AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Skrevet 21. november 2023 Hei! Jeg er litt usikker på om dette er innafor, så ville høre her først. Jeg har nettopp kjøpt meg leilighet. Leiligheten står tom og blir mest sannsynlig stående tom frem til jeg overtar den i februar. Nå er det jo black week og leiligheten har ikke vaskemaskin. Så jeg er litt på tanken om å kjøpe vaskemaskin og tørketrommel allerede nå, da jeg kan få veldig god pris og spare 50%. Men synes det er litt kjipt å ha den stående i gangen min i flere mnd. Derfor har jeg vært litt inne på tanken om å spørre megleren om hun kan høre med selgeren om det hadde fått fint om jeg kunne ha bestilt det til den nye leiligheten og bare hatt det stående der? Eller blir det frekt og helt teit å spørre om det? Tenker bare hvis leiligheten likevel står tom, burde det vel ikke ha noe å si. Men så kan det jo være en prinsipp sak også. Anonymkode: 77b56...305
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #2 Skrevet 21. november 2023 Da vi kjøpte hus sist fikk vi tilgang til å begynne å sette deler av flyttelasset vårt i garasjen før overtagelse. Det koster jo ikke noe å spørre det verste som kan skje er at du får et nei. Anonymkode: 79330...ac3 9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #3 Skrevet 21. november 2023 Ville ikke spurt om det dersom det er du som ikke ønsker overtagelse før i februar. Blir litt frekt å bruke dem som lager om bakgrunnen for at overtagelse er i februar er pga du trenger selge din leilighet f.eks. Anonymkode: f6213...431 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #4 Skrevet 21. november 2023 Om du vet leiligheten står tom, og er sikker på at de ikke bruker den, ville jeg spurt om du kunne "leie" plass til maskinen for eks 200Kr mnd eller noe fram til overtagelse. Det er ikke din eiendom før du har overtagelsesdato så jeg ville prøvd meg på å betale en symbolsk sum, får du ja, uten å måtte betale ville jeg gitt de en flaske vin på overtagelsesdato som takk for hjelpen. Anonymkode: b0a1a...84a 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #5 Skrevet 21. november 2023 Jeg hadde spurt, hadde i hvert fall vært greit for meg om det var jeg som hadde solgt. Anonymkode: c58ea...03b 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #6 Skrevet 21. november 2023 Jeg hadde opplevd det som veldig frekt. Hadde det vært snakk om 2 ukers tid så hadde jeg tenkt la gå, men nå er det jo snakk om 2,5-3,5mnd. Alt etter når du skal overta. Anonymkode: 86939...051 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #7 Skrevet 21. november 2023 Det går alltids n å spørre, ja. Vi hadde samme dilemmaet i fjor, men da avtalte vi bare med de vi kjøpte vaskemaskin og tørketrommel av at leveringstiden ble etter overtagelse, det var heller ingen problem Anonymkode: 380dc...ba6 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #8 Skrevet 21. november 2023 Spør alt annet enn kvinneguiden. Anonymkode: 84305...538
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #9 Skrevet 21. november 2023 Jeg syns det er helt innafor. Jeg er en veldig reservert type selv, og hater å være til bry, så hadde slitt med å spørre om det selv. Men om leiligheten var utflyttet og bare ventet på overtakelse (altså at maskinen ikke står i veien for meg når jeg skal flytte og vaske), hadde jeg sagt at det var helt greit. Det er jo også helt normalt når man kjøper nybygg at man får begynne å flytte inn litt ting før overtakelse hvis huset ellers er klart. Anonymkode: bc1d2...2fc
