Gå til innhold

Hvor mange siter økonomisk nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange sliter egentlig økonomisk nå? Media skriver at det «skranter» hos gjennomsnitts-nordmannen, men alle i min omgangskrets forteller at de ikke sliter økonomisk… Lyver folk, eller er det rett og slett ikke så mange som sliter? Og hva betyr egentlig sliter? Går det rundt eller går man i minus hver måned? Og hva skjer med de som sliter?

Spør av ren nysgjerrighet! Håper det løser seg for de som sliter økonomisk. Vet godt hvordan det er når alt må pantes, kronestykker letes frem og kronasjene må snues…

Anonymkode: 966fa...f6e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som hadde akkurat hodet over vannet sliter nok veldig nå. 

Gjelder vel spesielt singel husholdninger med barn. Og husholdninger med mye gjeld

Anonymkode: e90c1...2fa

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter. En søster sliter. 2 kusiner sliter. 3 venner sliter. Ellers de andre jeg kjenner har det enda greit. De jeg sier sliter er de som virkelig sitter i saksa. 

Anonymkode: 0e4a6...f49

• Hjerte 4
Skrevet

Jeg sliter økonomisk denne måneden. Ikke hele året. Har hatt bil på service, har skaffet meg nye briller, og kjøpt flere julegaver. Det er mye på en måned. Generelt sliter jeg ikke. Med lite huslån klarer jeg boligutgiftene greit. 

• Liker 1
Skrevet

Det spørs - i går var jeg i butikksenteret Oslo City ved 19-tiden om kvelden, tre timer før stengetid, og det var forbausende få mennesker der.

Nå har man begynt med Black Friday-salg hele uken, men fra tidligere år husker jeg at det virkelig var trangt der på selve fredagen, og den gangen folk kjøpte CD-er, var køen i Platekompaniet før Jul så lang at man skulle tro at ting ble gitt bort gratis.

Så enten har folks kjøpemønster endret seg i retning kjøp på nett, eller folk har fått dårligere råd.

Samtidig var jeg på kveldstur i byens bedre strøk sent på fredag, og der var det full rulle med festkledde folk og taxier her og der; akkurat dette vitnet ikke om dårlig økonomi.

Anonymkode: c4126...fbe

• Liker 1
Skrevet

Vi sliter ikke, men merker vi har dårligere råd.

Anonymkode: a3d00...432

• Liker 4
Skrevet

Vi sliter akkurat nå. Vi har 14000kr etter skatt på 2 voksne. Men det blir bedre snart.

Anonymkode: eda19...e45

Skrevet
3 hours ago, Helene said:

Jeg sliter økonomisk denne måneden. Ikke hele året. Har hatt bil på service, har skaffet meg nye briller, og kjøpt flere julegaver. Det er mye på en måned. Generelt sliter jeg ikke. Med lite huslån klarer jeg boligutgiftene greit. 

Men hvordan kan du si at du sliter selv om du har bil?

Hva med de som virkelig sliter og ikke kan ha bil noen gang i livet, ikke en gang har nok penger for å ta lappen.

Du sliter ikke, sorry!

Anonymkode: bcb34...f17

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi sliter akkurat nå. Vi har 14000kr etter skatt på 2 voksne. Men det blir bedre snart.

De som sliter har ikke jobb en gang. Hvordan kan du si at du sliter når dere har inntekt?

Har du prøvd å få til mat til 4 folk i en måned med 500kr? Uten liksom det du har fra før av?

Verdsett at du ikke sliter!

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvordan kan du si at du sliter selv om du har bil?

Hva med de som virkelig sliter og ikke kan ha bil noen gang i livet, ikke en gang har nok penger for å ta lappen.

Du sliter ikke, sorry!

Hvis man skal følge den logikken så sliter nær ingen her i landet, da man bare kan se på Palestina, Yemen, Sør-Sudan eller andre land. Der sliter folk der, vi i Norge har det konge i forhold alle som en. 

Synes godt at man kan føle at man sliker selv om man har bil. Man sliter med å opprettholde den livsstilen man har hatt, hva er galt i å innrømme det? Og bil, selv om ikke alle har råd til det, det er da slett ikke luksus, men en ren nødvendighet for mange!

