AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Del Skrevet 21. november 2023 Har stille refluks. Legene anbefaler meg operasjon, fordi jeg er ung og medisinene virker ikke godt nok. Men etter operasjonen mister man evnen til å rape og kaste opp. Permanent. Pluss en del andre bivirkninger. Det bekymrer meg og jeg vet ikke om jeg ønsker det. Kan noen dele erfaringer med meg? Anonymkode: 2f920...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #2 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har stille refluks. Legene anbefaler meg operasjon, fordi jeg er ung og medisinene virker ikke godt nok. Men etter operasjonen mister man evnen til å rape og kaste opp. Permanent. Pluss en del andre bivirkninger. Det bekymrer meg og jeg vet ikke om jeg ønsker det. Kan noen dele erfaringer med meg? Anonymkode: 2f920...c84 Endringen er ikke alltid permanent, lukkemuskelen vil svekkes i løpet av årene etter operasjonen, og av og til såpass mye at evnen til å rape, gulpe, og kaste opp kommer tilbake. Men, selv om det å ikke kunne rape, gulpe, og kaste opp kan være problematisk i noen sammenhenger, veier fordelene ved å ikke lenger ha syreplager opp for ulempene. Anonymkode: 9694f...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #3 Del Skrevet 21. november 2023 Jeg ble operert for refluks som barn. Jeg kan rape, og jeg kan spy ubevisst når jeg er syk (magen fyller seg opp, og all mat og medisin kommer opp igjen uten at jeg kan kontrollere det). Men jeg får ikke til å kaste opp bevisst. Anonymkode: 83518...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #4 Del Skrevet 21. november 2023 Jeg har hatt store problemer med reflux i mange år, med ukontrollert hikke/raping (veldig lav magesyre), og mange besøk på legevakten fordi halsbrannen noen ganger er så ille at det kjennes som hjerteinfarkt. Jeg er nesten kvitt problemet med kosttilskudd. Kalsium/magnesium og b-kompleks https://sunkost.no/bio-life-multi-b-kompleks. Noen mener sink også er viktig, men det har ikke hatt noen betydning for min del. Jeg hadde ingen mangler per blodprøver, men jeg har skjønt at ikke alt kan måles og at man må se på symptomer. Jeg har tatt probiotika også, men jeg føler at vitaminene har vært det viktigste. Tok noen uker før jeg merket litt forskjell, måte justere og finne ut av doser. Jeg ble også anbefalt å ta pepsin tilskudd, men har foreløpig ikke prøvd det siden jeg har fått så godt resultat med det andre. Du kan lese deg opp selv hvordan vitaminer/mineraler påvirker magesyre og muskulatur i fordøyelsen. https://fedon.no/nettbutikk/doctors-best-betaine-hcl-pepsin-gentian-bitters-120-caps/ https://www.healthline.com/health/hypochlorhydria#causes https://www.talltreehealth.ca/blog/nutrition/magnesium#:~:text=Acid reflux %26 heartburn - magnesium will,low stomach acid (hypochlorhydria). Anonymkode: b1a3e...18a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #5 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Endringen er ikke alltid permanent, lukkemuskelen vil svekkes i løpet av årene etter operasjonen, og av og til såpass mye at evnen til å rape, gulpe, og kaste opp kommer tilbake. Men, selv om det å ikke kunne rape, gulpe, og kaste opp kan være problematisk i noen sammenhenger, veier fordelene ved å ikke lenger ha syreplager opp for ulempene. Anonymkode: 9694f...5d1 Så du har god erfaring med operasjonen? Anonymkode: 2f920...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #6 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så du har god erfaring med operasjonen? Anonymkode: 2f920...c84 Jeg ville tatt det samme valget på nytt igjen. Det var ikke uproblematisk i begynnelsen, spesielt plagdes jeg med mye kolikk i starten, men det gikk seg til etterhvert. Anonymkode: 9694f...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #7 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville tatt det samme valget på nytt igjen. Det var ikke uproblematisk i begynnelsen, spesielt plagdes jeg med mye kolikk i starten, men det gikk seg til etterhvert. Anonymkode: 9694f...5d1 Tok det lang tid å komme seg etter operasjonen? Når var du tilbake i normal funksjon? Anonymkode: 2f920...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #8 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tok det lang tid å komme seg etter operasjonen? Når var du tilbake i normal funksjon? Anonymkode: 2f920...c84 Det husker jeg nesten ikke, det er så lenge siden. Lukkemuskelen var litt for stram umiddelbart etter operasjonen så det tok noen uker før jeg kunne begynne så smått med annet enn tyntflytende mat/velling. Jeg var i normal lett aktivitet fra dagen etter at jeg kom hjem fra sykehuset, men det tok vel et par uker før jeg var 100% igjen. Jeg husker ikke hvor lenge jeg var sykemeldt. Anonymkode: 9694f...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå