Gå til innhold

"Greie" over vinduet lekker luft.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg vet ikke hva det heter. Men jeg har en sånn "greie" som er en del av og rett over vindusglasset. Har lagt ved bilde. Problemet er at det trekker luft gjennom den. Noe som selvsagt blir kaldt nå om vinteren. Jeg har foreløpig løst det ved å teipe over. Men ønsker en mer permanent løsning.  Vet dere hvordan jeg kan fikse denne? Og om det blir dyrt.  Jeg bor i leilighet. 

400331987_1013678766352106_2251123971054500793_n.jpg

Anonymkode: fc582...127

Skrevet

Det er jo en friskluftventil. Når den er åpen skal det komme luft inn. Er jo hele poenget. Får du ikke stengt den? 

Anonymkode: 426e1...d0c

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er en ventil og den bør vel være åpen for å skifte luften inne.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er en ventil ja. Du må jo ha inn litt frisk luft? Men klart du kan teipe over i -20 en kort periode, men pass på så ikke boligen din blir overtatt av sopp pga fuktighet.

Anonymkode: 70a6c...17b

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Sikker på at den lekker luft og ikke bare er kald? Det er en lufteventil som gjør at du slipper mugg og sopp i boligen og burde være åpen.

Anonymkode: 2ae7a...14b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo en friskluftventil. Når den er åpen skal det komme luft inn. Er jo hele poenget. Får du ikke stengt den? 

Anonymkode: 426e1...d0c

2 hours ago, sommermor said:

Det er en ventil og den bør vel være åpen for å skifte luften inne.

Det er en ventil ja. Du må jo ha inn litt frisk luft? Men klart du kan teipe over i -20 en kort periode, men pass på så ikke boligen din blir overtatt av sopp pga fuktighet.

Anonymkode: 70a6c...17b

Takk for svar. Var ikke klar over at det var en ventil.  Jeg har slik ventil på flere vinduer og dette er den eneste hvor det er så mye trekk at det blir kaldt. Sjekket nå de andre ventilene og ja det kommer noe luft, men såpass lite at det ikke er merkbart hverken på temperaturen i rommet eller i støyen(man hører godt at den ene ventilen trekker luft).

Sikker på at den lekker luft og ikke bare er kald? Det er en lufteventil som gjør at du slipper mugg og sopp i boligen og burde være åpen.

Anonymkode: 2ae7a...14b

Hva mener du med om jeg er sikker på at den lekker luft? En lufteventil må vel lekke luft om den skal hindre mugg og sopp? Men som sagt så sjekket jeg nå de andre ventilene og de har mye lavere luftstrøm. Den lufteventilen som er et problem slipper gjennom så mye luft at det blir kaldt. Man hører godt trekket. Det er omtrent som å ha vinduet på gløtt.

TS

• Liker 1
Skrevet

Den skal ikke lage støy. Den er der for å få ut dårlig luft og inn ny. Den hindrer sopp og mugg.

Derfor det anbefales å lufte/gjennomtrekk 10 minutter hver dag året rundt fordi man kan bli syk av inneluften.

Anonymkode: 88a9f...8b6

Skrevet

Slike ventiler kan jo åpnes og lukkes. Sjekk det. 

• Liker 2
Skrevet

Er den åpen eller lukket? Evt. midt imellom? 

Ventilen kan åpnes for å lufte ekstra om sommeren, og lukkes for å ikke slippe inn så mye kulde om vinteren. 

Anonymkode: e92db...d62

Skrevet

Det er et slags filter inni der, mulig det mangler på denne ene? 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. Var ikke klar over at det var en ventil.  Jeg har slik ventil på flere vinduer og dette er den eneste hvor det er så mye trekk at det blir kaldt. Sjekket nå de andre ventilene og ja det kommer noe luft, men såpass lite at det ikke er merkbart hverken på temperaturen i rommet eller i støyen(man hører godt at den ene ventilen trekker luft).

Hva mener du med om jeg er sikker på at den lekker luft? En lufteventil må vel lekke luft om den skal hindre mugg og sopp? Men som sagt så sjekket jeg nå de andre ventilene og de har mye lavere luftstrøm. Den lufteventilen som er et problem slipper gjennom så mye luft at det blir kaldt. Man hører godt trekket. Det er omtrent som å ha vinduet på gløtt.

TS

Du kan justere ventilen slik at den bare står halvåpen. F.eks ha lukket på en side, og åpen på andre siden, eller dra den mindre ut enn helt ut. Hvis ventilen er ødelagt, så få den byttet. 

Viktig at boligen får puste for å unngå kondens som igjen kan gi muggsopp. Men det forhindrer selvsagt ikke fukt/mugg forårsaket av lekkasjer og fuktinnsig. 

Anonymkode: 6be91...76d

• Liker 5
Skrevet

Hvis du har stengt alle ventilene i vinduene så får du undertrykk i leiligheten da får du lyd og trekk fra ventilene selv når de er igjen. Du skal kunne stille de i halv stilling, luft må du ha eller vil du på sikt få mugg, ikke bare på badet men andre plasser i leiligheten. Forstår det er kaldt på vinteren men det er veldig viktig å få gjennomlufting. 

Anonymkode: 9beb6...cd3

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg må bare le. Ikke rart det blir mugg og dårlig inneklima hos folk, når de er så uopplyste som TS 😆

Anonymkode: 5db39...950

• Liker 4
Skrevet

Slike hadde vi i hele huset før. De var alltid åpne, men hvis vinden sto rett på kunne det bli kaldt, så kunne en låse ved å trykke inn "knappene" på hver side av ventilen. Åpne ved å dra de ut. Hadde aldri stengte ventiler i hele huset, da er en garantert dårlig inneklima og mugg..Vet ikke om de brukes i nyere hus, vårt var fra 80  tallet, så det er vel andre ventiler nå.

Anonymkode: e5da0...0f9

• Nyttig 1
Skrevet

Mulig filteret mangler/har smuldret opp. Vi har byttet dette på flere vinduer. Når filteret ikke er ser, vil luften blåse inn. Vi bestilte filter på Gilje Tre Nettbutikk. Der heter det ventilskum, 25 kr pr stk. Sikkert mange steder de selger. 

Anonymkode: d53c8...fdb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg må bare le. Ikke rart det blir mugg og dårlig inneklima hos folk, når de er så uopplyste som TS 😆

Anonymkode: 5db39...950

Ikke rart folk blir oppgitt over å forsøke å finne utav ting når det sitter nisser på steder som KG og slenger med leppa.

Newsflash, ventiler kan ha feil og mangler. Dette kan være en ventil som trenger vedlikehold.

Anonymkode: a4166...4ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Slike hadde vi i hele huset før. De var alltid åpne, men hvis vinden sto rett på kunne det bli kaldt, så kunne en låse ved å trykke inn "knappene" på hver side av ventilen. Åpne ved å dra de ut. Hadde aldri stengte ventiler i hele huset, da er en garantert dårlig inneklima og mugg..Vet ikke om de brukes i nyere hus, vårt var fra 80  tallet, så det er vel andre ventiler nå.

Anonymkode: e5da0...0f9

Vi fikk montert nye vinduer i hele huset tidligere i år og de har også ventiler øverst. De er penere og fungerer bedre enn de som satt på de gamle vinduene, men omtrent samme patent. 

Anonymkode: 03dac...9cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...