AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Skrevet 21. november 2023 vi har hatt hund og katt sammen i alle år uten problemer. Kattene kom før hunden, så hunden har aldri erfart et liv uten katt. Hunden er nervøs/angst og vi har store problemer med at hun knurrer og viser aggresjon mot spesielt barn og andre hunder, men også noen voksne reagerer hun aggressivt på. Vi holder henne derfor ganske skjermet mot andre enn familien både ute og inne. Hun har ikke bitt noen fremmede mennesker (enda?) men har snappet etter meg ved stell og lignende flere ganger. Hunden ignorerer stort sett bare kattene, og går hvis de kommer for nær. Men 3 ganger det siste året har hun angrepet kattene hvis de har kommet for nær henne. Kattene har ikke blitt skadet, men redde. Hun unngår kattene når hun kan, og de bryr seg stort sett ikke om hverandre. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette, og føler at hun viser så store tegn til å være en farlig hund at livet hennes henger i en tynn tråd. Føler det bare er spørsmål om tid før hun biter noen mennesker. Hun er 3 år og har vært sånn fra starten. Har jobbet MYE med henne, men angsten hennes er så voldsom at det til nå ikke har vært mulig å endre hennes adferd. 😕 Er det at hun angriper kattene et tegn på at hun KAN komme til å angripe et menneske eller er det et klart skille mellom dyr og mennesker her? Anonymkode: 7faef...065
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #2 Skrevet 21. november 2023 Har du snakket med en veterinær om dette? Er det utelukket at det kan ligge noe sykdomsrelatert i det? Anonymkode: 1614c...57a 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #3 Skrevet 21. november 2023 snakk med veterinær og be om å få teste beroligende medisiner, og ta kontakt med en solid trener av din rase for det hjelper ikke at dere jobber mye med hunden om dere ikke ser resultater jobber dere mest sansynlig feil. Anonymkode: 040df...323 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #4 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du snakket med en veterinær om dette? Er det utelukket at det kan ligge noe sykdomsrelatert i det? Anonymkode: 1614c...57a Ja flere ganger. Hun er undersøkt og konstatert frisk. men dessverre er det nok genetisk da jeg har oppdaget at hennes mor var nøyaktig lik… Anonymkode: 7faef...065
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #5 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): vi har hatt hund og katt sammen i alle år uten problemer. Kattene kom før hunden, så hunden har aldri erfart et liv uten katt. Hunden er nervøs/angst og vi har store problemer med at hun knurrer og viser aggresjon mot spesielt barn og andre hunder, men også noen voksne reagerer hun aggressivt på. Vi holder henne derfor ganske skjermet mot andre enn familien både ute og inne. Hun har ikke bitt noen fremmede mennesker (enda?) men har snappet etter meg ved stell og lignende flere ganger. Hunden ignorerer stort sett bare kattene, og går hvis de kommer for nær. Men 3 ganger det siste året har hun angrepet kattene hvis de har kommet for nær henne. Kattene har ikke blitt skadet, men redde. Hun unngår kattene når hun kan, og de bryr seg stort sett ikke om hverandre. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette, og føler at hun viser så store tegn til å være en farlig hund at livet hennes henger i en tynn tråd. Føler det bare er spørsmål om tid før hun biter noen mennesker. Hun er 3 år og har vært sånn fra starten. Har jobbet MYE med henne, men angsten hennes er så voldsom at det til nå ikke har vært mulig å endre hennes adferd. 😕 Er det at hun angriper kattene et tegn på at hun KAN komme til å angripe et menneske eller er det et klart skille mellom dyr og mennesker her? Anonymkode: 7faef...065 Jeg ville bestilt time hos veterinær og tatt samtalen med dem, kanskje det finnes medisiner mot angst for hunder og? iallfall vet de nok bedre hva du bør gjøre. Anonymkode: 37b1b...8a6
Troyamin Skrevet 21. november 2023 #6 Skrevet 21. november 2023 Det farligste som finnes, er en nervøs hund. Hva med å ta kontakt med Kai Iversen/Problemhund og få en vurdering av hunden? Eventuelt kan han gi deg tips til en god hundetrener i ditt nærområde, dersom Problemhund blir for langt unna deg. 3 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #7 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja flere ganger. Hun er undersøkt og konstatert frisk. men dessverre er det nok genetisk da jeg har oppdaget at hennes mor var nøyaktig lik… Anonymkode: 7faef...065 da er det nok bare et spørsmål om tid tror jeg før du selv eller andre blir skadet. Anonymkode: 37b1b...8a6 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #8 Skrevet 21. november 2023 Ja definitivt! Årsaken kan være alt fra psykisk til fysiske forandringer. Vetrinærsjekk med ct av hodet, med tanke på svulst o.l. Eventuelt terapi av noen som virkelig kan adferdsproblemer hos hund, det krever mye av dere som familie resten av hundens levetid, da dere må jobbe korrekt med hunden hele tiden. Dersom dette ikke hjelper bør hunden omplasseres til noen uten barn, og som kan problematikken, eller avlives. Anonymkode: ad014...5c2 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #9 Skrevet 21. november 2023 Troyamin skrev (Akkurat nå): Det farligste som finnes, er en nervøs hund. Hva med å ta kontakt med Kai Iversen/Problemhund og få en vurdering av hunden? Eventuelt kan han gi deg tips til en god hundetrener i ditt nærområde, dersom Problemhund blir for langt unna deg. Veldig bra tips, husk å legg til kontaktinfo til han eller link. Anonymkode: 37b1b...8a6 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #10 Skrevet 21. november 2023 Takk for tips- skal undersøke dette 😃 Anonymkode: 7faef...065 2