Anonymkode: acf5c...937

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sliter ikke, men jeg merker at totalsummen på en ukes-handlekurv er høyere nå enn før. Før kunne jeg ukeshandle for 1100-1200 og nå, for omtrent de samme varene (endrer vanene våre lite) så koster det 200 kr mer enn før.

Jeg bruker ikke penger på ferier og sånt, så der har jeg ikke merket noen prisøkning og at jeg kanskje må endre reisemål fra Seychellene til Mallorca for å få råd til den årlige sommerferien.

Skrevet

De som sliter har ikke jobb en gang. Hvordan kan du si at du sliter når dere har inntekt?

Har du prøvd å få til mat til 4 folk i en måned med 500kr? Uten liksom det du har fra før av?

Heh? Vi har ikke jobb. Vi har heller ikke noe fra før av. Hvordan vet du hvor mye penger vi har til mat? For alt du vet så kan leien vår være 13900kr. Troll!

• Liker 4
Skrevet

Er alene med to barn og merker det, men det går greit i rundt. Jeg må være flinkere med pengene enn før, men det tenker jeg er fint og en vane jeg håper jeg tar med meg til bedre tider. Har lite lån, og får spart litt hver måned. 

Anonymkode: d11bb...3e3

• Liker 1
Skrevet

Det blir ikke BlackFriday eller mange julegaver i år, men det er av idealistiske grunner. Sitter igjen med 25 000 kr etter faste utgifter hver måned og vil ikke si at jeg sliter. 

Anonymkode: 58682...3d3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man skal følge den logikken så sliter nær ingen her i landet, da man bare kan se på Palestina, Yemen, Sør-Sudan eller andre land. Der sliter folk der, vi i Norge har det konge i forhold alle som en. 

Når man skal følge denne logikken, så er det dritmange som sliter. Også alvorlighetsgraden er meget bekymringsverdig. At NAV ikke lenger støtter opp burde være i mediene hver eneste dag. Det er så mange som ikke fanges opp av systemet. 

Jeg er redd for å se Berlin tilstander i norske byer. Det gjør meg så sint at folk ikke våkner og ikke ønsker å sjå.

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes godt at man kan føle at man sliker selv om man har bil. Man sliter med å opprettholde den livsstilen man har hatt, hva er galt i å innrømme det? Og bil, selv om ikke alle har råd til det, det er da slett ikke luksus, men en ren nødvendighet for mange!

Det synes jeg ikke. Jeg synes folk må verdsette mer det lille de har igjen.

At bil er en nødvendighet er jo bare luksustull som samfunnet presser på.

Heh? Vi har ikke jobb. Vi har heller ikke noe fra før av. Hvordan vet du hvor mye penger vi har til mat? For alt du vet så kan leien vår være 13900kr. Troll!

Betaler skatt men ikke har eller har hatt jobb?

Troll

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

14 000,- etter skatt på to voksne. (hvis de også har boliglån som skal betales i tillegg til alt annet som kommer, så er det ikke mye igjen ved månedens slutt) 

Mitt lån økte fra 17 000,- til 23 000,- på et lite år. Så selvfølgelig kan man slite om man har 14 000,- etter skatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er du jeg bestemmer hvem som skal slite politiet?

Anonymkode: d5049...372

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Goodtimes said:

14 000,- etter skatt på to voksne. (hvis de også har boliglån som skal betales i tillegg til alt annet som kommer, så er det ikke mye igjen ved månedens slutt) 

Mitt lån økte fra 17 000,- til 23 000,- på et lite år. Så selvfølgelig kan man slite om man har 14 000,- etter skatt. 

Hvis de har boliglån så eier de bolig og har dermed egenkapital. De sliter ikke. Bare å selge seg ned. 

Men ja, dersom en ikke er villig å gå ned i levestandard når det trenges, da sliter en psykologisk med kunstige pengeproblemer som kniper seg til resten av livet.

Folk må slite mer for å skjønne kanskje.

Skrevet

Kjenner ingen som sliter så mye at de må selge hus og ikke har råd til mat, men kjenner på at ting er dyrere og at man ikke har det like romslig økonomisk lenger. Er nok mange som må omstille seg og kutte ned på luksusvarer, men det er kanskje bare sunt (viser kun til egen omgangskrets her, ikke de som virkelig sliter og aldri kan unne seg noe mer enn det aller mest nødvendige).

Anonymkode: b7f50...ba6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...