Gå til innhold

Spaghetti - Hvilken er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som er den beste spaghettien som selges i butikkene? Jeg har vel egentlig aldri skjønt meg på dette.  Ser at det stort sett står durumhvete på baksiden av pakkene og ikke noe mer. Har spist den Barillaen som jeg synes er god men så kjøpte jeg en pakke First Price som gikk rett i søpla.

Hvilken er best?

Skrevet

First Price sin er ansett som den beste spaghettien av de som har kompetanse på området, så hvis at du kastet den kan være et tegn på at du har en diagnose.

Neida, jeg bare tøyset. Pasta består som regel av durumhvete og vann, og det er ikke så store forskjeller på annet enn innpakningen. Noen pastasorter er grovere, og jeg foretrekker disse, siden jeg føler at jeg blir mettere, men det går på bekostnkng av smaken. Anbefaler å ha en teskje salt i pastavannet, da blir smaken på spaghettien mye bedre.

Anonymkode: 438c5...685

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

First Price sin er ansett som den beste spaghettien av de som har kompetanse på området, så hvis at du kastet den kan være et tegn på at du har en diagnose.

Neida, jeg bare tøyset. Pasta består som regel av durumhvete og vann, og det er ikke så store forskjeller på annet enn innpakningen. Noen pastasorter er grovere, og jeg foretrekker disse, siden jeg føler at jeg blir mettere, men det går på bekostnkng av smaken. Anbefaler å ha en teskje salt i pastavannet, da blir smaken på spaghettien mye bedre.

Joda, pleier også å bruke salt i vannet. Egentlig til det meste jeg koker. Har vel brukt Sopps også som også er god. Putter smør med oliven (Olivero) oppi Spaghettien før servering. Er jeg i det gavmilde hjørnet får den seg også noen dynk fra Oliviers Basilikum kanna men det er sjelden altså.

Mener å huske det stod 8 min. koketid på First Price pakken. Som regel er det vel 12-15 minutter som anbefales. Barilla og Sopps er vel noe sånt. Al dente??

Koker som regel spaghettien litt lenger enn nødvendig, kanskje 15 minutter.

Endret av ThereGoesBob
Skrevet

Bump.

Skrevet

Jeg kjøper Barilla, synes den er best. Sist gang prøvde jeg Rema 1000 sin, den var ganske god den også - men ingen slår Barilla for min del.

Anonymkode: 6c180...054

Skrevet

Barilla og Jacobs

Anonymkode: be230...c26

Skrevet

Synes de alle er ganske like, men liker Sopps noe bedre enn alle de andre. Mener den fikk toppscore på en blindtest med fancykokker en eller annen gang òg, de var lettere sjokkert :D

Dernest kommer Barilla, og First Price som nr 3. Xtra er helt grei, mens Eldorado (?) har jeg ikke prøvd. 

Anonymkode: 9ae20...545

• Liker 2
Skrevet

Industripasta er som regel hurtigtørket.... ofte gul i fargen pga dette.

Anonymkode: f781a...953

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (6 timer siden):

Noen som vet hva som er den beste spaghettien som selges i butikkene? Jeg har vel egentlig aldri skjønt meg på dette.  Ser at det stort sett står durumhvete på baksiden av pakkene og ikke noe mer. Har spist den Barillaen som jeg synes er god men så kjøpte jeg en pakke First Price som gikk rett i søpla.

Hvilken er best?

Da tror jeg du lider av "jeg tror jeg fremstår som en mat connoisseur ved å disse First Price". 

Jeg har mindre tiltro til de som kommer med mat-tips om de kategorisk avviser First Price, for da er de mest sannsynlig bare  livredd for å fremstå som en amatører uten smak og med dårlig råd. 

Anonymkode: 48413...8d7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Eldorado er best på tørr pasta, laget i Italia på durumhvete.  Vi har ikke sett oss tilbake etter at vi prøvde den. 

Anonymkode: 00107...cae

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da tror jeg du lider av "jeg tror jeg fremstår som en mat connoisseur ved å disse First Price". 

Jeg har mindre tiltro til de som kommer med mat-tips om de kategorisk avviser First Price, for da er de mest sannsynlig bare  livredd for å fremstå som en amatører uten smak og med dårlig råd. 

Anonymkode: 48413...8d7

Det der var dessverre skivebom for mitt tilfelle. Ja altså ditt resonnement om min kategoriske avfeining av First Price. Hvorfor tror du jeg kjøpte First Price spaghettien i det hele tatt da hvis jeg skulle mene dette merket var under min verdighet ???

Dette gjelder helt sikkert noen men ikke alle. For meg var ganske enkelt FP spaghettien ikke noe god på smak. Det er ikke veldig mange FP produkter jeg kjøper til vanlig men noen er det absolutt.

Rødbeter, erter, krone is, kylling, julesylte, pizzabaguette, bl.a..

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (8 timer siden):

Joda, pleier også å bruke salt i vannet. Egentlig til det meste jeg koker. Har vel brukt Sopps også som også er god. Putter smør med oliven (Olivero) oppi Spaghettien før servering. Er jeg i det gavmilde hjørnet får den seg også noen dynk fra Oliviers Basilikum kanna men det er sjelden altså.

Mener å huske det stod 8 min. koketid på First Price pakken. Som regel er det vel 12-15 minutter som anbefales. Barilla og Sopps er vel noe sånt. Al dente??

Koker som regel spaghettien litt lenger enn nødvendig, kanskje 15 minutter.

Det er jo smak og behag, jeg kjøper som regel Jacobs.

Pasta har ulik koketid, og overkokt pasta er jo ikke godt, synes de færreste. Prøv å bruke koketiden på pakken. Og skal du ha saus til pastaen skal den ikke iblandes smør eller olje før servering, da «sklir» sausen av. 

Du kan også koke pastaen et par minutter mindre enn anvist koketid, og la den koke seg ferdig i sausen. Da får pastaen mer smak av sausen. 

Anonymkode: a3f81...32f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo smak og behag, jeg kjøper som regel Jacobs.

Pasta har ulik koketid, og overkokt pasta er jo ikke godt, synes de færreste. Prøv å bruke koketiden på pakken. Og skal du ha saus til pastaen skal den ikke iblandes smør eller olje før servering, da «sklir» sausen av. 

Du kan også koke pastaen et par minutter mindre enn anvist koketid, og la den koke seg ferdig i sausen. Da får pastaen mer smak av sausen. 

Ikke testet Jakobs spaghettien enda, får gjøre et forsøk. Vet at de som regel har veldig god mat 😉 

Spiser min spaghetti plain uten kjøttsaus eller noe saus til. Det eneste er greddost som jeg sprinkler oppå tåppen :) 

Kjører som regel også på med en skikkelig god dose Heinz ketchup. Spiser veldig lite kjøttdeig/farse til vanlig. Har testet de Bolognese sausene men det funker dessverre ikke for min gane.

Pleide å spise en del Tagliatelle før i tiden og det var veldig godt men har dessverre mistet min godeste sjefskokke for godt.

Skrevet
ThereGoesBob skrev (43 minutter siden):

Ikke testet Jakobs spaghettien enda, får gjøre et forsøk. Vet at de som regel har veldig god mat 😉 

Spiser min spaghetti plain uten kjøttsaus eller noe saus til. Det eneste er greddost som jeg sprinkler oppå tåppen :) 

Kjører som regel også på med en skikkelig god dose Heinz ketchup. Spiser veldig lite kjøttdeig/farse til vanlig. Har testet de Bolognese sausene men det funker dessverre ikke for min gane.

Pleide å spise en del Tagliatelle før i tiden og det var veldig godt men har dessverre mistet min godeste sjefskokke for godt.

Det hørtes litt stusslig ut, med gräddost og ketchup, men hver sin smak!
Her er noe enkelt du kan prøve for variasjon: Kok pasta med et par minutter mindre koketid enn angitt på pakken. Hell,av vannet. Bland med hvilken som helst pastasaus fra glass (prøv deg litt fram, men liker du ketchup skulle det meste gå greit, denne er mild og fin: https://meny.no/varer/middagstilbehor/sauser/pastasaus/pastasaus-al-forno-4002359630330 ).  Ha det i et ildfast fat, dryss gulost på, eller legg på skiver av fersk mozzarella, og sett det hele i ovnen på 225 grader i et kvarters tid. 

Skrevet

Jacobs har mye god pasta! Og Sopps er ikke feil det heller. Sopps til hverdags og Jabobs til fest😄

• Liker 1
Skrevet

Jeg foretrekker Barilla eller Jacobs 

Skrevet

Fullkorns, erte- eller linsepasta synes jeg er best. 

Anonymkode: 56bc0...dfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 6.17):

Det hørtes veldig, veldig lite ut for meg. Nok salt i pastavannet er viktig for både smak og konsistens. Jeg pleier salte på øyemål, men tipper jeg bruker i overkant av en halv ss pr liter. Noe som er ganske mye mindre enn enkelte italienere krever. Men pastavann som er like salt som middelhavet blir litt i overkant igjen. :D 

Anonymkode: 01459...dbe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barilla sin glutenfrie. 

Skrevet

Sopps Spagettini

Anonymkode: d49ec...260

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...