Gjest takinova Skrevet 21. november 2023 #10 Skrevet 21. november 2023 Vel. Det er ALLTID "noe" med dette å ordne avtaler før juridisk overtar. Hvem skal låse inn maskinene? Så blir det hakk i flisa når Elkjøp bærer dem inn og du klager over det ved overtakelse. Eller et firma skal vaske før overtakelse, men maskinene sto i veien og nå blir du irritert pga dårlig vask. Mitt råd er alltid: Overtakelsesdato er overtakelsesdato. Ingen andre avtaler før. Skal man inn i boligen med noe/gjøre noe - så må man endre overtakelsesdatoen.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #11 Skrevet 21. november 2023 4 minutter siden, takinova said: Vel. Det er ALLTID "noe" med dette å ordne avtaler før juridisk overtar. Hvem skal låse inn maskinene? Så blir det hakk i flisa når Elkjøp bærer dem inn og du klager over det ved overtakelse. Eller et firma skal vaske før overtakelse, men maskinene sto i veien og nå blir du irritert pga dårlig vask. Mitt råd er alltid: Overtakelsesdato er overtakelsesdato. Ingen andre avtaler før. Skal man inn i boligen med noe/gjøre noe - så må man endre overtakelsesdatoen. Evt kan man bare snakke sammen som voksne mennesker. Vi fikk sette en del bokser i boden på det huset vi overtok i høst. Det var helt uproblematisk. Til TS, det er lov å spørre. Det er også lov å si nei (for selger). Anonymkode: b9629...e11 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #12 Skrevet 21. november 2023 Du kan det, men tilby noe tilbake. Vi fikk lov å begynne å sette esker inn i huset når vi kjøpte før overtagelse mot at de slapp siste utvask. Anonymkode: fe3f0...7ae 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #13 Skrevet 21. november 2023 Du kan jo alltids spørre, men som en annen nevner, dersom overtakelsesdatoen er satt så sen pga ditt ønske, så koster det ganske mye å sitte på en tom leilighet de månedene. 2-3 måneder er lenge, så mulig de vil leie ut eller låne bort i mellomtiden. Har du gitt over/ på prisantydning på en leilighet som kanskje ikke var så lett å selge, så er de nok mer velvillige til å la deg gjøre det. Om ikke ville jeg tilbydd en liten sum for oppbevaring. Anonymkode: f8762...0e6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #14 Skrevet 21. november 2023 Enig med den/de som skrev at overtagelsesdatoen er overragelsesdatoen. Blant annet av de grunner som ble nevnt. Angående tilbud, så kan du sikkert gjøre like gode kjøp på romjula eller januarsalg, eller annet tilbud (det er jo tilbud hele tiden). Ikke uvanlig med hverken 50 % eller "50 %" avslag på slike ting. Anonymkode: 6711d...5ee 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #15 Skrevet 21. november 2023 Ikke feil å spørre, men jeg ville ikke gjort det. For hvis det blir nødvendig å klage på noe under overtakelsen som er graverende nok til at du vil be om reduksjon i prisen, så kan det være greit å ikke ha plaget/irritert selgeren for mye i forkant så de blir mer medgjørlige. Anonymkode: 9fe5f...4dc 2
Blåttvann Skrevet 21. november 2023 #16 Skrevet 21. november 2023 Hadde spurt om å få sette de der mot betaling. 1000,-. Det er mindre enn du måtte betalt for leie av lager samme periode tror jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #17 Skrevet 21. november 2023 takinova skrev (9 timer siden): Vel. Det er ALLTID "noe" med dette å ordne avtaler før juridisk overtar. Hvem skal låse inn maskinene? Så blir det hakk i flisa når Elkjøp bærer dem inn og du klager over det ved overtakelse. Eller et firma skal vaske før overtakelse, men maskinene sto i veien og nå blir du irritert pga dårlig vask. Mitt råd er alltid: Overtakelsesdato er overtakelsesdato. Ingen andre avtaler før. Skal man inn i boligen med noe/gjøre noe - så må man endre overtakelsesdatoen. Enig. Det kan også komme skjeggkre. Anonymkode: d5b90...d43
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #18 Skrevet 22. november 2023 Når du bestiller så kan du booke levering til Februar. Ganske sikker på at du ikke MÅ få den levert neste uke Anonymkode: 0539b...e2c 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #19 Skrevet 22. november 2023 Neppe noen megler som vil råde sin klient til å si ja til dette. Anonymkode: fd30b...501 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #20 Skrevet 22. november 2023 Vår megler sa vi burde si nei til dette, i tilfelle det skjedde noe frem mot overtagelse. Anonymkode: 07104...100 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå