AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #1 Del Skrevet 20. november 2023 Renta settes jo bare opp opp opp og for mange går det ikke rundt lenger. De ønsker jo å dempe prisveksten ved å sette opp renta. Vil de ikke oppnå ønsket effekt om vi alle bare går sammen for å bruke mindre penger? Da vil kanskje renta gå ned igjen litt fortere.. Anonymkode: 1f159...70e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #2 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Renta settes jo bare opp opp opp og for mange går det ikke rundt lenger. De ønsker jo å dempe prisveksten ved å sette opp renta. Vil de ikke oppnå ønsket effekt om vi alle bare går sammen for å bruke mindre penger? Da vil kanskje renta gå ned igjen litt fortere.. Anonymkode: 1f159...70e Det tenker jeg også. Kjenner det sitter litt langt inne å kjøpe det jeg egentlig tenkte på Black friday nå.. Føles feil. Kjøper julegavene for å spare penger men usikker på om jeg skal kjøpe ting til oss selv eller bare droppe det. Pga av inflasjonen. Blir jo ikke bedre om vi handler som gale nå.. Anonymkode: d1f74...8bf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #3 Del Skrevet 20. november 2023 Egentlig burde vel alle bare brukt kun til mat og det aller nødvendigste. Men det skjer jo ikke uansett da mange fortsatt har grei økonomi. Anonymkode: d1f74...8bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #4 Del Skrevet 21. november 2023 Selv om mange kommer til å "handle som gale" på black friday, kan jeg ikke skjønne annet enn at handelen totalt sett har gått temmelig kraftig ned, relativt til nylige år? Jeg kommer til å se etter gode tilbud på gode julegaver. Det vil jo sa være i stedet for å punge ut mer for ca samme julegave. Jeg kjøper ingenting ekstra pga black friday, kun ting jeg uansett er ute etter og har planlagt en stund. Dersom jeg bruker penger denne uka, vil det være i stedet for bruk av et større beløp nærmere jul. Anonymkode: 07448...3a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #5 Del Skrevet 21. november 2023 Ja, økonomene håper vi bruker mindre penger slik at arbeidsledigheten øker og vi får mindre lønnsvekst og flere tvangssalg og dermed mindre inflasjon. Dessverre er de høye strømprisene inflasjonsdrivende og siden Merkelig la ned kjernekraftanleggene kommer vi til å sitte i saksa noen år. De venter at kronekursen mot euro ligger på 13 kroner i 2024 så dette blir smertefullt. Nå har de utredning på om tidsintervallet på salg av kroner og penger inn fra oljebransjen skal knipes inn og konkluderer de med det kan det hjelpe litt. Inflasjonen er på vei ned i USA men renta her i Norge er enda for ulik renta i USA. Vi skulle fått hjem noen utflyttere til Sveits og renta opp slik at vi tiltrakk oss flere utenlandske investorer noe som ville vært bra for norsk økonomi. Dessverre er politikken som føres for uforutsigbar og det forverrer det hele. Energiprisene tar oss. Vi kan trøste oss med at offentlig sektor ikke er så stor som det Høyresiden skal ha det til så det går vel bra til slutt. Kjipe tider. Anonymkode: 26302...9ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 21. november 2023 #6 Del Skrevet 21. november 2023 Om folk slutter å bruke penger går jo selskapene som skulle hatt disse pengene konkurs og folk mister jobbene sine. Se ikke helt hvordan det skal kunne bidra. Det kapitalistiske samfunnet vi har er basert på en vedvarende vekst. I Usa trykker de bare mer penger mens her øker vi lønninger. Penger har sånn sett ingen reell verdi så lenge folk har råd til å leve som normalt. Noen reell krise vil det aldri komme til å bli. Om så den dagen kommer at økonomien kollapser, så vil det bare være å trykke på reset-knappen og starte på nytt. Verden går ikke under på grunn av litt svingninger i økonomien. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #7 Del Skrevet 21. november 2023 2 minutter siden, Hensatt said: Om folk slutter å bruke penger går jo selskapene som skulle hatt disse pengene konkurs og folk mister jobbene sine. Se ikke helt hvordan det skal kunne bidra. Det kapitalistiske samfunnet vi har er basert på en vedvarende vekst. I Usa trykker de bare mer penger mens her øker vi lønninger. Penger har sånn sett ingen reell verdi så lenge folk har råd til å leve som normalt. Noen reell krise vil det aldri komme til å bli. Om så den dagen kommer at økonomien kollapser, så vil det bare være å trykke på reset-knappen og starte på nytt. Verden går ikke under på grunn av litt svingninger i økonomien. I USA så gir de bare ut penger, trykker og sender til folk. I motsetning til her, hvor man bare får penger fra lønninger? Så alle private firmaer vil lide uansett? Likte at det bare er å trykke på reset-knappen. Det er jo aldri noen som har lidd under kapitalisme, tross alt. Verken for ti eller 90-100 år siden. Ingen finanskriser i hvert fall. Dette var et merkelig resonnement synes jeg. Anonymkode: 233a9...bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 21. november 2023 #8 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I USA så gir de bare ut penger, trykker og sender til folk. I motsetning til her, hvor man bare får penger fra lønninger? Så alle private firmaer vil lide uansett? Likte at det bare er å trykke på reset-knappen. Det er jo aldri noen som har lidd under kapitalisme, tross alt. Verken for ti eller 90-100 år siden. Ingen finanskriser i hvert fall. Dette var et merkelig resonnement synes jeg. Anonymkode: 233a9...bc5 Under forrige finanskrise var det ingen reell krise her i vesten nei. Var ikke særlig stor den på slutten av 80-tallet heller. De var begge i hovedsak av finansiell karakter. Ingen humanitær katastrofe akkurat. Det hjelper om du setter ting litt i perspektiv og ser litt ut i verden hvor de virkelige problemene er. Våre rentebekymringer er ingenting i forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 21. november 2023 #9 Del Skrevet 21. november 2023 Enig i dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 21. november 2023 #10 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I USA så gir de bare ut penger, trykker og sender til folk. I motsetning til her, hvor man bare får penger fra lønninger? Så alle private firmaer vil lide uansett? Likte at det bare er å trykke på reset-knappen. Det er jo aldri noen som har lidd under kapitalisme, tross alt. Verken for ti eller 90-100 år siden. Ingen finanskriser i hvert fall. Dette var et merkelig resonnement synes jeg. Anonymkode: 233a9...bc5 I Usa sletter de folk sin gjeld. Med penger de ikke har. Så ja, de trykker i teorien opp penger og deler ut til folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #11 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Renta settes jo bare opp opp opp og for mange går det ikke rundt lenger. De ønsker jo å dempe prisveksten ved å sette opp renta. Vil de ikke oppnå ønsket effekt om vi alle bare går sammen for å bruke mindre penger? Da vil kanskje renta gå ned igjen litt fortere.. Anonymkode: 1f159...70e Hadd det vært "så enkelt,", så kunne jo sentralbanksjefen holdt renta lav, og heller gitt oss streng beskjed om å ikke bruke penger Anonymkode: 92aaa...68c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 21. november 2023 #12 Del Skrevet 21. november 2023 Det er mange som er enig i at "vi alle" må gå sammen og bruke penger... "Vi alle" er de som sliter med renta og ønsker denne ned så fort som mulig. De som har god lønn og er gjeldfrie merker lite til prisstigningene og bruker penger akkurat som før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 21. november 2023 #13 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Renta settes jo bare opp opp opp og for mange går det ikke rundt lenger. De ønsker jo å dempe prisveksten ved å sette opp renta. Vil de ikke oppnå ønsket effekt om vi alle bare går sammen for å bruke mindre penger? Da vil kanskje renta gå ned igjen litt fortere.. Anonymkode: 1f159...70e Strengt tatt ville det virke: man kunstig skaper en total samfunnskrise, og det ville kreve markant støtte. Og en av mekanismene til å støtte økonomien, er lav rente. Det vil ikke endre inflasjonen, for den handler om helt andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #14 Del Skrevet 21. november 2023 Hadde gjerne hatt en rente på mellom 8% og 10%! Da kan fondet flyttes over til sparekontoen for samme gjennomsnittsavkastning men betydelig lavere markedsrisiko. Egentlig dumt at vi får så mange ministeps. Kunne gjerne hatt 2% om gangen i fire store jafs altså! Anonymkode: f2431...d49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #15 Del Skrevet 21. november 2023 Ikke alle som ønsker å dempe inflasjonen Anonymkode: 8c807...401 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #16 Del Skrevet 21. november 2023 Hensatt skrev (11 timer siden): Om folk slutter å bruke penger går jo selskapene som skulle hatt disse pengene konkurs og folk mister jobbene sine. Se ikke helt hvordan det skal kunne bidra. Det kapitalistiske samfunnet vi har er basert på en vedvarende vekst. I Usa trykker de bare mer penger mens her øker vi lønninger. Penger har sånn sett ingen reell verdi så lenge folk har råd til å leve som normalt. Noen reell krise vil det aldri komme til å bli. Om så den dagen kommer at økonomien kollapser, så vil det bare være å trykke på reset-knappen og starte på nytt. Verden går ikke under på grunn av litt svingninger i økonomien. Er det ikke det de ønsker? Økt arbeidsledighet? Fordi dette er et ledd i å dempe inflasjonen, så vidt jeg har skjønt. Anonymkode: 2770e...c9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #17 Del Skrevet 21. november 2023 Hensatt skrev (11 timer siden): Om folk slutter å bruke penger går jo selskapene som skulle hatt disse pengene konkurs og folk mister jobbene sine. Se ikke helt hvordan det skal kunne bidra. Det kapitalistiske samfunnet vi har er basert på en vedvarende vekst. I Usa trykker de bare mer penger mens her øker vi lønninger. Penger har sånn sett ingen reell verdi så lenge folk har råd til å leve som normalt. Noen reell krise vil det aldri komme til å bli. Om så den dagen kommer at økonomien kollapser, så vil det bare være å trykke på reset-knappen og starte på nytt. Verden går ikke under på grunn av litt svingninger i økonomien. Det er jo akkurat det de vil da, fordi det bidrar. Anonymkode: 35626...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 21. november 2023 #18 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det ikke det de ønsker? Økt arbeidsledighet? Fordi dette er et ledd i å dempe inflasjonen, så vidt jeg har skjønt. Anonymkode: 2770e...c9a Arbeidsledighet gir ikke lavere kjøpekraft når man fortsetter å ubetale trygd i på samme nivå og trygden blir betalt ut av statens oljefond. Toget går åkke som... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #19 Del Skrevet 21. november 2023 Hensatt skrev (12 minutter siden): Arbeidsledighet gir ikke lavere kjøpekraft når man fortsetter å ubetale trygd i på samme nivå og trygden blir betalt ut av statens oljefond. Toget går åkke som... Jeg vet ikke hvordan det fungerer, jeg har bare lest at økt arbeidsledighet vil hjelpe. Anonymkode: 2770e...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #20 Del Skrevet 21. november 2023 Hvis jeg slutter å bruke penger nå så får jeg ikke kjøpt mat. Svært sjeldent vi kjøper noe, så nei, jeg må si jeg er fornøyd med å spise. Anonymkode: cf709...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå