk din egen kropp helt gratis. Løft brusflasker, melposer, løft deg opp i trapper, push up på gulvet, dips fra stoler. Er utallige måter å trene hjemme på.

Anonymkode: 3178d...2ab

• Liker 1
Skrevet (endret)

Treningen min er å løpe etter toåringen mens jeg bærer halvtåringen under arma😅 har bare akseptert at treningssenter utgår en liten stund fremover. Men jeg prioriterer litt egentid (les. søvn😂) ved å sende eldstemann til besteforeldre en helg i ny og ne, så bytter jeg og mannen på å passe lillesøster😊 da får jeg tid til å treffe veninner, dra på cafe eller spa og lade batteriene. Men faste dager for trening flere ganger i uka, nei😅

edit: leser nå at du spør spesifikt alenemødre, noe jeg ikke er, men håper du har et nettverk rundt deg som kan hjelpe deg av og til🥰

Endret av Tjoheiii
  • Liker 1
Skrevet
Tjoheiii skrev (1 minutt siden):

Treningen min er å løpe etter toåringen mens jeg bærer halvtåringen under arma😅 har bare akseptert at treningssenter utgår en liten stund fremover. Men jeg prioriterer litt egentid (les. søvn😂) ved å sende eldstemann til besteforeldre en helg i ny og ne, så bytter jeg og mannen på å passe lillesøster😊 da får jeg tid til å treffe veninner, dra på cafe eller spa og lade batteriene. Men faste dager for trening flere ganger i uka, nei😂

Du er jo ikke alenemor! Slutt med dumme råd. 

Anonymkode: 1018e...1c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er jo ikke alenemor! Slutt med dumme råd. 

Anonymkode: 1018e...1c2

Jeg skrev nettopp det i editen. Slutt å vær ufin

• Liker 2
Skrevet

Helga og matprepp blir din venn!

Dersom du får til treningssenter med barnepass er det supert, om ikke kommer du langt med kettlebells og trx hjemme 🙂

bruk mindre tid på mat i hverdagen, slik at du kan multitaske litt før eller etter de legger seg.

La de gjøre noe annet mens du trener i samme rom. Tenkt så fint at de får se at mamma tar vare på helsa si.

Ei venninna sa det så fint, barn lærer MINST like mye av at de får være med deg, som at du er med dem. Bruk det som en mulighet til å la dem se din verden!

Anonymkode: 3188e...095

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

100 % alene med barn, lite avlastning fra egen familie. 

Mandag-fredag er det jobb hele dag. Vi er hjemme fra barnehagen kl. 16.15. Noen ganger senere om vi må handle på veien. Da er lek og kos, før matlaging. Ca. 19.00 er det kveldrutine. Vi leser en halvtime før god natt rundt kl. 19.30. Barnet kan bruke alt fra 30 min - to timer på å sovne. Jeg får en time for meg selv om dagen, og da er det masse som skal gjøres: klesvask, rydding, betale regninger, lese e-post, svare folk som har skrevet til meg, trene om jeg får tid. Jeg har prøvd å stå opp kl. 05.00 for å trene, men da sovnet jeg på jobben på lunsjen. Hvordan får dere det til? Jeg har gått opp 10 kg pga. lite bevegelse. Irriterer meg.. Jeg skulle så gjerne hatt mer tid. 

Jeg trener nå 1-2 ganger i uken. Jeg er vant med å trene 6-7 ganger. Hvordan få til 3-4 ganger i uken når man er alene med en 3-åring?

Anonymkode: 5a922...92e

Du får jo bevegd deg mye i hverdagen, med mindre du kjører jobb-bhg-butikk-hjem? 

Jeg går til og fra bhg, har treetasjes hus med vaskerom nede og bad oppe, og får mye hverdagstrim på den måten. 

Har ellers treningsmatte og utstyr (vekter og strikk) og hiver inn ei økt på kvelden om jeg orker.