Troyamin Skrevet 21. november 2023 #11 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig bra tips, husk å legg til kontaktinfo til han eller link. Anonymkode: 37b1b...8a6 Kai Iversen/problemhund
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #12 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja flere ganger. Hun er undersøkt og konstatert frisk. men dessverre er det nok genetisk da jeg har oppdaget at hennes mor var nøyaktig lik… Anonymkode: 7faef...065 Du spør om aggresjon mot katter kan overføres til mennesker. Svaret er at hunder ser forskjell på andre dyr og hunder, og på mennesker. Aggressiv atferd mot katt og andre hunder betyr ikke automatisk at de også er en fare for mennesker. Men, din hund har vist aggressiv atferd også mot mennesker, så jeg ville blitt litt mer obs om jeg så en eskalering i aggressiv atferd mot andre dyr i ditt tilfelle. Det trenger ikke å bety at den også vil bli mer aggressiv mot mennesker, men det er greit å være føre var. Det høres ut som om du har en hund som er både nervøs og skarp, som er en veldig uheldig kombinasjon. Du bør få profesjonelle til å vurdere hunden, som andre foreslår. Å omplassere en slik hund kan være problematisk. Da må det i så fall bli til noen som er inneforstått med alle problemene den har og er villig til å jobbe med det, og det kan være vanskelig å finne noen som er klar til å ta på seg den jobben. I verste fall kan hunden bli en kasteball. Noen ganger er avlivning det beste for alle parter: også hunden. Få en vurdering av profesjonelle og ta det derfra. Anonymkode: 92dbe...180 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #13 Skrevet 21. november 2023 Enig med andre, hunden har jo allerede vist aggresjon mot mennesker og når den nå begynner å vise aggresjon mot dyrene den bor med og kjenner, så er det en eskalering av adferden. Siden hunden har alltid vært nervøs og skarp, samt. genetisk disponert for denne adferden, så er det egentlig begrensa hvor mye man kan oppnå ved trening annet enn å forhindre eskalering. Nå sier også ts at de har jobbet med disse utfordringene hele tiden, så da får man gå ut fra at de har prøvd forskjellige ting uten stor effekt. Det betyr ikke at de har trent feil (som noen antyder), det kan være så enkelt at adferden ikke kan trenes vekk... Anonymkode: 2c5a9...1ef 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #14 Skrevet 21. november 2023 Jeg synes ut som dette er en potensielt farlig hund. Jeg har selv en staffordshire bullterrier som har hatet andre hannhunder siden han bikket halvannet år, og som generelt har mye energi både i lek med tisper og når han møter nye mennesker (og de han ikke har sett på lenge), men han har ALDRI glefset etter noen, verken barn eller voksne. Og vi har et barnehagebarn i hus, der hunden var tre år da barnet kom til verden. Anonymkode: 4fe10...10a
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #15 Skrevet 21. november 2023 Har folk glemt hendelsen i 2021? Avliv hunden før noen blir skadet eller i værste fall mister livet. Anonymkode: b06c1...2c8 4 1
Tabris Skrevet 21. november 2023 #16 Skrevet 21. november 2023 Hva legger du i at hunden har angrepet kattene? Var det snakk om et glefs når katten kom for nær eller løp den etter for å ta den? Aggressiv atferd mot andre dyr overføres ikke automatisk til mennesker. Men det som er verdt å tenke på her er hundens livskvalitet. Hvor ofte i hverdagen erfarer den å være nervøs/redd? 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #17 Skrevet 21. november 2023 Tenker at dette kjøteret bør knertest så snart som mulig! Anonymkode: 79761...694 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #18 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har folk glemt hendelsen i 2021? Avliv hunden før noen blir skadet eller i værste fall mister livet. Anonymkode: b06c1...2c8 Ja det var forferdelig det som skjedde i Hamar med den lille ungen som ble passet av familie og så lot de han ligge i vogna ute mens de slapp rottweileren og labradoren ut til ungen uten tilsyn. Det var en grusomt trist nyhet når jeg leste det på nettavisen. Gutten var visst livredd rottweileren fra før. Dette er jo litt annerledes enn TS sin sak men likevel så er det greit å være obs på. Anonymkode: 37b1b...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #19 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det var forferdelig det som skjedde i Hamar med den lille ungen som ble passet av familie og så lot de han ligge i vogna ute mens de slapp rottweileren og labradoren ut til ungen uten tilsyn. Det var en grusomt trist nyhet når jeg leste det på nettavisen. Gutten var visst livredd rottweileren fra før. Dette er jo litt annerledes enn TS sin sak men likevel så er det greit å være obs på. Anonymkode: 37b1b...8a6 Hvis du skal skrive om den saken så bør du ha fakta om den saken. Anonymkode: b06c1...2c8 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #20 Skrevet 21. november 2023 Når hunden viser aggresjon mot barn..da hadde ikke jeg som eier vært høy i hatten. Hvordan er hun mot barna i huset? Vi har også en hund som blir usikker og nervøs rundt små barn (type 0-2 år), men han har aldri vist aggresjon. Når hunden er nervøs i spesifikke situasjoner er det vår oppgave som eiere å skjerme hunden. Det betyr at hunden ikke får hilse på/være sammen med små barn. Jeg er ganske sikker på at hunden aldri ville ha skadet barna - for hunden er vokst opp med et hus fullt av barn..men jeg ønsker allikevel ikke å ta risikoen på en potensiell faresituasjon. Anonymkode: bebee...5b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå