Gå til innhold

Prøver man IUI før IVF, eller får man IVF med en gang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd i 11 måneder nå, og har gjort all nødvendig utredning slik at vi kommer rett inn på ventelisten til dagbehandling og slipper å vente på utredning på sykehuset. Jeg har dessverre kvinnesykdommer i bagasjen som er årsak til problemene og har ikke eggløsning på egenhånd.

Jeg har litt lyst å forberede meg mentalt på hva jeg kan forvente når vi kommer dit. Prøver de gjerne med IUI først, eller gjør de IVF med en gang? Jeg har skjønt at man får 3 forsøk dekket av det offentlige, men gjelder IUI som er slikt forsøk? Isåfall er jeg ikke så villig til å prøve IUI hvis jeg får lov å velge, da jeg ikke vil "kaste bort" de dyrebare forsøkene vi får hvis dere skjønner. 

Anonymkode: 22aad...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har prøvd i 11 måneder nå, og har gjort all nødvendig utredning slik at vi kommer rett inn på ventelisten til dagbehandling og slipper å vente på utredning på sykehuset. Jeg har dessverre kvinnesykdommer i bagasjen som er årsak til problemene og har ikke eggløsning på egenhånd.

Jeg har litt lyst å forberede meg mentalt på hva jeg kan forvente når vi kommer dit. Prøver de gjerne med IUI først, eller gjør de IVF med en gang? Jeg har skjønt at man får 3 forsøk dekket av det offentlige, men gjelder IUI som er slikt forsøk? Isåfall er jeg ikke så villig til å prøve IUI hvis jeg får lov å velge, da jeg ikke vil "kaste bort" de dyrebare forsøkene vi får hvis dere skjønner. 

Anonymkode: 22aad...444

Dette er veldig individuelt basert på hva legene mener er den beste behandlingen for akkurat dere.

Jeg vet om noen som har prøvd IUI først, og deretter IVF, men selv gikk jeg rett på IVF. Hvis du har kvinnesykdommer i bagasjen og ikke får EL naturlig, vil jeg tro IVF er den veien de vil gå med dere, men det blir gjetting basert på erfaring og hva man har hørt fra andre. 

Uansett.. Det aller meste er individuelt med fertilitetsbehandlinger. Man følger gjerne samme skisse som andre, men dine medikamenter, doser, behandlingsplan er individuelt laget. Store ulikheter mellom offentlig og privat og fra klinikk/sykehus til klinikk/sykehus. Så det som er "normalt" ett sted er ikke nødvendigvis det samme ett annet sted :)

Masse lykke til 🌹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...