Men kostholdet har mye å si også. Siden jeg også har en stillesittende jobb og ikke kan spise hva jeg vil lengre sånn som jeg kunne da jeg var i tjueårene, prøver jeg å holde meg til kalorifattig mat som likevel metter. 
Knekkebrød, meieriprodukter med lav fettprosent, rent kjøtt- og fiskeprodukter. Kutter grønnsaker i staver, ikke for mye frukt og juice pga fruktsukkeret. 

Anonymkode: 9d8dd...1b0

Skrevet

Jeg har 4 barn. Regninger trekkes automatisk så det bruker jeg ikke tid på, svare folk/mobil/mail er ikke en prioritet i hverdagen og mine nære vet at det kan gå et par dager før de får svar. Husarbeid gjør jeg sammen med ungene. Da er det lite som gjenstår på kvelden. Trener hjemme hver dag (det er like effektivt som på treningsstudio) og er aktiv med ungene hver helg. Tror du bare må omstille deg.

Anonymkode: 5c93b...b7c

Skrevet

Hjemmeøkter! Kjappe hjemmeøkter, gjerne kombinert med husvask/middagslaging/andre gjøremål. Nå er jeg ikke alenemor, men far er borte mye på kveldstid grunnet jobb og studier. Når jeg er alene skviser jeg inn treningen der jeg kan når barnet har lagt seg. Det blir 2-3 kjappe økter i uka, sammenlignet med 5-6 lange, gode styrkeøkter på senteret tidligere. Men vet du, det funker så bra - selv om man ikke skulle tro det gjorde så mye utslag. 

Jeg har to stk. treningsmanualer som kan justeres fra alt til 2,5 kg til 24 kg per stk., i tillegg til et par kettlebell bells. De henter jeg frem i stua/kjøkkenet når jeg skal trene.  Jeg gjør ofte supersett mellom to ulike muskelgrupper, f.eks squats ss pushups, RDLs ss stående roing osv., for å gjøre det mest mulig effektivt. I mellom pausene tar jeg f.eks. ut av oppvaskmaskinen, rydder eller andre nødvendige gjøremål og er helt tilgjengelig dersom barnet skulle våkne. Hører i tillegg en god podcast eller lydbok mens jeg holder på🙈 

Står allerede opp kl. 5, så kan ikke stå opp noe som helst tidligere for å få det gjort før jobb😅 

Anonymkode: 3bde3...f16

Skrevet

Trener mens barnet er opptatt med andre ting eller deltar.  Bruker barnet som vekt. Vanskeligere å få til kondisjonsøkter, men hopper opp trappa, danser etc.

Anonymkode: 646c7...5e8

Skrevet

Trener tre dager i uken. Har heldigvis en grei sjef som lar meg trene i arbeidstiden, og tar igjen jobb på kvelden. Alternativet hadde jo vært å trene på kveldstid, men det har jeg ikke viljestyrke til. Jeg bruker appen til Inger in Dubai, der velger jeg økter som passer tidsmessig. Veldig greit👌.

Anonymkode: 9a7d2...13c

Skrevet

Jeg har et veldig avslappet forhold til den slags trening. Jeg får inn 10-15.000 skritt bare på jobb hver dag, har tredemølle i stua og diverse strikker, kettlebell osv. Går mye turer, og når barnet var mindre, var vi mye ute hver dag, gikk til/fra barnehagen fremfor å kjøre. Sånne små grep i hverdagen! Dagene går sin gang for alle, så hvis trening er viktig for deg, ville jeg flettet det inn på ettermiddagen. F.eks ta med barnet i øvelsene eller bare at barnet er tilstede og gjør noe annet. Tror man må ha en mer realistisk tankegang med små barn og se på trening i alt man gjør, for det er ikke noe særlig egentid å hente før barnet blir større.

Anonymkode: 3a499...38e

Skrevet

Funkygine startet sin some- karriere med å trene sammen med barna. Type knebøy med barna som vekt. Hvis du går tilbake i arkivet hennes er det mange øvelser som kombinerer trening og barn. Treningen kan da bli en fin felles aktivitet på ettermiddagene feks. 

Anonymkode: f7c32...eda

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...