Gå til innhold

Når voksne menn søker en "jente"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange over 40 år som skriver at de søker en "jente". 

Hva slags tanker og assosiasjoner får dere når de velger å bruke "jente"?

Anonymkode: f33c0...d53

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror de søker en kvinne, men synes det høres litt friskere ut med "jente". De ønsker nok ikke en barnslig kvinne, men kanskje livsglad (bare at det ordet høres veldig formelt ut)? 

Jeg kjenner da også mange kvinner i 40-årene som bruker ordet "jente/jentene" om venninner på samme alder. Og det er menn i 40- og 50-åra som skal på fotballkamp med "gutta" på samme alder.

Anonymkode: 6fbb1...520

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror de søker en kvinne, men synes det høres litt friskere ut med "jente". De ønsker nok ikke en barnslig kvinne, men kanskje livsglad (bare at det ordet høres veldig formelt ut)? 

Jeg kjenner da også mange kvinner i 40-årene som bruker ordet "jente/jentene" om venninner på samme alder. Og det er menn i 40- og 50-åra som skal på fotballkamp med "gutta" på samme alder.

Faren min i 70-åra kan også bruke "gutta" om venner han har fra barndommen. Ser ikke problemet med det.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Får ingen assosiasjoner til noe negativt, det er veldig vanlig å kalle folk gutt eller jente.

Anonymkode: 7d71c...e34

• Liker 2
Skrevet

Mannen min sier gutta om kompisene, og jeg tenker ennå på meg som jente og vi er 40+.  

Anonymkode: e0301...1ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det bare er måten de er vant til å formulere seg på i den generasjonen. Min eks, som var 12 år eldre enn meg og i midten av 40årene brukte også ordet "jente". På alle. Også kvinner på egen alder. Og jeg merker det er ganske normalt i den aldersgruppa.

De fleste menn på min alder bruker ordet "dame". Og de har brukt det begrepet siden de var 17. Før eller siden blir nok det også å høres merkelig ut.

Anonymkode: f4441...394

• Liker 1
Skrevet

Det er en uting å kalle voksne folk for gutt/jente. 

De omtaler seg selv/andre som barn, og med det også ansvar. 

Og når man snakker om å søke etter gutt/jente, virker det som de ikke er ute etter en likeverdig partner. Men en de kan ha makt over og forme etter eget ønske. 

Det er mange som ikke tenker på hvilke implikasjoner det er ved å indirekte kalle noen for et barn. 

Språk er makt. Det er så innarbeidet i språket at det tenkes ikke over det, man bare gjør det av gammel vane. Det er patriarket som har sørget for det. Det er ikke tjenelig for noen å kalle seg selv eller andre voksne for gutt/jente (et barn). 

Anonymkode: 0c278...870

• Liker 2
Skrevet

Dette handler nok kun om språket noen er vant med, sant mangel på forståelse av hvordan man oppfattes.

Personlig synes jeg faktisk det er hakket verre når menn 30+ omtaler seg selv som "gutt".

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er en uting å kalle voksne folk for gutt/jente. 

De omtaler seg selv/andre som barn, og med det også ansvar. 

Og når man snakker om å søke etter gutt/jente, virker det som de ikke er ute etter en likeverdig partner. Men en de kan ha makt over og forme etter eget ønske. 

Det er mange som ikke tenker på hvilke implikasjoner det er ved å indirekte kalle noen for et barn. 

Språk er makt. Det er så innarbeidet i språket at det tenkes ikke over det, man bare gjør det av gammel vane. Det er patriarket som har sørget for det. Det er ikke tjenelig for noen å kalle seg selv eller andre voksne for gutt/jente (et barn). 

Enig. Høres bare rart ut når kvinner på 50 sier at de skal på jentetur , og menn på samme alder skal på byen med gutta.

Anonymkode: 164d1...020

Skrevet

Jeg er litt obs på det jeg. Det kan enten bare være lekent, eller så kan det peke på at mannen mener alle kvinner er "små jenter"  

Jeg er 40 men ser dessverre mer ut som en "jente" enn voksen dame. Skulle gjerne hatt et litt mer "uthulet" ansikt og mer tydelige kinnben, feks. Bekymrer meg noen ganger for at jeg tiltrekker menn som egentlig foretrekker smårips. 🤢 Ikke menn som ønsker en sterk kvinne ved sin side og liker hennes modenhet, men altså noen de kan manipulere. 

Anonymkode: 1617f...577

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du synes ikke du overdriver bare bittelitt nå? Bare fordi en mann kaller en dame en 'jente'?

Anonymkode: 866a0...35a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mange  kvinner over 40 som betegner seg som "jente", også da ! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du synes ikke du overdriver bare bittelitt nå? Bare fordi en mann kaller en dame en 'jente'?

Anonymkode: 866a0...35a

Vel, du tenker ikke det er litt rart om en kvinne omtaler deg som gutt? Om du er en kar på 40? 

• Liker 2
Skrevet
Example skrev (15 minutter siden):

Dette handler nok kun om språket noen er vant med, sant mangel på forståelse av hvordan man oppfattes.

Personlig synes jeg faktisk det er hakket verre når menn 30+ omtaler seg selv som "gutt".

For meg er det mer naturlig å kalle meg "gutt" enn å kalle meg "bestefar". Men begge deler er korrekt.

Anonymkode: 858fb...4b8

Skrevet

Når jeg ser voksne menn omtale seg som "gutt" når de selv er 30 eller mer, og at de søker en "søt jente" vitner det om at de i alle fall ikke vil ha en på samme alder som seg selv, så de "ufarliggjør" sin egen alder ved å kalle seg "gutt" som søker "jente". Det de faktisk søker er jo da i realiteten helst en så nær tenårene som mulig. Kanskje helst tenåring (18-19) også, om de får taket på en.

Uting å kalle voksne folk for jenter og gutter. Har sett innlegg her på KG også, der menn skriver at "jeg er en gutt på 28 og blablabla". Eller eldre. Usj.

Anonymkode: a40d1...747

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når jeg ser voksne menn omtale seg som "gutt" når de selv er 30 eller mer, og at de søker en "søt jente" vitner det om at de i alle fall ikke vil ha en på samme alder som seg selv, så de "ufarliggjør" sin egen alder ved å kalle seg "gutt" som søker "jente". Det de faktisk søker er jo da i realiteten helst en så nær tenårene som mulig. Kanskje helst tenåring (18-19) også, om de får taket på en.

Uting å kalle voksne folk for jenter og gutter. Har sett innlegg her på KG også, der menn skriver at "jeg er en gutt på 28 og blablabla". Eller eldre. Usj.

Anonymkode: a40d1...747

Så mye mening man kan tillegge en betegnelse 😅 overanalysering deluxe.

• Liker 2
Skrevet

TS her. Veldig bra med litt bevisstgjøring at ikke alle synes det er uproblematisk! For meg blir det nemlig også litt useriøst og kanskje litt umodent. 

Skrevet

Tenker han søker tenåring eller tidlig 20 årene. 

Anonymkode: 6a893...6fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så mye mening man kan tillegge en betegnelse 😅 overanalysering deluxe.

Når det står svart på hvit, mann søker jente

Mann- voksen

Jente- ikke voksen 

Det krever en omtolkning å tenke det betyr han søker ei på sin alder som er livlig, det står han søker ei som er kjempe ung.

Anonymkode: 6a893...6fe

• Liker 1
Skrevet

Gutta er noe annet enn å kalle seg gutt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...